Какво ще е влиянието на потребителското доверие върху изборите в САЩ?
Голяма част от анализаторите прогнозираха, че икономиката на САЩ ще изпадне в рецесия през 2024 г. Този сценарий засега обаче не се реализира, до голяма степен благодарение на устойчивостта на американските потребители. Въпреки това стабилните потребителски разходи не съответстват на слабите данни за потребителското доверие.
Според икономистите на инвестиционната банка Wells Fargo това се дължи на факта, че въпреки намалението при инфлацията, цените все още се задържат високи. “Възможно е това да е свързано с пазара на труда. Равнището на безработица в страната се задържа в близост до историческия минимум. В същото време рекордният ръст на заплатите се е забавил”, коментираха от Wells Fargo.
Въпреки всичко би било грешка да не се обърне внимание на предстоящия президентски вот през ноември. Домакинствата се сблъскват с несигурността относно това кой ще бъде следващият президент. А от това следва и несигурност по отношение на състава на Конгреса, както и бъдещите политики”.
Ако погледнем назад в историята, ще видим, че в месеците преди изборите за президент индикаторът, измерващ потребителското доверие, се понижава. И след като стане известен новият президент, индикаторът отчита подобрение. Индексът на потребителското доверие се задържа в тесни граници от 2022 г. насам, но от началото на 2024 г. показва лека низходяща тенденция. Показателят за потребителските нагласи на Мичиганския университет, въпреки че се подобрява, остава под нивата отпреди пандемията.
Например, както по време на демократичните, така и по време на републиканските президентства, потребителското доверие се е променяло в по-голяма степен в зависимост от икономическата ситуация, отколкото от политическата. Въпреки това индексите на потребителското доверие и настроенията на домакинствата средно намаляват по време на републиканските мандати и се повишават по време на демократичните.
През последните няколко години политическата принадлежност на хората също оказва влияние върху измерителя. От 2017 г. насам Мичиганският университет проследява нагласите и по политически партии. Не е изненадващо, че по време на изборите през 2020 г. домакинствата, които са свързани с действащата партия (републиканците), отчитат по-високи нива на нагласите преди провеждането на вота.
След победата на президента Джо Байдън обаче настроенията на домакинствата, свързани с Демократическата партия значително се повишиха.
В заключение може да кажем, че при по-задълбочен поглед върху потребителските настроения ще видим, че няма сериозна разлика в стойностите на показателя независимо дали президента е бил от Демократическата или от Републиканската партия”, коментират експертите на Wells Fargo.