ИнвеСТАРТирай смело
Придобиванията на стартъп компании в България се случват на базата на добро познаване на бизнеса и стратегически цели
Насърчаването на предприемаческата среда с директни инвестиции е една от стъпките, които показват доколко бизнесът е готов да рискува в начинания извън зоната си на комфорт. Рисковите инвестиции през фондове, подкрепата през менторство, безвъзмездно финансиране са важни, но истинската зрялост на средата проличава тогава, когато стане дума за дялово участие в начинания, близки или по-далечни от дейността на инвеститора.
ИКТ сферата и секторът на биохраните са тези, в които подобни стъпки ясно личат като тенденция. „Смарт органик“ окрупнява присъствието си на пазара с покупката на сродни фирми или с придобиванията на дялове в други компании. В ИКТ сектора процесите са още по-динамични, но по-често се говори за чужди придобивания. Дали и как това развива бизнесите на двете страни в сделката? Как се разпределят рискът и отговорностите между собствен бизнес и този, в който се влиза с дялово участие? Стратегическа или финансова е по-голямата стойност на сделката?
Отговорите на тези въпроси дават Светла Лесова, създател на фирмата производител на „честните, натурални напитки“ VIDAS, която придоби дял в компанията за протеинови десерти Cardinal Bites, и Владимир Грозданов, съосновател на „Барин Спортс“, в която с дялово участие влиза „Смартком България“ – ИКТ компания с богато портфолио. Двете истории имат много общи черти, една от която е, че сделките по придобиванията се базират на лично и задълбочено опознаване.
Нещо лично
Светла Лесова разказва, че става стратегически партньор на Жасмина Гевезиева – Берова и Йонко Чуклев, когато повярвала в техния продукт и идея. „Жасмина и Йонко дойдоха при мен с молба да им стана ментор. Те бяха създали прекрасен продукт, но не знаеха как да направят бизнеса реално мащабен, да има сериозна дистрибуция, и аз харесах тяхната енергия. Беше запленяващо и на практика три месеца прекарвах много време с тях; в това да минем от А до Я - какво означава да имаш една идея и как да я превърнеш в реален голям бизнес. Междувременно Жасмина предложи да вляза в съдружие с тях и това бе абсолютно естествено решение за мен. Не беше планирано да стане по този начин“, споделя Лесова.
„Барин Спортс“, която предоставя ИТ базирана система, чрез която спортните клубове проследяват физическото състояние на играчите и изпълнението на тактическите указания в реално време, се сдобива с дялова инвестиция по подобен начин. Владимир Грозданов, изпълнителен директор на фирмата, разказва, че преди да създаде „Барин Спортс“ със съдружници, е работил в „Смартком България“ над 10 години.
„Изградихме чудесни отношения и доверие, че сме способни успешно да проектираме и внедряваме иновации на световно ниво. „Смартком“ са с нас под една или друга форма от самото създаване на „Барин Спортс“. Има дългогодишна целенасочена политика за стимулиране на предприемачеството както в служителите, така и в доста широк кръг на иноватори. Съответно, когато една перспективна идея е представена и защитена добре, и от компанията преценят, че и те биха имали добавена стойност в развитието, то решението е ясно“.
Владимир Грозданов - Снимка Барин Спортс
Ноу хау и синергия
И в двата случая ключови са нуждите на по-младите компании, които по-скоро имат необходимост от ноу хау и подкрепа за лансиране на продукта. В случая с „Кардинал Байтс“ Лесова влиза с над 20-годишния си опит на ключови позиции в най-големите глобални компании за бързооборотни стоки у нас, с експертиза в позиционирането на масови сладки изделия. Това е възможност компанията да се развие много по-бързо, отколкото ако се справят стандартно сами като стартъп.
Но се открива и нов хоризонт за VIDAS: да предложат на пазара синергия от два алтернативни продукта на познати вредни изкушения – безалкохолните напитки и шоколадовите десерти. „Както VIDAS е полезната алтернатива на безалкохолните напитки, така „Кардинал Байтс“ е такава при сладките изделия. Те изповядват същите принципи и ценности и като цяло се вижда прекрасна синергия между двата бранда: продължение на първоначалната ни идея за алтернатива на конвенционалните брандове в категория, в която реално не съществува алтернатива“, разказа Лесова.
Целта е поставена и двете компания гледат заедно напред в посока износ, „защото ако едната компания има достъп до една база данни с потенциални партньори износители, другата компания има други, ние гледаме къде може да се застъпят и да предложим директно цялото портфолио за износ на дистрибутор за някой пазар“.
Доверие и без резки завои
Владимир Грозданов казва, че не е имало резки завои в управлението на „Барин Спортс“, като в ключовите направления са влезли „много високопрофилни хора“, които са подсилили компанията. „На подобен етап инвестициите категорично са в хората, оперативно ангажирани с развитието на компанията. А за нас много важно беше и това инвеститорът да не е чисто финансов, а стратегически. Опитът и контактите в сектора са безценни за стартъпи в по-ранна фаза Предстои да се изгради advisory board“, пояснява той.
За „Смартком“ ползите също са по-скоро стратегически: „Барин Спортс“ вече натрупа голям обем от много специфично познание, което е полезно и за Смартком“, казва Грозданов.
Но без резки завои не означава, че и двете компании в сделката не се борят с най-големите предизвикателства в управлението на проекти – време и фокус. Затова и Грозданов дава следния съвет на фирмите, които встъпват в подобни сделки: „Основателите понякога не смогват да са едновременно най-добрите иноватори, счетоводители, администратори, HR-и, снабдители, продавачи, маркетолози, данъчни експерти... а и денят има само 24 часа. Не стриктното следване на познатите предефинирани критерии за оценка е гаранция за успех. Замислете се. Ако тези ексели работеха, fail нивата нямаше да са над 90%.“
VIDAS и „Кардинал Байтс“ работят по този проблем, като структурирано споделят време в един офис. Лесова отделя време в стартъпа за дейностите от търговската до научно-развойната чат и по създаването на продукт. „Жасмина започна да идва в офиса, за да можем поне между срещи, между дискусии и други ангажименти, да имаме време да обсъждаме оперативните належащи въпроси“, обяснява тя.
Синергията в сделката привлича още желаещи. Лесова казва, че ги търсят и други компании за подобни партньорства, но засега не планират нови. „Малко или много това ноу-хау, което споменах, и като цяло начинът, по който видимо се позиционират двата бранда, е достатъчна визитка. Но, честно казано, би било страшно предизвикателство, ако още един стартиращ бизнес влезе в портфолиото ни. Не виждам как бихме могли да се справим“.
Три риска и съвета за успешни сделки
„Има риск, когато ти като инвеститор не си преценил основните аспекти на този бизнес. Ако не си преценил, а чисто емоционално си харесал хората зад бранда, може да се окаже, че просто ще го приключиш и ще загубиш едни пари и ресурс като енергия и време“, казва Светла Лесова.
„Инвестицията не е услуга, която инвеститорите правят на стартъпа. Това е взаимноизгодна сделка. Третирайте хората, на които сте повярвали, по този начин. Реинвестирайте част от фирмените ресурси във висококвалифициран и силно мотивиран екип, в сферата на собственото ви познание“ – предупреждава Владимир Грозданов.