Комисионите за посредниците в тол системата могат да бъдат намалени от АПИ
Въпреки това ПП-ДБ искат да дадат законово основание на Агенцията за това, но и да разграничат доставчиците на услуги от търговците, които продават винетки
Божидар Божанов, бивш министър на е-управлението и депутат от „Демократична България“
В края на миналата седмица „Продължаваме промяната – Демократична България“ внесоха законопроект за намаляване на комисионите, които националните доставчици на услуги (НДУ) получават при продажбата на винетки. До момента те прибират 7 на сто от стойността на всяка закупена винетка, а ПП-ДБ предлагат този процент да бъде 3 на сто.
Екипът на Economic.bg разговаря по темата с един от вносителите на промените – бившият министър на електронното управление Божидар Божанов и настоящ депутат от ПП-ДБ. На въпрос възможно ли е тези комисиони да бъдат намалени само с решение на Агенция „Пътна инфраструктура“ и промяна в общите условия по договорите на НДУ-тата, без да се налага законодателна промяна, Божанов казва:
По принцип може. При промяна на Общите условия обаче трябва да сключат нов договор и законовата промяна би им дала повече основания за това, но може и без това.“
Запитан кое може да се случи по-бързо – промяната в законодателството или промяната в договорите, бившият министър на електронното управление отговаря:
Ако насрещната страна е съгласна, най-лесно е да се сменят Общите условия, да преподпишат договорите и т.н. Това обаче ще е някакъв преговорен процес.“
По думите му предложението за намаляване на комисионите до 3 на сто ще бъде тепърва обсъждано „дали да е 3 или 3.5%“. Божанов добавя, че това число е обвързано с друго изменение, което по думите му е по-важно, а именно – „че не е нужно да си национален доставчик на услуги, за да си посредник за продажба на винетки.“
В момента във веригата на тол системата освен НДУ-тата има и търговци, които най-често са големи бензиностанции, банки и телекоми, от които може да се закупуват винетки и тол. Така въпросните 7% комисиони постъпват в НДУ-тата, а те от своя страна предоставят част от сумите на тези търговци. Освен това определен процент (около 1% или 2% по думите на Божанов) отива и при операторите на картови плащания, ако винетката е платена с карта.
Идеята на промените е търговците (банки, бензиностанции, телекоми и др.) да бъдат отделени от НДУ-тата. Така, по думите на Божанов, се премахва излишен посредник и тази комисиона отпада.
Това, което сме предложили, е възможността тези, които реално продават на крайните потребители, директно да се свързват с АПИ, а не да минават през посредници“, заяви бившият министър.
Това обаче няма да е приложимо за всички търговци. НДУ-тата ще останат посредници между търговците и клиентите при продажби на винетки, „когато става въпрос за много малки обекти, които не могат да направят интеграция с АПИ.“ Освен това те ще запазят и ролята си на посредници при продажбите на тол такси. Божанов изрично уточнява, че процентът комисиона за тях ще бъде намален единствено при продажбата на винетки, но не и при тол таксите.
Припомняме, че в началото на годината от отговор на служебния министър Иван Шишков на въпрос от Божидар Божанов стана ясно, че в периода 2019 – 2022 г. двете НДУ-та са получили повече от 110 млн. лв. комисиони. „Интелигентни трафик системи“ ЕАД е получила малко над 88.9 млн. лв. с ДДС между 2019 и края на 2022 г. За същия период другата компания – „Диджитол Смарт Инфраструктура“ – е получила малко над 21.4 млн. лв. Най-вероятно това се дължи на по-малък брой обекти, в които „Диджитол“ продава винетки и тол такси.
През тази година като посредници в тол системата влязоха още две компании – „Тол България“ и „НИПО електроникс“.
По думите на Божанов тези „милиони няма да паднат на половина“, ако бъдат приети промените, но е ясно, че „със сигурност милиони ще бъдат спестени, за да може да отиват за пътища.“
Според него е важно да се направи така, че
да няма само национални доставчици на услуги, а да бъде въведена фигурата на посредника за винетки, който реално извършва продажбата.“
НДУ-тата ще останат и директен посредник, когато винетка се закупува от уебсайтовете им. От ПП-ДБ предлагат тяхната реклама да бъде ограничена. АПИ, в лицето на Националното тол управление, също продава през уебсайт.
На въпрос защо изобщо трябва да има посредници в тол система и не може ли държавата да предоставя услугата, Божанов казва, че „държавата вече е допуснала такава услуга и не може от днес за утре просто да я закрие.“ По думите му посредниците са важни, тъй като гражданите трябва да могат от всяка бензиностанция, банка или телеком да си закупят винетка.
Има смисъл от такъв тип удобство и по-лесно достигане до гражданите.“
И още
ПП-ДБ предлагат АПИ да предоставя програмни интерфейси директно на юридически лица с големи автопаркове и така да автоматизира покупките на винетки. Сега някои от големите компании използват НДУ за тази цел. Не е ясно дали обаче Пътната агенция вече разполага с такива интерфейси или тепърва трябва да ги осигури.
Според мен по-скоро имат, може да ги нагодят леко. Целта е да спестим посредничество“, казва Божанов.
Припомняме, че малко преди края на 48-ото Народно събрание депутатите не приеха промените за намаляване на комисионите. Бившият министър на електронното управление обаче е оптимист и казва, че
сега, при по-спокойната обстановка, би трябвало да има и повече време да се обсъдят детайлите, да се види всичко добре ли е обмислено, има ли нужда от някакво прецизиране между първо и второ четене и т.н. В по-спокойната атмосфера, мисля, че ще минат подобренията.“
В интервю за Economic.bg през септември относно липсващият изходен код на системата, Божанов коментира, че ще внесе промените, когато бъде решена цялата драма с въпросния код. Сега бившият министър казва, че той още не е наличен, но въпреки това АПИ е „открила начин да надгради друг модул“. По думите на Божанов промените ще могат да бъдат реализирани, без да се налага да минават непременно през компанията, която поддържа система „Капш“.
И въпреки че това не е първият път, в който „Демократична България“ предлага промените в Закона за пътищата, сега те са внесени само няколко дни след разследване на Bird, свързано със съмнителни имотни сделки на финансовия министър и съпредседател на ПП Асен Василев и депутатът Даниел Лорер с т.нар. „кралица на винетките“ Станислава Арнаудова. Тя е собственик на „Интелигентни трафик системи“ – едно от НДУ-тата в тол системата.
„Дойче веле“ пък открива връзка в събитията в гласувани промени в Закона за обществени поръчки относно това да няма обществени поръчки за НДУ-тата и те да продължават да се избират от УС на Агенция „Пътна инфраструктура“.