КНСБ иска цяла България да плати градския транспорт на София
Синдикатът настоява в бюджета за 2022 г. да бъдат заложени 230 млн. лв., натрупани отчасти и заради лошото управление
Транспортният бранш настоява в бюджета за 2022 г. да бъдат предвидени средства за компенсиране на сектора. Това стана ясно по време на заседание на ресорната комисия в парламента, на която присъстваха превозвачи, таксиметрови синдикати и представители на Съюза на транспортните синдикати към КНСБ. В ябълка на раздора се превърна искането на КНСБ държавата да поеме разходите на столичния градски транспорт в размер на 178 млн. лв.
По същото време пред сградата на НС протестираха работници, а депутатите определиха протестите като "специален похват" на КНСБ да използват протестиращите „като щит“, за да поискат повече пари.
Средствата за градския транспорт в страната
Синдикатът към КНСБ поиска само за Столична община да бъдат предвидени така нужните 178 млн. лв., за които общински съветници и кметът на София говорят от месеци. Отделно да бъдат предвидени и 50 млн. лв. за натрупани загуби през миналата година. Средствата за градския транспорт в останалата страна, които синдикатът поиска, са в размер на 200 млн. лв. (общо натрупани загуби за 2021 г. и необходими средства за 2022 г.).
Т.е. синдикатът настоява данъкоплатците в цялата страна да платят близо 230 млн. лв. за обществения транспорт в София, което е по-малко от цялата сума за останалата част на България. Припомняме, че Столичният градски транспорт не успя да стартира електронната си система за таксуване в повечето време от пандемията, което доведе първоначално до премахване на глобите за пътуващите, а в последствие и до допълнителни проблеми, тъй като хората не можеха да си купуват билети от шофьорите, а на много малко спирки в София вече се продават билети. Всичко това рефлектира в по-малко пътуващи и по-малко приходи за оператора.
„Градският транспорт в София и страната посрещна кризата по достоен начин и въпреки че не бяха подкрепени, те останаха на работните си места, така че заетите в други сектори на икономиката да продължават трудовата си дейност“, посочи Екатерина Йорданова, председател на Съюза на транспортните синдикати към КНСБ.
Йорданова заяви, че градският транспорт е един от най-пострадалите заради пандемията, но и заради ръста на цените на горивата. Синдикатите намекнаха за протести, ако исканията им не бъдат удовлетворени.
Излезте и говорете с работещите. Общините нямат средства да изплатят януарските заплати. Тези хора ще се радикализират и ще направят нелицеприятни неща“, предупреди Иван Кирилов, председател на Федерация транспортни работници „Подкрепа“.
Депутатите акцентираха върху съмнителните обществени поръчки в СО, осветлени през последните дни.
„Аз ще сляза при протестиращите, ще се боря градският транспорт да работи, но не мога да скрия, че една тикет система за 20 млн. лв. бе направена за 100 млн. лв. Как да обясним на избирателите, че държавата ще даде 178 млн. лв. на СО, но парите ще се разпределят по друг начин?“, попита реторично Георги Свиленски.
Настимир Ананиев заяви, че не е редно хората да бъдат водени по време на комисия и да се използват като жив щит за искане на повече пари. Според него трябва да стане ясно как общината с най-голям бюджет харчи средствата.
Таксиметровите шофьори
Таксиметровите синдикати поискаха в бюджета да бъдат заложени средства, които да отидат към общините, така че да бъдат покрити разходите за патентния данък, който заплащат всяка година. Припомняме, че общините гласуваха да поемат част от патентния данък на таксиметровите още през октомври миналата година, като разчитаха, че ще бъдат компенсирани от бюджета.
Спас Атанасов, председател на Браншовата камара на таксиметровите водачи, заяви, че оборотите им са паднали с 80 на сто през миналата година заради затворените заведения и налаганите противоепидемични мерки. Допълни цените на горивата отежняват ситуацията.
„Присъствахме на бюджетна комисия, разговаряхме с Василев и той прие схващането, че парите трябва да бъдат осигурени сега, а не с актуализацията“, допълни Атанасов.
Депутатите заяви, че ще помислят по темата, но и че браншът трябва да направи сериозна реформа по отношение на качеството на услугата.
Автобусните превозвачи
Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи посочи, че междуградският транспорт изпитва затруднения. В 120 населени места той напълно липсва. Междуселищните и крайградските автобусни линии не попадат в обхвата на субсидирани линии, посочи Милтенова и заяви, че в бюджета трябва да се заложи сума от 85 млн. лв.
Депутатите приеха предложението, но с условия да се направи разчет за различните региони и да се определи точната сума.
И още – парите за жп транспорта
Субсидията на БДЖ „Пътнически превози“ тази година ще е по-висока – 196 млн. лв., за да функционира ефективно дружеството. Припомняме, че след обявените сливане на пътническото и товарното дружества, ресорният министър Николай Събев заяви, че ще се водят отделни отчети, така че да няма кръстосано субсидиране. За „Пътнически превози“ са предвидени и 49 млн. лв. капиталов трансфер за ремонт на подвижния състав. 13 млн. лв. ще бъдат използвани за компенсации на различни категории пътници.
За НКЖИ са заложени 418 млн. лв., от които 140 млн. лв. капиталов трансфер за подобряване на техническото и експлоатационното състояние на жп инфраструктура. Субсидията ще е в размер на 288 млн. лв., като 41 млн. лв. ще се използват за компенсация на жп превозвачите, така че инфраструктурната им такса да бъде намалена през 2022 г.
ДП „Пристанищна инфраструктура“ е заложено да получи 89 млн. лв. за модернизация на пристанищните съоръжения.
Така бюджетът в сектор „Транспорт“ бе приет от ресорната комисия на първо четене.