Какво се случва с цените на дизела след ембаргото?
Европейската забрана за руския дизел се отрази безболезнено на пазара, поне засега
Европейската забрана за руския дизел се отрази безболезнено на пазара, поне засега. Въпреки че ЕС прекъсна най-големия си доставчик, фючърсните цени на дизела в блока паднаха с 1.6% в понеделник, което представлява загуба от 20% през последните две седмици, тъй като търсенето в региона намаля и усилията на страните да натрупат запаси преди забраната започнаха да се изплащат.
Спадът на цените ще бъде посрещнат с облекчение от милиони шофьори на камиони и фирми, които разчитат на дизела. Около 96% от камионите, 91% от микробусите и 42% от леките автомобили в Европейския съюз се движат с това гориво, според Европейската асоциация на автомобилните производители.
Очакванията бяха, че когато забраната влезе в сила, доставките на дизел в Европа ще се стегнат, но всъщност това в момента не се случва“, каза Марк Уилямс, изследователски директор в консултантската компания Wood Mackenzie пред CNN.
Забраната за дизела идва два месеца след като блокът наложи ембарго върху вноса на суров петрол по море от Русия, като част от пакет от санкции срещу Москва заради нейното нахлуване в Украйна. По руска линия са дошли 29% от общия внос на дизел в региона миналата година, показват данни на Rystad Energy.
Държавите са се подготвили за последната забрана, като са увеличили вноса на московския дизел през последните месеци. Вносът в Европа е нараснал с близо 19% през четвъртото тримесечие на 2022 г. в сравнение със същия период на предходната година, според доставчика на енергийни данни Vortexa.
Тези запаси трябва да действат като буфер срещу незабавната загуба на руски внос на дизел“, каза Уилямс.
Търсенето намаля
Търсенето в целия блок също е слабо. Данните са на OilX, фирма за петролни анализи, която показва, че търсенето на дизел в Европа е намаляло между началото на ноември и края на януари в сравнение със същия период на предходната година.
Анализаторите отдават спада отчасти на по-топлото от обичайното време в региона, където дизелът също се използва като гориво за отопление, както и на високите цени. Въпреки скорошните спадове, цените на едро все още са с 10% над нивото си от същия период на миналата година.
На бензиностанциите средната цена на литър дизел в ЕС достигна 1.80 евро на 30 януари спрямо 1.60 евро по същото време миналата година, показват данни на Европейската комисия.
Все пак може да отнеме няколко месеца, докато се почувства пълното въздействие на забраната, тъй като Европа започва да внася повече дизел от по-далечни доставчици, което води до по-високи разходи за доставка.
Блокът вече внася значително по-големи обеми дизел от Съединените щати, Близкия изток и части от Азия, според Уилямс от Wood Mackenzie.
Въпреки това този внос няма да бъде достатъчен, за да „компенсира загубата на руски барели в Европа“, след като Сттарият континент намали запасите си, каза той, добавяйки, че цените спрямо други региони вносители може да започнат да се повишават от третото тримесечие на тази година.