Кабинетът иска да навакса забавеното строителство на Видин – Ботевград
Министерският съвет отчуждава имоти по трасето между Ружинци и Монтана и се надява да е готово до 3 години
Служебната власт задвижва строителството на скоростния път Видин – Ботевград. Дейностите на някои от отсечките по 167-километровото трасе бяха забавени през последната една година – отчасти заради спряно разплащане, тъй като отделни участъци се строят по инхаус процедура от държавното „Автомагистрали“, както и заради проблеми с трасета и обжалвания, започнати още през 2021 г.
Регионалният министър Иван Шишков съобщи, че забавянето ще бъде наваксано. Кабинетът започва с отчужденията на имоти по трасето между Ружинци и Монтана. Средствата, необходими за финансиране на процедурата по отчуждаване, ще бъдат осигурени от Агенция „Пътна инфраструктура“.
За въпросното трасе се чакаше решение на съда, тъй като Подробният устройствен план бе обжалван. Съдебната процедура приключи през ноември 2022 г. и така сега кабинетът може да започне отчуждаването. По думите на Шишков така ще може участъкът да бъде построен за по-малко от 3 години.
Това според мен е една важна новина, имайки предвид, че през февруари 2021 г. беше одобрен ПУП, беше в съда, беше забавена изключително много цялата процедура.“
В началото на декември 2022 г. Шишков коментира, че проблемите със скоростния път са доста. Относно участъка между Ружинци и Монтана, чиято дължина е 30 км, министърът тогава изрази увереност, че строителството може да започне от средата на тази година.
Освен административни проблеми, бившият регионален министър Гроздан Караджов отказваше да прави разплащания с фирмите, тъй като части от трасето се строят по порочната инхаус процедура от държавното дружество „Автомагистрали“. Караджов коментираше многократно, че докато не бъде разплетен възелът с незаконното строителство, няма да разплаща дейности.
Припомняме, че в средата на 2022 г. стана ясно, че държавата дължи 130 млн. лв. за извършени строителни работи по скоростния път. Тогава се появи и информация, че за строителството на Видин – Ботевград са били заделени 1.5 млрд. лв., но парите са били похарчени от служебните правителство. Асен Василев, който тогава бе финансов министър, отрече да е имало такава сметка.
Построяването на пътя от Видин до Монтана дава възможност не само да се построи скоростният път от Монтана до Ботевград, но дава възможност да се търси и алтернативното трасе, евентуално с концесия – трасето от Монтана с тунел под Петрохан“, заяви Шишков днес.
По думите му с решението за отчуждаване на имотите, „Министерският съвет дава ясен хоризонт за развитието на Северозапада, както и възможност включително да се мисли за развитие на алтернативното второ трасе, което е изключително важно, и най-важното – спираме закъснението и започваме да компенсираме времето.“