Как ще действа забраната на ЕС за внос на руски петролни продукти?
Мярката влезе в сила вчера и може да разклати световната икономика
Европейският съюз предприе още една голяма стъпка към прекъсване на енергийните си връзки с Русия. 27-членният блок забранява вноса на руски рафинирани петролни продукти като дизелово гориво и се присъединява към САЩ и други съюзници в налагането на таван на цените върху продажбите. Мярката няма да обхване петрола и неговите продукти там, където има дерогации, какъвто е случаят с България.
Европейската забрана влезе в сила вчера и този ход има за цел да намали допълнително зависимостта от руската енергия и плащанията във „военния сандък“ на Кремъл, докато наближава годишнината от нахлуването в Украйна.
Най-новите енергийни санкции крият рискове: цените на дизеловото гориво вече скочиха от началото на войната и има несигурност относно това как ембаргото на ЕС и таванът на цените от Групата на седемте най-големи икономики (Г-7) ще повлияят на пазара на гориво, което е от решаващо значение за световната икономика.
Повечето неща, които хората купуват или ядат, се транспортират в даден момент с камиони, които работят предимно с дизел. Той също така захранва селскостопанско оборудване, градски автобуси и индустриално оборудване. По-високата цена на дизела е вградена в цената на почти всичко, което спомага за повишаване на инфлацията, която направи живота по-труден за хората по света.
Компаниите вече са усетили болката.
„Оставяме пари на пътя, за да предоставяме нашите услуги“, каза Ханс Седелмайер от семейната германска автобусна и туристическа компания Rast Reisen, цитиран от AP.
Как ще работи ембаргото?
Европейските вносители имаха месеци, откакто забраната беше обявена през юни, за да организират нови доставки. Те вече намалиха дела на Русия във вноса на ЕС до 27% през декември от повече от половината преди началото на войната.
Американските фирми са увеличили доставките до рекордни нива от 34 000 барела на ден в началото на 2022 г. до 237 000 барела на ден през януари, според S&P Global.
Новият капацитет на рафинериите, който ще бъде пуснат тази година в Кувейт и Саудитска Арабия и следващата година в Оман, също може да помогне. Индия е друг потенциален източник.
Русия, от друга страна, ще трябва да намери нови клиенти.
Ограничението на цените играе ключова роля в ембаргото: то е предназначено да предпази руския дизел от изчезване от световния пазар и да причини скок на цените за всички, като същевременно намалява доходите, които поддържат армията на Москва.
Ограничението е изпълнимо, защото забранява на западните компании, които до голяма степен контролират доставките и застраховането, да боравят с дизелово гориво с надвишаваща лимита цена, тъй като то се насочва към страни като Китай и Индия. Укриването е възможно, но изисква създаване на алтернативна застраховка или организиране на флота от нерегламентирани танкери.
Таванът бе определен на 100 долара за барел за дизел и други продукти, произведени от суров петрол, като гориво за самолети, в споразумение между страните от Г-7 (САЩ, Обединеното кралство, Япония, Канада, Франция, Германия и Италия) – плюс ЕС и Австралия.
Ценовият таван е 45 долара за барел за други продукти, които се произвеждат от суров петрол, но се търгуват под цената на петрола, като мазут, използван в котлите на електроцентралите и промишлеността.
Какво ще стане с цените на дизела?
Ако таванът сработи, глобалните дизелови потоци трябва да се пренастроят – Европа ще намери нови доставчици, а руският дизел ще намери нови клиенти, без голяма загуба на доставки.
На практика пазарите ще трябва да се приспособят и може да има кратък скок. От една страна, танкерите биха пътували по-дълго до Европа от САЩ, Близкия изток или Индия, отколкото от пристанищата на Русия в Балтийско море.
Когато руският износ е ограничен по каквато и да е причина, това, разбира се, би създало известни проблеми в целия този процес на пренареждане“, каза Хеди Грати, ръководител на изследванията за горива и рафиниране за Европа в S&P Global Commodity Insights. „Европа ще се конкурира с други големи вносители и това ще предизвика възходящ натиск върху цените.“
Какво постига таванът на цените?
Надеждата е да се възпроизведе ефектът от пределната цена на руския суров петрол от 60 долара за барел на Запада. Русия каза, че няма да продава петрол на страни, които спазват лимита, но ограничението и спадащото търсене от забавящата се глобална икономика означава, че клиентите в Китай, Индия и другаде могат да купуват руски петрол с големи отстъпки, намалявайки приходите на Кремъл.
Целта е същата и с тавана за дизела:
Вероятно за Русия ще е по-трудно да намери нови купувачи на своя дизел, отколкото за суровия петрол, и ще бъде принудена да приеме отстъпки, когато го прави“, каза Симоне Таляпиетра, експерт по енергийна политика в мозъчния тръст Bruegel в Брюксел.
След като бъдат въведени, ограниченията могат да бъдат затегнати, за да се увеличи натискът върху Русия.