Кланът Порше, който може да стане най-влиятелният в автомобилния свят
Изобретател на първия в света хибриден автомобил и на 4х4 задвижването е не друг, а геният Фердинанд Порше
Забравете фамилиите Кванд (BMW), Аниели (Fiat) и американския клан Форд (Ford) – защото милиардерите, потомци на човека, който постави началото на Porsche, са една крачка по-близо до това да се превърнат в най-могъщото семейство в автомобилния свят. Германският производител на луксозни автомобили стъпи на Франкфуртската фондова борса и предизвика невиждан от четвърт век фурор. Събитието прикова погледите не само върху компанията, но и върху клана Порше.
IPO-то връща на семейството актив, за който отдавна жадува: блокиращото малцинство в надзорния съвет на Porsche, което позволява на компанията да определя съдбата си, без да се налага да отговаря пред VW. Клановете Порше и Пиех, чрез своята инвестиционна компания Porsche SE, вече притежаваха 53.3% от правата на глас и 31.9% общ капиталов дял във VW. Сега имат 12.5% от предлаганите акции в Porsche AG и 25% плюс 1 акция от акциите с право на глас на Porsche AG. Това ще даде на холдинговата компания блокиращо малцинство, което означава, че без двете фамилии Порше и Пиех в концерна не може да се взимат никакви важни решения. Ето колко мощни са те.
Акциите на Porsche за първи път бяха предложени за продажба на фондовата борса във Франкфурт този септември. Първичното публично предлагане (IPO) не само беше успешно, но и се превърна в най-голямото в Германия от 1996 г. насам и второто в историята на страна изобщо. Благодарение на него Volkswagen, компанията майка на Porsche, тогава генерира 9.4 милиарда евро приходи. Седмица по-късно VW вече изостана по пазарна капитализация зад дебютанта.
Компанията заяви, че възнамерява да използва 49% от приходите, за да изплати еднократен специален дивидент на акционерите, а с останалата част да подпомогне финансирането на скъпото преминаване към електрически превозни средства и батерии. Листването включва 911 милиона акции, разделени на 455.5 млн. привилегировани и 455.5 млн. обикновени акции.
Като част от частичното предлагане, семействата Порше-Пиех (Porsche-Piëch), които са основните акционери на VW, купуват още 12.5% от Porsche, с премия от 7.5% върху цената на акциите.
Дали Порше-Пиех ще се превърне в най-влиятелната фамилия в автомобилния бранш? To be continued...
Началото е преди повече от век
Мотото на Porche е „Няма заместител“. Историята на автогиганта датира от началото на 1900 г. с представянето на колата на Лонер-Порше в Париж. Моделът е изобретен от тогавашния млад инженер и тест пилот Фердинанд Порше, като именно тази кола прави за пръв път името на германската марка известно.
През 1928 г. като технически директор и член на борда на „Daimler“ Фердинанд създава легандарните модели „Mercedes SS“ и „SSK“. Две години по-късно той основава свой собствен инженерен офис в Щутгарт, след което през 1933 г. прави дизайна на VW. През пролетта на 1936 г. са проведени тестове с първия прототип, които стартират от задния двор във вилата на Porche в Щутгарт. Две години след това се появява и първият изцяло завършен автомобил с марка VW във Волфсбург. Поради настъпилата Втора световна война серийното производство е възпряно и стартира едва през 1946 г.
Геният Фердинанд Порше
Фердинанд Порше е третото дете на Антон Порше и съпругата му Анна. Когато е изобретен автомобилът, той е на единадесет години. От малък проявява особен интерес към електричеството – на 13 години инсталира електрически звънци, а едва 16-годишен снабдява дома на родителите си с електрическо осветление.
След обучението си като тенекеджия в бащината работилница през 1893 г., следвайки интереса и призванието си в областта на техниката, Фердинанд започва кариерата си в Обединени електрически централи Bela Egger & Co. във Виена. Малко преди началото на века се мести във фабриката на придворния майстор на каляски и автомобили Якоб Лонер.
От първия в света 4х4 автомобил – през хибридния – до лунохода на НАСА
На Парижкото изложение през 1900 г. успява да изуми автомобилния свят с идеята за вградения в главината на колелото електромотор, като представя кола, която се задвижва от четирите си колела – първия в света 4х4 автомобил. Конструктивен принцип, който впрочем 70 години по-късно намира приложение в лунохода на НАСА. Фердинанд е изобретателят и на първия хибриден автомобил в света, който съчетава бензиново и електрическо задвижване.
За 17-годишната си дейност в австрийския промишлен гигант, на който е бил и генерален директор, Фердинанд Порше разработва първите мощни лимузини с аеродинамична форма, създава камиони и отбранителния хибрид за имперската армия, който може да се движи както по шосе, така и по релси, конструира самолетни двигатели и след Първата световна война създава първия двуместен спортен автомобил Sascha, която още при първото си участие спечелва състезанието Тарга Флорио.
Танкове вместо състезателни коли
През 1937 г. Фердинанд е назначен от германското правителство в дружеството за подготовката на Volkswagen като директор на техническата част и планирането. На 26 май 1938 г. са поставени основите на завода Volkswagen и автомобилът Volkswagen взема името „KdF-Wagen“. С избухването на Втората световна война обаче производството се военизира: вместо „автомобили за народа“ от производствената линия слизат военни возила, като вседеходи и амфибии. Създават се танкове вместо състезателни автомобили.
През 1943 година Фердинанд заедно със своя син и сътрудник Фери посрещат края на войната.
Затворът
През декември 1945 г. двамата са арестувани по дело, повдигнато от френското правосъдно министерство. Фердинанд прекарва почти 20 месеца в затвора, докато Фери е освободен през март 1946 г. Чак на 1 април 1947 г. са снети обвиненията срещу семейството. Останала е обаче мярка „подписка“ и забрана да напускат територията на Франция още една година. Тези обстоятелства сериозно увреждат здравето на Порше, като той решава да намали работата си и се ограничава само до консултации с Фери и заместниците му.
След освобождението на Австрия правителството налага запор на всички германски активи и имущество, в това число и капитала на бюро „Porsche“. Налага се спешно да се търси кредитиране. Решение да спонсорират компанията взимат двама швейцарски бизнесмени – Бланк и фон Ценгер, притежатели на рекламна компания.
Преструктуриране
Връщането на бюрото в Германия става през 1949-1950 г., като за седалище на фирмата отново е избран районът на Щутгарт. Фердинанд не се радва дълго на завръщането си в Германия. Умира на 30 януари 1951 година от инсулт. Синът му Фери поема изцяло управлението и развитието на семейната фирма.
През 1972 г. компанията променя структурата си от семеен бизнес към публичен.
Историята на логото
През цялата история на елитната марка всички модели са носили и все още носят само едно лого. На емблемата е изобразен 3-цветен щит, в центъра на който е силуетът на отглеждан кон.
Фоновата част (щит с рога и червено-черни ивици) е взета от герба на Свободната народна държава Вюртемберг, съществувала до 1945 година. Конят е взет от герба на град Щутгарт (бил е столица на Вюртемберг). Този елемент напомня за произхода на града – първоначално той е основан като голяма ферма за коне (през 950 г.).
Логото на Porsche се появява през 1952 г., когато географията на марката достига до Съединените щати.
Борба за надмощие
Децата на Фердинанд Порше – Фери и Луизе, имат по четири деца, много от които със значителен потенциал да оглавят фирмата. Първи обаче може да е само един и повечето индикации сочат към талантливия син на Луизе – Фердинанд Пиех. Той обаче не е Порше, което усложнява нещата, до степен Фери да бъде посъветван да го осинови, за да не настъпи разнобой във фамилията.
Фердинанд Пиех е твърдо решен да остави на свой ред следа в автомобилната индустрия. През лятото на 1970 състезателното „Porche 917“ бие всички рекорди и се превръща в история, както и създателят му. Всички започват да искат точно този вид кола, без да се интересуват от цената, возилото става символ на бляскав начин на живот.
Междувременно във фамилията започва ожесточена битка за надмощие. Синът и дъщерята на основателя на династията само изострят отношенията с разпределението поравно на дяловете между децата си, в резултат от което настава такъв тотален разнобой, че всички са съгласни само с едно – така повече не може да продължава. На важен семеен съвет през 1970 г. дори е поканен медиатор, който да подскаже решение за междуособиците, но и това не върши работа – поради невъзможността да се излезе наглава с нещата, се решава семейството да се изтегли от оперативната дейност и да си остане само с надзора.
Фердинанд Пиех не е удовлетворен и намира всичко случило се за безкрайно несправедливо. Започва работа в дъщерната фирма на VW – Audi, набързо се издига до неин шеф, след което с лекота се пренасочва към управителното тяло на VW, което оглавява. Успява и без да носи прочутото име. Друг е въпросът как – по свидетелства на очевидци чрез доста брутално и безмилостно управление, но тъкмо то изважда предприятието във Волфсбург от кризата, която в онези времена сериозно е разклатила конкурентоспособността на германския автомобилен флагман.
Обрат и равни везни
Волфганг Порше командва в Щутгарт, Фердинанд Пиех във Волфсбург, всеки би се запитал какво може да се поиска повече. И няма да се окаже прав – Porche планира да погълне VW, било то и с цената на кредити, възлизащи на милиарди. Успява, но само донякъде – в рамките на финансовата криза кредитите се оказват непосилни за погасяване и нещата се обръщат: VW поглъща Porche. От което никой от семейството не губи – ако преди са имали 100% от не толкова голямата фирма за спортни коли, сега държат над 50 на сто от най-големия световен автомобилен концерн.