Китай строи стотици летища, за да прати милиони китайци в небето
Продължаващата търговска война със САЩ обаче може да осуети плановете на Пекин за стотици нови летища
~ 3 мин.
Когато китайската авиоиндустрия влезе в новините, обикновено се говори за ядосани пътници, които се бият, борят се да отворят аварийния люк при излитане или застрашават сигурността на полета, хвърляйки за късмет стотинки в двигателите.
Освен едновременно притеснителни и впечатляващи, тези новини разкриват още нещо – че азиатската страна преминава през изключителна експанзия в летенето, тъй като броят на китайците в небето се увеличава все по-бързо.
Най-големият авиопазар в света
Въпреки че Китай е на път да изпревари САЩ като най-големия световен авиопазар през следващите години, гладът на китайската авиация изглежда ще продължи да расте експоненциално. За да задоволи този глад, правителството в Пекин стартира програма за изграждане летища. Мащабът на тази програма е рядко срещан. Десетки милиарди долари се инвестират в летищни писти и терминали, които свързват азиатската страна с глобалната транспортна мрежа.
В момента Китай има около 235 летища, но на много от тях им липсва капацитетът да отговорят на задаващото се повишение на броя пътниците и полетите. Според калкулациите на местното правителство към 2035 г. на страната ще ѝ бъдат нужни около 435 летища. Според анализаторите в същата година Китай ще обслужва една четвърт от всички пътници в глобален мащаб.
С приближаването към началото на третото десетилетие на XXІ в. мегалетищата не са нещо ново. Новото летище на Пекин, което трябва да отвори през септември тази година, обаче спира дъха с амбициозността си. То ще има четири писти, а един от терминалите му ще е с размер на 97 футболни игрища.
Китайската столица отдавна имаше нужда от второ летище. Сегашното е обслужило над 100 млн. пътници през 2018 г. и е второто най-натоварено летище в света след международното летище Hartsfield-Jackson в американския щат Атланта. Вероятно е излишно да се каже, че пекинското летище достигна максималния си капацитет за натовареност.
Когато отвори новото летище Daxing Airport в Пекин, старото няма да спре работа. Вместо това то ще продължи да обслужва авиокомпании като Air China и Hainan Airlines, давайки на китайската столица допълнителен летищен капацитет, тъй като броят на пътниците не показва признаци да започне да намалява.
Къде са най-нужни новите китайски летища?
Въпреки че планът на Китай да построи над 200 нови летища може да изглежда впечатляващ, забележителното е по-скоро краткият срок за изпълнението му. Освен това въпросният план бледнее пред 5000-те действащи летища в САЩ.
„Не смятам, че експанзията на летищата е прекомерна. Има три международни летища в Ню Йорк и пет в Лондон, а Пекин тази година ще отвори своето второ летище. Шанхай, с над 20 млн. души население, ще изгради своето трети летище, а Гуанджоу със 17 млн. души населени ще построи второто си“, коментира Ченг Куок Уол, директор на Центъра по авиационна политика и изследвания към Китайския университет в Хонконг.
Към ден днешен средно по осем летища годишно отварят врати в Китай, а някои от тях биват разширявани и подобрявани. Има обаче опасения в страната, че вече изградените аеропортове не отговарят на модерните изисквания.
Повечето от предстоящите обекти са локализирани в региона на делтата на река Яндзъ, в региона на градовете Пекин, Тиендзин и Хъбей, както и в региона на Гуандун, Хонгконг и Макао. Летище ще има също в градовете Чунцин и Чънду. Това са районите с най-голямо население, които обаче разчитат само на няколко аерогари. През следващите години всеки един от тези райони ще има нови летища.
Появяват се икономически пречки
В много отношения, изглежда, че Китай е неудържима в своя растеж. Изграждането на стотици нови летища е просто една стъпка от по-мащабния план на една страна, която се преоткрива, за да се превърне в следващата голяма суперсила.
Има обаче съмнения дали икономиката на страната ще издържи достатъчно дълго, дали ще достигне необходимите нива на растеж, за да станат тези летища реалност.
Неотдавнашното забавяне на китайската икономика бе най-лошото, което някои анализатори са виждали някога. Това забавяне се утежнява от продължаващата търговска война между Китай и САЩ, която води до спад на продажбите в някои ключови сектори.
Ако икономическият спад съвпадне с евентуално понижение на туристите, много от планираните обекти може да си останат просто нереализирани проекти – особено тези, построени в отговор на увеличаващия се туризъм към Китай. Какъвто и да било спад в китайската икономика би довел и до понижение на полетите на китайските граждани от страната им към чужбина.
Освен едновременно притеснителни и впечатляващи, тези новини разкриват още нещо – че азиатската страна преминава през изключителна експанзия в летенето, тъй като броят на китайците в небето се увеличава все по-бързо.
Летейки активно от едва малко повече от десетилетие, китайските граждани, летящи в страната и чужбина, вече са десетки милиони. И при такова темпо на нарастване на пътуващите китайци, е нормално да има много случаи на странно държащи се пътници. Това обаче не променят факта, че повечето от китайски полети преминават без инциденти. Но това не е всичко.
Най-големият авиопазар в света
Въпреки че Китай е на път да изпревари САЩ като най-големия световен авиопазар през следващите години, гладът на китайската авиация изглежда ще продължи да расте експоненциално. За да задоволи този глад, правителството в Пекин стартира програма за изграждане летища. Мащабът на тази програма е рядко срещан. Десетки милиарди долари се инвестират в летищни писти и терминали, които свързват азиатската страна с глобалната транспортна мрежа.
В момента Китай има около 235 летища, но на много от тях им липсва капацитетът да отговорят на задаващото се повишение на броя пътниците и полетите. Според калкулациите на местното правителство към 2035 г. на страната ще ѝ бъдат нужни около 435 летища. Според анализаторите в същата година Китай ще обслужва една четвърт от всички пътници в глобален мащаб.
С приближаването към началото на третото десетилетие на XXІ в. мегалетищата не са нещо ново. Новото летище на Пекин, което трябва да отвори през септември тази година, обаче спира дъха с амбициозността си. То ще има четири писти, а един от терминалите му ще е с размер на 97 футболни игрища.
Китайската столица отдавна имаше нужда от второ летище. Сегашното е обслужило над 100 млн. пътници през 2018 г. и е второто най-натоварено летище в света след международното летище Hartsfield-Jackson в американския щат Атланта. Вероятно е излишно да се каже, че пекинското летище достигна максималния си капацитет за натовареност.
Когато отвори новото летище Daxing Airport в Пекин, старото няма да спре работа. Вместо това то ще продължи да обслужва авиокомпании като Air China и Hainan Airlines, давайки на китайската столица допълнителен летищен капацитет, тъй като броят на пътниците не показва признаци да започне да намалява.
Къде са най-нужни новите китайски летища?
Въпреки че планът на Китай да построи над 200 нови летища може да изглежда впечатляващ, забележителното е по-скоро краткият срок за изпълнението му. Освен това въпросният план бледнее пред 5000-те действащи летища в САЩ.
„Не смятам, че експанзията на летищата е прекомерна. Има три международни летища в Ню Йорк и пет в Лондон, а Пекин тази година ще отвори своето второ летище. Шанхай, с над 20 млн. души население, ще изгради своето трети летище, а Гуанджоу със 17 млн. души населени ще построи второто си“, коментира Ченг Куок Уол, директор на Центъра по авиационна политика и изследвания към Китайския университет в Хонконг.
Към ден днешен средно по осем летища годишно отварят врати в Китай, а някои от тях биват разширявани и подобрявани. Има обаче опасения в страната, че вече изградените аеропортове не отговарят на модерните изисквания.
Повечето от предстоящите обекти са локализирани в региона на делтата на река Яндзъ, в региона на градовете Пекин, Тиендзин и Хъбей, както и в региона на Гуандун, Хонгконг и Макао. Летище ще има също в градовете Чунцин и Чънду. Това са районите с най-голямо население, които обаче разчитат само на няколко аерогари. През следващите години всеки един от тези райони ще има нови летища.
Появяват се икономически пречки
В много отношения, изглежда, че Китай е неудържима в своя растеж. Изграждането на стотици нови летища е просто една стъпка от по-мащабния план на една страна, която се преоткрива, за да се превърне в следващата голяма суперсила.
Има обаче съмнения дали икономиката на страната ще издържи достатъчно дълго, дали ще достигне необходимите нива на растеж, за да станат тези летища реалност.
Неотдавнашното забавяне на китайската икономика бе най-лошото, което някои анализатори са виждали някога. Това забавяне се утежнява от продължаващата търговска война между Китай и САЩ, която води до спад на продажбите в някои ключови сектори.
Ако икономическият спад съвпадне с евентуално понижение на туристите, много от планираните обекти може да си останат просто нереализирани проекти – особено тези, построени в отговор на увеличаващия се туризъм към Китай. Какъвто и да било спад в китайската икономика би довел и до понижение на полетите на китайските граждани от страната им към чужбина.