„Колкото един апартамент“: Къде Tesla продава най-евтино и къде най-скъпо
Догодина се очаква поевтиняване на модела на няколко ключови пазара за компанията
Най-достъпният SUV на Tesla – Model Y – прави глобален фурор. Освен че е напът да се класира сред петте най-продавани модела в света през тази година, той е и единственият електромобил в класацията. За първите девет месеца на 2022 г. от него са продадени над 500 хиляди броя, но цената им варира значително в зависимост от локацията.
Континентален Китай е най-евтиното място в света за закупуване на Model Y. След намалението ѝ миналия месец, цената започва от 288 900 юана (40 500 долара), което малко над половината от тази на дребно в САЩ. В другия край на спектъра, Сингапур е най-скъпото място в света за придобиване на Tesla. Закупуването на SUV модела с четири врати в островната държава струва колосалните 142 471 сингапурски долара (103 800 долара).
Това става ясно от анализ на Bloomberg, проследяващ началната цена в брой – според на официалния уебсайт на Tesla за всяка страна и регион.
Автомобилите обикновено са по-скъпи на места като Сингапур и Израел поради по-високите данъци, мита и такси за регистрация, отколкото в Китай и Европа“, обясни Сет Голдщайн, капиталов стратег в Morningstar Research Services и председател на комитета за електрически превозни средства. Търсенето и предлагането, както и нивото на конкуренция на пазара, също са ценообразуващи фактори.
Всъщност закупуването на Tesla в Сингапур може да струва колкото апартамент. Колите са толкова скъпи в града-държава, защото има ограничен брой разрешителни за собственост (с цел да се контролира нарастването на трафика на малкия остров). За тези разрешителни се наддава на търг два пъти месечно, като позволяват на водача да запази колата в продължение на 10 години.
Високата цена не е попречила на някои хора да направят скок. Финансистът Александър Анг купи Model Y през юни и получи електромобила през септември. Това е първата му електрическа кола. „Разбира се, определено е скъпо, но е същото за всяка кола в Сингапур“, каза той. „Електромобил с подобен размер от други производители е по-скъп от този на Tesla поради допълнителни дилърски такси.“
Съвсем различна история се разиграва в Китай – най-големият пазар на електромобили в света и арена на яростна конкуренция. От по-стари автомобилни производители, като BYD Company до Nio Inc, до куп новопоявили се местни играчи – конкурентите постепенно настигат Tesla с пускането на нови модели и промоции. Според Китайската асоциация за леки автомобили продажбите на електромобили на местните производители през първите седем месеца на 2022 г. ще възлизат на около 80%.
За да се конкурира,Tesla отприщи набор от маркетингови инструменти за привличане на клиенти след промяната на цените през октомври, сред които разширяване на застрахователните субсидии за нови купувачи и възстановяване на програмата за препоръчани потребители. Това се наложи, тъй като доскоро пиковите продажби на компанията в страната започнаха да се свиват, като знак за това е намалелият период за изчакване при нови поръчки – от 22 седмици по-рано тази година до по-малко от седмица сега (б.р. – за скъсяването му обаче спомага и подобреният наскоро производствен капацитет на Tesla в Шанхай).
Неравномерното търсене в Китай, откъдето Tesla извлича около една четвърт от приходите си, може да има потенциала да провали амбициозната цел на главния изпълнителен директор Илон Мъск за 50% годишен ръст на глобалните продажби за години напред.
Според Голдщайн от Morningstar не са изключени допълнителни намаления на цените и за други ключови пазари на Tesla, включително САЩ и Европа.
Ако видим икономически спад през 2023 г., може да видим спад в цените на суровините, така че производствените разходи ще намалеят“, каза той. „Ако това се случи, очаквам Tesla и повечето автомобилни производители отново да свалят цените, за да стимулират търсенето.“
Самият Мъск намекна за тази възможност по-рано през година.
Сред новините за колебливите доставки през последното тримесечие обаче е лесно да се пропусне колко добре се справя Model Y. Според оценките на BloombergNEF SUV моделът е напът да бъде продаден в приблизително 760 000 бройки през 2022 г.
С отварянето на нови фабрики близо до Остин, щата Тексас и Берлин през 2023 г., Tesla може най-накрая да предяви претенции за най-продаваното превозно средство в света – както самият Мъск смело прогнозира миналата година.