Кабинетът увеличи летищните такси във Варна и Бургас
„Фрапорт“ ще събира повече такси за кацане, за паркинг при базиране и други дейности в опит да реши финансовите си проблеми
Заради финансови затруднения на концесионера „Фрапорт“, кабинетът вдига летищните такси на двете морски аерогари – във Варна и Бургас. Това се случва с промени в наредбата, която ги регламентира, одобрени на правителственото заседание в понеделник. Идеята е концесионерът да събира повече средства от обслужване на самолети и пътници, за да намали отрицателните си финансови резултати.
Припомняме, че промените бяха качени за обществено обсъждане в края на февруари. В документацията се посочваше, че при настоящия размер на летищните такси отрицателният финансов резултат за периода 2022-2026 г. би възлязъл на 50.5 млн. евро. Допълваше се, че ако промените бъдат приети, то съществено ще се намали този резултат до 34.8 млн. евро. Тогава от „Фрапорт“ коментира за Economic.bg, че въпреки затрудненията не планират да намаляват или отлагат планирани инвестиции.
Правителственото прессъобщение отново акцентира върху това, че концесионерът на двете летища е представил анализ, който показва, че от 2020 г. насам трафикът на летищата е значително по-слаб и възстановяването му след пандемията от COVID-19 е много по-бавно от първоначалните прогнози. В допълнение към това, войната в Украйна също оказва неблагоприятно въздействие върху дейността на двете летища.
„Фрапорт“ е предложил ценова стратегия, която да стабилизира и стимулира увеличаването на пътническия и самолетен трафик в дългосрочен план - актуализация на летищните такси на летищата във Варна и Бургас и въвеждане на Програма за стимулиращи отстъпки.
Какво се променя?
От 15 април 2024 г. се увеличава размерът на таксите за кацане, за паркинг при базиране, за обслужване на пътници и за сигурност. Въвежда се нов вид такса сигурност за въздухоплавателни средства, които не превозват пътници.
Подобен подход ще позволи на концесионера да осигури оперативните си разходи за експлоатацията на двете летища, да поддържа високо качество на услугата, безопасност и сигурност, както и да изпълнява своевременно проектите по одобрената инвестиционна програма на дружеството“, се казва в решението.
Въвежда се и Програма за стимулиращи отстъпки, достъпни за всички ползватели на летищата. Отстъпките за авиационните оператори са определени по обективни критерии: брой заминали пътници в месеците извън активния сезон; нов целогодишен или сезонен маршрут, необслужван в предходната година; минимална честота и продължителност на опериране по маршрута.
С въвеждането на стимулиращи отстъпки се цели привличането на авиокомпании, развиващи нови маршрути, което ще повиши конкурентоспособността на двете летища и ще подобри целогодишната свързаност.“
Допълва се, че стимулиращите отстъпки са утвърдена практика и се прилагат на почти всички летища в Европейския съюз, както и на летищата в София, Пловдив и Горна Оряхо вица.
Актуализиран е и размерът на такса „прелитане", която събира доставчикът на аеронавигационно обслужване в обслужваното въздушно пространство на Република България - Държавно предприятие „Ръководство въздушно движение". Заедно с такса „прелитане" се актуализира и лихвеният процент за просрочено плащане на аеронавигационните такси за 2024 г., определени по реда, предвиден в Регламент на ЕС.
Припомняме, че през последните месеци Летището в Бургас е под светлината на прожекторите заради започнал ремонт на пистата. Кметове и туроператори не бяха доволни от новината. По идея на кмета на Поморие бе лансиран Фонд за развитие на летището, а „Фрапорт“ обяви, че ще участва в него с 200 хил. лв. Областната администрация на Бургас заговори и за създаването на изцяло нова авиокомпания - Burgas Air – която да обслужва летището целогодишно.
През септември 2022 г. служебният кабинет удължи концесията на аеропортите с 5 години, като се очакваше „Фрапорт“ да инвестира допълнителни 10 млн. евро. През ноември бившият министър Христо Алексиев заяви пред депутати в парламента, че целта е била да се съхрани договор, който носи съществени приходи в бюджета. По думите му държавата ще получи концесионни възнаграждения в размер на около 120 млн. евро.
Миналата година „Фрапорт“ обяви амбициозна инвестиционна програма на стойност над 70 млн. евро, които планира да вложи в двата аеропорта до 2026 г.