Инвестициите в елетромобили и батерии се ускоряват до над $500 млрд.
Производителите ще вложат над трилион долара до 2030 г., а предишната прогноза с този хоризонт бе за 300 млрд. долара
Световните автомобилни производители планират да похарчат над половин трилион долара за eлектрически превозни средства и батерии до 2030 г. Те ще опитат да привлекат потребителите, които все още ползват коли на традиционни горива, но и ще инвестират повече в заложените цели за декарбонизация, сочи анализ на Reuters по темата.
Само три години по-рано прогнозата в сходно проучване бе, че компаниите от бранша се канят да похарчат 300 млрд. долара за електромобили и свързани технологии. Но заложените цели за постигане на нулеви въглеродни емисии в градове като Лондон и Париж дават тласък на инвестиционните ангажименти на индустрията в посока електрическа мобилност.
Последният анализ показва, че производителите на автомобили смятат да похарчат приблизително 515 млрд. долара през следващите пет до 10 години за разработване и изграждане на нови превозни средства, захранвани от електрически батерии. С този устрем те ще се отклонят от производството на коли с двигателите с вътрешно горене.
Тревогата на бизнеса обаче е, че потребителското търсене на електрически коли може да не отговори на заложените амбициозни цели. Според индустрията хората трябва да имат стимул да преминат към електромобилите, а това ще изисква по-големи разходи за изграждането на още станции за зареждане на такива превозни средства.
Брайън Максим, ръководител на глобалното прогнозиране в AutoForecast Solutions, оприличи нарастващите инвестиционни ангажименти в електрификацията на превозните средства от времето на Студената война.
След като няколко производители обявиха плановете си за производство на електромобили, всички останали трябваше да обявят свои собствени или щяха да бъдат изолирани“, коментира той.
Според него има риск обемите на производство да изпреварят значително търсенето. Така в продължение на година автомобилните гиганти може да не реализират никакви печалби, а вече да са направили големи разходи.
Други проучвания дават различни прогнози за разходите. През юни консултантската фирма AlixPartners заяви, че инвестициите на автомобилната индустрия в електрически превозни средства ще достигнат 330 млрд. долара до 2025 г. През 2020 г. всички световни играчи от сектора са похарчили около 225 млрд. долара за изследвания и разработки, според AlixPartners.
Tesla – най-големият глобален производител на електромобили, изглежда е единствената компания, която продава почти всяко превозно средство, което може да построи. Компанията подготвя нови "гигафабрики" за милиарди долари близо до Берлин и Остин, които значително ще увеличат годишния производствен капацитет. В началото на ноември компанията бе оценена на 1.2 трилиона долара – над два пъти повече от общата стойност на Volkswagen AG, Toyota Motor Corp, Ford Motor Co и General Motors Co.
Междувременно се засилва политическият и регулаторен натиск върху компаниите да започнат постепенно да спират производството на превозни средства, работещи с традиционни горива, включително бензиново-електрически хибриди. Целта е това да се случи през следващите 10-15 години, като същевременно те трябва да започнат да правят повече изцяло електрически модели.
Редица страни, от Сингапур до Швеция, заявиха, че ще забранят продажбите на нови коли с двигатели с вътрешно горене до 2030 г. Президентът на САЩ Джо Байдън заяви, че иска продажбите на електрически превозни средства да нараснат с около 40 до 50% до 2030 г.
Германската VW Group, която все още се възстановява финансово от скандала „Дизелгейт“ през 2016 г. (тя бе хваната, че използва технология за невярно отчитане на количеството отделени вредни емисии – б.р.), продължава да води останалата част от индустрията със заявката да инвестира над 110 млрд. долара в електромобили и батерии до 2030 г. Тези цели подчертават агресивните планове на VW за внедряване на милиони е-коли в Европа, Китай и Северна Америка през следващото десетилетие.
Инвестициите на VW, както и тези на много от конкурентите му, са насочени към подобряване на обхвата и производителността на батериите и намаляване на цената на електрическите превозни средства. Според официални данните от компаниите, те целят и разширяване на производството на батерии и електромобили по целия свят.
VW и други германски автомобилни производители като Daimler AG и BMW AG планират да похарчат общо 185 млрд. долара до 2030 г., докато американските автомобилни производители GM и Ford – близо 60 млрд. долара до 2025 г. Китайските автомобилни играчи обявиха инвестиции за над 100 млрд. долара. Японските производители изостават много, като Honda Motor, Toyota Motor и Nissan Motor ще инвестират по-малко от 40 млрд. долара.