Как Студената война бе заменена от фалшивите новини
Над 2 000 статии с невярно съдържание, основано на руската пропагандна машина, са били намерени само през миналата година
~ 2 мин.
Споменът за Студената война вече е поизбледнял, но ето че сега на нейно място се завихря нов тип сражение – медийно, чието бойно поле е интернет. Основното оръжие са фалшивите новини, пише Euractive Germany.
Мнозина смятат, че победата на Доналд Тръмп на президентските избори в САЩ през 2016 г. се дължи именно на фалшивите новини, с които трябваше да се борят демократите и техният кандидат Хилъри Клинтън. Слуховете твърдят, че в двубоя се е намесил трети нерегламентиран участник и това е Русия.
Междувременно Европа също се сблъсква с нарастваща дезинформационна вълна от там. Това е и причината да се създаде групата Task Force East Stratcom към Европейската комисия (ЕК) през 2015 г., чиято цел е да следи за фалшиви новини в медиите.
Над 2 000 статии с невярно съдържание, основано на руската пропагандна машина, са били намерени само през миналата година. Целта на Москва е да предизвика объркване сред партньорите от ЕС, „за да подкопае политическия мейнстрийм в Европа“, коментира шефът на Task Force Джайлс Портман на среща във Виена, организирана от Асоциацията на европейските журналисти.
Euractive посочва още, че Москва е започнала пропагандната война след анексирането на Крим. Дори и днес голяма част от фалшивите новини всъщност са насочени към конфликта в Украйна, както и по темата за проблема с бежанците. Вниманието се фокусира и към „постоянно понижаване на европейските ценности“.
Според текста, пропагандната машина използва различни канали, по-специално през социалните медии в Централна и Източна Европа.
Другият медиен проблем, който се случва на Балканите, бе повдигнат наскоро в рамките на конференция на ЕС в Марсилия. Там се обърна внимание на телевизионния канал Ал Джазира Балкани, която започна да излъчва през 2011 г. Медиата се подкрепя финансово от управляващото семейство в Катар и според твърденията се използва като политически и дипломатически инструмент, подкрепящ мюсюлманското братство.
Седалището на телевизията е в Сараево, като тя има студия в Белград, Загреб и Скопие. Тя излъчва ежедневно по шест часа новини, документални филми, доклади. Впечатление прави, че става дума за важен и особено чувствителен регион, включващ както държави-членки на ЕС, така и кандидати за присъединяване, каквито са Босна и Херцеговина, Хърватия, Сърбия, Черна гора, Словения и Македония. Важно е да се отбележи, че от известно време се регистрира ръст в инвестициите в Босна и Херцеговина от страна на ислямските държави.