Кабинетът е готов с бонусите за българските превозвачи
Регионалният министър обеща постановлението за въвеждане на отстъпки от тол таксите за изминато разстояние да бъде прието до септември
Правителството е готово с проект за промяна на тол тарифите, като се дадат отстъпки за изминато разстояние на българските превозвачи. Това съобщи регионалният министър Андрей Цеков, според когото проектът на постановление ще бъде внесен за обществено обсъждане този месец, а през септември ще бъде и окончателно прието от Министерския съвет.
След разговори с превозвачите в продължение на месец и сформирана работна група, която да чуе съображенията на бранша, сме готови с проект за изменение на тарифите“, обяви Цеков.
Темата с таксите за транспортните фирми бе коментирана от премиера Николай Денков като „пожар“, оставен от служебния кабинет, и който е трябвало да бъде гасен от редовния.
Половин година им е обяснявано (бел. ред. – на превозвачите), че ще има промяна в таксите и че ще се търсят специални намаления. Влизайки, редовното правителство вижда, че не е направено нищо по темата“, коментира Денков.
Преди дни регионалният министър Андрей Цеков намекна, че отстъпка в размер на 30% ще се прилага при изминати 5 хил. километра, а 50% – при 10 хил. км. Държавата харчи за поддръжка 1.2 млрд. годишно и още толкова за изграждане на нова инфраструктура и ремонти. От тол такси се събират около 400 млн. лв., а от винетки – около 300 млн. лв.
Очевидно е, че тол таксите не покриват пълния разход за поддръжка и изграждане на нова пътна мрежа, не може и да го очакваме. Цената я плаща крайният потребител, защото тол таксата се пренася от превозвач към цена на продукти“, обясни тогава Цеков.
Всъщност, идеята на тол системата, още при въвеждането ѝ, бе именно с приходите от нея да се финансират ремонтите на пътищата в страната. С поредните отстъпки обаче едва ли това ще се случи скоро. Не е ясно и с колко ще спаднат постъпленията след въвеждането на новите тарифи.
Че властта планира отстъпки за бранша, стана ясно още преди месец. Заплашени от протести, регионалното и транспортно министерства сформираха работна група, която трябваше скоростно да изготви проект за изменение на тарифите.
Въпросното постановление трябваше да влезе в сила със задна дата – от 1 юли тази година (бел. ред. – когато бе въведено планираното увеличение на тарифите). Така държавата бе готова да връща пари на превозвачите.
Увеличенията в тол таксите бяха договорени от бившия регионален министър Гроздан Караджов в редовния кабинет „Петков“. Тогава властта и секторът постигнаха трудна договорка да въведат увеличенията в две стъпки – първите 50% влязоха в сила от 1 юли 2022 г., а второто увеличение бе заложено за 1 януари 2023 г. Превозвачите вече плащат и за преминаване през второкласната пътна мрежа в страната, за която допреди това ставката бе 0 ст./км.
Тогава правителството „Петков“, както и Караджов, а дори и транспортният министър Николай Събев, бяха непоколебими, че увеличение трябва да има. Припомняме, че Събев дори влезе в остър спор с транспортния сектор заради субсидиите за превоз на пътници.
С идването на служебното правителство и с мотива, че инфлацията в страната е висока, кабинетът отложи второто поскъпване с половин година – до 1 юли 2023 г. Това стана в последния дни на отиващата си 2022 г.
През април, пеи управлението на служебния регионален министър Иван Шишков, стана ясно, че се обсъжда увеличението да влезе в сила, но само за международните превозвачи, а за българските – да има диференцирани намаления на ставките за изминат пробег. Такова проекторешение обаче така и не бе входирано, но по всичко личи, че идеята ще бъде довършена от сегашния кабинет.