Китай представи първия си пътнически самолет
C919 ще конкурира Airbus A320 и Boeing 737
Китай представи първия произведен в страната пътнически самолет на голямо събитие днес.
Производител е държавната компания Commercial Aircraft Corp. оf China (COMAC). На церемонията по представянето на машината са присъствали над 4000 правителствени представители и гости. Тя се е състояла в хангар до международно летище Пудонг в Шанхай, съобщават международните агенции.
Страната е един от големите авиационни пазари, но досега разчита на машини на Boeing и Airbus. Мултимилиардното усилие да създаде свой самолет - C919, е в отговор на намерението на китайските власти да конкурират американския и европейския производители със собствено производство.
Новият C919 има места за 168 пасажери и влиза в пряка конкуренция с Airbus A320 и Boeing 737. За момента COMAC са обявили, че имат поръчки от 21 клиенти за производството на общо 517 самолета. Клиентите са предимно китайски превозвачи, но сред тях е и GE Capital Aviation Services.
Друга държавна компания пък започна преди време разработката на по-малък джет за вътрешни полети, наречен ARJ-21, с цел да конкурира бразилските Embraer и канадските Bombardier. Първите два самолета ARJ-21 бяха доставени на китайски авиолинии миналата година.
Повечето от компонентите, системите и авиониката на новия C919 са доставени от западни компании са направени от джойнт-венчъри между западни и китайски компании. Основните компоненти на самолета са направени от смесено предприятие на GE Aviation Systems и AVIC, държавно военно предприятиев Китай. Други доставчици са Honeywell, Rockwell Collins и Hamilton Sunstrand.
Според прогнозите на Boeing търсенето на джетове за граждански полети в следващите две десетилетия в Китай ще е около 5580 самолета на стойност 780 млрд. долара.
Повечето авиокомпании в страната са държавни, което създава сериозен потенциал за поръчки на новия C919.
Разработката на новия самолет започва през 2008 г. Очакванията тогава са били той да извърши първи полет през 2014 г. и да влезе в летателна употреба от 2016 г. Сроковете обаче са удължени заради производствено забавяне. Така C919 ще полети идната година и се очаква да влезе в летателните флотилии през 2019 г.
COMAC планира да прави и по-голям самолет - C929, в сътрудничество с руската United Aircraft Corp.