Инвеститорите в България са скептични към споделените офиси
Разходите за традиционен офис са много по-ниски в сравнение с гъвкавия, казват от бранша
Дигиталното номадство е тенденция, която все по-широко навлиза в България. Все повече сгради се превръщат в споделени работни пространства, а дори вече ставаме свидетели и на няколко co-living концепции – места, на които хората не само работят, но и живеят.
Оказва се обаче инвеститорите в България все още са скептично настроени към този тип проекти и не се впускат често в тях. Това стана ясно от думите на Росен Тенев, регионален мениджър за България на Prodea Investments, който взе участие в тазгодишното издание на Office Investments & Workspace Forum, организиран от "Градът Медиа груп".
Гъвкавото използване на офиси предполага много по-голяма ангажираност от страна на инвеститора. Финансовите разлики са огромни. Разходите за традиционен офис са много по-ниски в сравнение с гъвкавия, стана ясно от проучване, което проведохме“, казва той.
От там произлиза и въпросът: Има ли платежоспособност в България за такъв тип офиси? От анализа на Prodea Investments става ясно, че да, има платежоспособност. Но според тях рискът не е разпределен правилно. Тъй като отговорността за възвръщаемостта на инвестицията не е правилно разпределена между инвеститора и оператора на съответната сграда, в която се помещава споделеното работно пространство.
Ако говорим за социалната роля на офиса, безспорно споделените работни места са по-добрият вариант, отколкото традиционните офиси“, уточнява той.
Сред представителите на споделените офис пространства в България, които взеха участие в дискусията, бяха Божидар Георгиев, управител на Work and Share, Галина Георгиева, част от Work Nomads. Както и Красимир Петров, мениджър управление на имоти и активи в Cushman & Wakefield Forton. Всички те са на мнение, че именно споделените офис пространства и дигиталното номадство са бъдещето. И инвестициите в тази посока, безсъмнено, ще бъдат успешни.
Очакванията на Forton са през следващите няколко години този пазар в България да расте.
Пазарът осъзнава, че да бъдеш част от гъвкавите офиси има повече плюсове, отколкото минуси. Но коуъркингът не е за всеки. Не всяка компания може да се приспособи към него“, напомня Божидар Георгиев, изпълнителен директор на Work & Share.