Трябва да се улесни смяната на доставчика на ток
Виктор Гърбев, управител и съосновател на Енергиен пазар ООД, първият битов клиент на свободния енергиен пазар:
Г-н Гърбев, какво Ви накара да излезете на свободния пазар на ток?
Нека първо да поясния, че не съм се откачил от „енергото“. Това, което направих е да сменя електроснабдяващата компания с друга такава на свободния пазар. И в бъдеще ще продължа да съм клиент на електразпределителното дружество – то отговаря за поддръжка на мрежата. Всеки клиент може да погледне в сметката си за ток и ще види, че плаща за две неща: за снабдяване и за мрежови услуги (достъп и пренос). Снабдяването с ток формира около 70% от сметката.
Причината да сменя снабдяваща компания е да извървя процедурата стъпка по стъпка и в крайна сметка да посоча къде са проблемите в момента.
В Закона за енергетиката е записано, че всеки клиент има право да смени доставчика си и че това трябва да стане в рамките на 3 седмици след подаване на заявление. На практика обаче, процедурата се оказа прекомерно сложна и дълга, с много пречки, с които един обикновен потребител трудно ще се справи.
През какви трудности преминахте и какво бихте посъветвали хората, които биха искали да последват Вашия пример?
От разпределителното дружество ме уведомиха, че аз съм първият битов клиент, който е преминал по процедурата за регистрация на свободния пазар като физическо лице, без това да налага инсталиране на специален електромер. На практика извървях една неотъпкана пътека, която тепърва трябва да се промени и улесни.
Първо, поради остарелите текстове на Общите условия на ЕРП, се оказа, че те вече няма да важат за мен като клиент на свободния пазар и се налага да подпиша нов индивидуален договор за достъп до мрежата. Това отне най-много време и документи.
Второ, оказа се, че в България все още липсва одобрен стандартизиран товаров профил (разпределение на консумацията във времето) за малките клиенти. Въпреки че това трябваше да е факт още от 2013 г., и до момента не се случва, по необясними причини. В моя случай разпределителното дружество прояви разбиране и ми предложи „тестов“ профил.
Трето, процедурата ми костваше 3 посещения в клиентски офис през работно време, попълване и подписване на над 10 различни бланки, декларации, договори. Няма възможност да се подаде заявление по интернет. Това е изкуствена бариера пред клиентите. Пак ще дам за пример смяната на мобилен оператор, която става с едно заявление.
Какви са, според Вас, предимствата и недостатъците на свободния пазар на ток?
Свободният пазар създава конкуренция и дава право на клиентите да правят личен избор. Неефективните или нелоялните производители и търговци фалират. Самото наличие на възможност за клиента да избира кара доставчиците да полагат усилия да го задържат.
Когато човек няма право на избор, доставчикът няма мотивация за подобряване на обслужването, тъй като неговите приходи са гарантирани по цени, определени от държавен орган.
Недостатъците също са подобни на тези при другите пазари. Например, ако подпишем обвързващ договор с мобилен оператор, а на следващия месец се появи по-добра оферта. Клиентът поема някакъв ценови риск. Но на свободния пазар той е по-предвидим, отколкото на регулирания.
Какво очаквате след стартирането на енергийната борса през 2016 г.?
В България свободния пазар на ток работи от 2004 г. Към момента над 5000 стопански клиенти вече купуват електроенергия по свободно договорени цени. Около 40% от търгувана енергия в страната е на свободен пазар. Всичко това става по двустранни договори.
Борсата е само един елемент от свободния пазар. Тя е инструмент, чрез който се осъществява част от търговията на едро. Чрез нея се получават ясни и навременни ценови сигнали към производителите и търговците. Освен това се дава публичност на сделките – всички могат да видят търгувани количества, цени, кой продава и кой купува.
За крайните клиенти борсата няма да има голямо отражение. Най-голям ефект ще има върху производителите, тъй като и те ще трябва да се конкурират на нея.
По мое мнение ще е много трудно да се въведе борса при настоящата ситуация в България, тъй като голям дял от производителите продават ток по дългосрочни договори и гарантирани цени. Този проблем е решен в редица европейски страни с развит пазар. Там цената на производителите, които имат нужда от подкрепа, е разделена на две – пазарна цена и добавка. Те също продават на свободен пазар. Това увеличава свободно търгуваните количества.
За страна като България, в която производствените мощности надвишават потреблението, това би довело до понижаване на цените за ел. енергия.
Кое е основното условие, за да имаме работещ енергиен пазар – броят на участниците, търгуваното количество енергия...?
Идеалният вариант е всички пазарни участници (производители, търговци на едро, клиенти) да могат да избират с кого и на каква цена да сключват сделки. Държава трябва да определя правилата на играта, а не да е основен играч. Тя трябва да следи да няма пазарна концентрация, манипулации и изкривяване на пазара. За част от уязвимите клиенти трябва да има универсална услуга, а за социално слабите – енергийни помощи по ясни критерии.
Смятате ли, че пазарът на електроенергия може да бъде напълно либерализиран, като в него взимат участие и битовите потребители?
Да. В това съм 100% убеден. Въпросът е кога. Ако приемем, че хората избират политиците, а те гласуват законите – излиза, че народът си е казал мнението отдавна. Припомням – в Закона за енергетиката още преди няколко години депутатите записаха, че всеки клиент има право да смени доставчика си. Управляващите също включиха правото на избор на доставчик за всеки в програмата си от мерки.
За да могат всички клиенти да се възползват от правото си, остава да се улесни процедурата по смяна на доставчик.
Опитът от другите европейски страни показва, че най-активно на свободния пазар участват стопанските клиенти. При развитите пазари между 3% и 14% от домакинствата сменят доставчика всяка година.
Какво Ви накара да създадете Енергиен Пазар ООД/energienpazar.bg? Разкажете ни малко повече как се роди идеята?
Идеята се роди още през 2007 г.. Тогава у нас приключи разделянето на бившите „енерго“ компании на две: ЕРП и снабдяващо дружество. Целта на държавата беше още на същата година пазарът да е отворен и всеки клиент да избира свободно снабдяващата компания. От тогава минаха 8 години.
През 2014 г., след като се върнахме да живеем в България, със съдружниците ми решихме, че е време да действаме и създадохме energienpazar.bg - сайт, който позволява на клиентите да сравнят конкурентни оферти и да изберат доставчик на ток. В момента услугите се ползват предимно от по-големи стопански клиенти, но с опростяване на процедурата по смяна на доставчик всички ще могат да се възползват от това улеснение.