Колите втора употреба ще поскъпнат, а много търговци ще фалират
Секторът не може да се възползва от антикризисните мерки на правителството
Любомир Доросиев, заместник-председател на Асоциация на вносители на автомобили:
Цените на автомобилите втора употреба ще се покачат с до 20%, но и много търговци, които внасят коли, ще бъдат принудени да се разделят с този бизнес. Главният виновник за негативната тенденция отново е пандемията и мерките, които бяха наложени заради нея, коментира пред Economic.bg Любомир Доросиев, заместник-председател на Асоциация на вносители на автомобили (АВА).
Една от причините за поскъпването е липсата на внос от страните, от които традиционно се вкарват автомобили – Германия, Франция, Италия. Пандемията накара много хора да свият доходите си и в момента, дори в тези страни, хората не продават колите си, а ги задържат. Това пък дава отражение върху цените, на които българските търговци купуват.
Тенденциите преди и сега
„През 2019 г., влизайки в един голям център, където продават автомобили, имаше винаги поне 20-30-40 автомобила, за които можеше да се направи пакетната цена и да се закупят. Сега, влизайки в такъв двор, има не повече от 4-5 коли, които са със завишени цени и това налага ние да ги купуваме с поне 10-20% повече от това, което сме плащали преди години, а това рефлектира и на нашия пазар. Автомобилите малко по малко поскъпват и всичко, което влиза нов внос, е поне с 20% по-скъпо от това, което сме го вкарвали преди 1 година“, посочва заместник-председателят на АВА.
Доросиев коментира, че продажбите на автомобили втора употреба, са намалели с до 50%. Пандемията накара много хора да са несигурни в доходите си и последното нещо, което мислят да закупят, е кола. Друг фактор за ниските продажби е и това, че потенциални купувачи от съседните държави не могат да идват в България, а преди пандемията това е било доста често срещано явление. По думите на Доросиев България е много добър балкански пазар, от който коли купуват македонци, гърци, сърби и др. Затруднената мобилност спъва и работата на търговците, защото не могат свободно да влизат на територията на други страни и да търсят добри и качествени коли, които да внасят на българския пазар.
Дори след края на пандемията цените на автомобилите няма да се върнат на старите си нива от по-рано, прогнозира Доросиев. Заради намаленото търсене много търговци ще са принудени да напуснат бизнеса с вносни коли. Заместник-председателят на Асоциацията, в която членуват повече от 130 фирми, казва, че повечето от тях трупат големите загуби и повече от 50% ще фалират.
„До 2018 г. работата в сектора беше добра. Месечните продажби тогава бяха около 40 автомобила. През 2019 г. паднаха до 25 коли, а през 2020 г. търговците вече продават по 7-8 коли на месец. През миналата година секторът натрупа огромни загуби. В момента работят само тези, които имат собствени заделени средства и финанси, които могат да им помогнат. С ниските продажби, няма как да се покрият разходите за заплати, данъци, осигуровки и т.н.“
Търговците, които внасят автомобили, не се възползват от държавната помощ, предоставена за справяне с пандемията, защото дейността им се извършва на „открити площи“ и се предполага, че принудителните затваряния не им влияят.
Имаше един месец при пълния локдаун, в които бяхме затворени. През останалото време държавата предполага, че ние работим и печелим достатъчно, за да покриваме разходите. Но без търсене, ние не реализираме доходи и печалба. Най-вероятно за нашия бизнес няма да изгрее слънце.“
Доросиев посочва, че единственият вариант е да съкращават работници, които са дългогодишни служители. Той допълни още, че повечето търговци реализират стока, закупена в началото на миналата година.
„Много сектори са засегнати и всичко зацикля. Като не работи единият сектор, той не дава добавена стойност за закупуване на автомобили и в нашия сектор. Всичко е икономически навързано. От друга страна, ако не бяха наложени мерките, сигурно повече хора щяха да се разболеят и да изгубят битката с болестта“, коментира Доросиев.
Пробойните в сектора
Заместник-председателят на АВА коментира, че правителството не обръща внимание на случващото се в сектора. По думите на Доросиев, има много хора в сивия сектор, които не плащат данъци. Друг проблем е повишението на екотаксата.
„Тя е вече около 300 лв., а парите отиват в частни джобове. В периода 2019 – 2020 г. се регистрираха по 260 000 автомобила в България. Ако ги умножим по 300 лв., говорим за сума над 60 млн. лв. Как преди 2018 г. екотаксата беше 50 лв. и всеки можеше да избира къде да я плати, а сега тя се предлага само и единствено от две или три фирми, които имат свои пунктове на КАТ?“
Доросиев посочва и слабите политики по отношение на подновяването на автопарка в България. Повечето западни страни предоставят финансови бонуси между 1000 и 5000 евро на всеки, който реши да закупи чисто нов автомобил (електрически или хибриден) и остави старата си 10-годишна кола. По този начин се бори и мръсният въздух. Доросиев смята, че именно такава политика ще помогне на сектора.
Според него т.нар. „ековинетки“ за влизане на стари коли до централните части на градовете, е просто начин за събиране на средства от общините и тази мярка няма да направи въздухът по-чист. „Във Франция, собствениците на такива автомобили, плащат по 500 евро годишно, за да влизат в централните зони. Само в дните с по-високи нива на замърсяване на въздуха, нямат право да влизат.“
Събират се много пари за различни такси, а държавата не ги използва за стимулиране на купуването на екологични автомобили, посочва на зам.-председателят на АВА. Според него трябва да има по-добра политика в тази насока, за да се променят навиците на купувачите.
Търсенето
Доросиев посочва, че търсенето е различно в малките и големите градове, но общата тенденция е, че всеки се оглежда за икономична кола. Купувачите се интересуват главно от разхода на гориво.
„В големите градове се търсят по-скъпи коли, но в малките населени места се кара всичко. Там не могат да си позволят да дадат повече от 5 хил. лв. за кола и тя се ползва за всякакви цели. На тях не им трябва скъпа кола с добър евро сертификат“, посочва Доросиев. Потенциалните купувачи не приемат идеята, която Асоциацията и членовете й са се опитали да приложат, а именно да предлагат автомобилите със 6-месечна гаранция.
Повечето хора търсят качествена кола на евтина цена. За съжаление, такива купувачи по-късно разбират, че евтиното излиза скъпо. Доросиев посочва, че в Асоциацията получават доста оплаквания от клиенти, които се сблъскват с нелоялни практики на търговци.
„Няма хубави, но и евтини коли. Повечето клиенти сравняват цените в интернет пространството, а не качеството.“
Съветите към бъдещите купувачи на автомобили втора употреба
Доросиев посочва, че сега е най-изгодният момент за закупуване на автомобил. Все още се намират коли на по-ниски цени, а и сега търговците са свили доста печалбите.
„Ако преди търсихме печалба 1000 лв. на автомобил, то сега продаваме или на закупена цена, или на загуба само за да реализираме стоката. Клиентите трябва да търсят само проверени автокъщи и проверени търговци във времето, които са от дълги години на пазара. Те държат на името и на качеството, и не биха рискували да прилагат нелоялни практики. Клиентите трябва да се пазят от тържищата.“
Добре почистената и лъскава кола не означава, че е качествена, предупреждава заместник-председателят на АВА.