Караджов събира превозвачите заради тол системата
Регионалният министър иска да вдигне таксите и да разшири обхвата. Плановете му може да пропаднат, ако браншът не се съгласи
Преговорите между регионалното министерство и превозвачите в страната за увеличение на тол таксите и разширение на обхвата на тол системата стартират на 31 януари. Това съобщиха от ресорното ведомство след въпрос от страна на Economic.bg. Тези разговори, за които много от заинтересованите организации научиха едва днес, ще се случат няколко седмици след публикуването на средносрочна бюджетна прогноза на правителството за периода 2022 – 2024 г., където е фиксирана очакваната сума от тол таксите.
Финансовото министерство изчислява, че за 2022 г. ще има 290 млн. лв. ръст на приходите от пътни такси, а за 2023 г. – допълнителни 40 млн. лв. През 2024 г. няма да има промяна и годишните приходи ще останат 520 млн. лв.
Заложеният ръст на приходите през следващите години е в следствие на заявката на регионалния министър Гроздан Караджов от април месец тази година, че тежкотоварният трафик ще плаща и за преминаване по второкласната пътна мрежа, а през следващите години в обхвата на тол системата ще попаднат и третокласните пътища в страната.
С приходи в размер на 520 млн. лв. годишно обаче не могат да се обезпечат заявките на министъра да ремонтира над 3 хил. км пътища, за което ще са нужни 2.8 млрд. лв. само за текущата година. Дори със заложеният по-висок бюджет на Агенция „Пътна инфраструктура“ за тази година от 2.4 млрд. лв., не е ясно дали плановете са изпълними.
Председателят на Европейския център за транспортни политики Диана Русинова обръща внимание, че е важно какво ще е качеството на ремонтите, които предстоят.
Ако сегашното правителство наистина има намерения да отдели такъв ресурс за ремонти, ние го приветстваме. Въпросът е как ще се гарантира качеството на ремонтите, защото назад в годините бяхме свидетели на ремонт на ремонта“, посочва пред Economic.bg Русинова.
Експертът акцентира, че контролът е много важен. Нормалният експлоатационен период ще помогне направените инвестиции да се възвръщат през годините.
„Дори инвестициите през тази година да не са събрани от тол такси, те ще се изплатят и ще започнем да трупане резерв. Това е икономически процес, който трябва да се планира правилно. Досега най-големият проблем бе качеството на ремонтите“, коментира Русинова.
Неясната философия на тол системата
Председателят на една от най-големите браншови организации – Камара на автомобилните превозвачи в България (КАПБ) – вече е получил покана за срещата на 31 януари, но не е склонен на отстъпки. Превозвачите още не разбират целта от създаването на тол системата, и то на доста висока цена, която през годините не може да се изплати.
Те залагат повече приходи, но и Борисов залагаше над 1 млрд. лв. приходи в началото. Ние още не разбираме философията на тол системата. За поддръжката ѝ отиват 140 млн. лв., а в същото време транзитният трафик не плаща такси“, коментира за Economic.bg председателят на КАПБ Димитър Димитров.
Според него транзитният трафик дори плаща по-малко, отколкото е плащал преди въвеждането на системата, когато е купувал винетки. Той е на мнение, че системата трябва да създава конкурентно предимство за българските превозвачи.
„Всеки гледа малката картина – да събираме повече пари за пътища. Хубаво, ще вдигнат таксите и ще ги съберат, превозвачите ще фалират. Тогава кой ще пътува по тези пътища“, недоумява Димитров.
Председателят на КАПБ смята, че преди да се увеличават обхвата и таксите на тол системата, трябва да се решат други проблеми – България да спре да дава милиони за поддръжката на системата на австрийска фирма, да не се изнасят чували с пари от строителството на „Хемус“ и да спре източването на средства от държавните дружества.
Димитров предупреждава, че с предвиденото увеличение всичко ще рефлектира върху крайния потребител. С оглед на високите цени на горивата и покачващата се инфлация, превозвачите ще са принудени да актуализират цените си. Според него, ако се пристъпи към такова увеличение, много хора от бранша ще излязат на протест.