Кремъл окончателно се домогна до контрола над новините в „руския Google“
Yandex продава медийния си бизнес на VK, която се управлява от държавата и лични приятели на Путин
Руското правителство затяга хватката си върху интернет с ход, за който излезе информация във вторник. Световните медии съобщават, че свързана с държавата компания и с тесни връзки с президента Владимир Путин се е съгласила да купи новинарския канал и началната страница на най-популярния уебсайт в страната – Yandex.
Често наричана „руския Google“, компанията обяви, че продава своя агрегатор на новини, платформата за съдържание Zen и началната страница yandex.ru на VK, за да се съсредоточи върху други бизнес области, като доставка на храна и организиране на превози.
В замяна Yandex ще придобие компанията за доставка на храна Delivery Club от VK. Финансовите параметри на активите не бяха оповестени, уточнява Reuters.
VK управлява най-голямата социална мрежа в Русия – VKontakte. Миналата година контролираният от държавата износител на газ „Газпром“ и банкерът Юрий Ковалчук, когото Путин публично нарича свой личен приятел, поеха по-голям контрол върху компанията.
Главен изпълнителен директор пък ѝ е Владимир Кириенко, син на първия заместник-началник на кабинета на Путин – Сергей Кириенко.
Дългогодишното задушаване на независимите медии от страна на Кремъл се засили още повече, след като Москва изпрати войски в Украйна на 24 февруари тази година. Властта прие закон, забраняващ „фалшивото“ според нея съдържание за нахлуването в съседната страна. Новите правила заплашват журналистите със затвор, което ограничи опциите за много медии да предават свободно.
Русия също така блокира достъпа до някои чужди платформи, включително Facebook и Instagram на Meta Platforms.
Бордът и ръководството на Yandex стигнаха до заключението, че интересите на акционерите на компанията... се обслужват най-добре чрез преследване на стратегическо излизане от медийния бизнес и пренасочване към фокус върху други технологии и услуги“, се казва в изявление на Yandex.
Yandex, подобно на много руски компании, претърпя бурни няколко месеца. Освен че отчете загуба, акциите ѝ успяха да се сринат драстично до шестгодишно дъно, преди борсовата търговия да бъде спряна в края на февруари. Приходите и печалбите се възстановиха през второто тримесечие и докато листнатите акции на Nasdaq остават замразени, търговията с московските акции се възобнови.
„Купуваме свободата си“
През последните години Yandex се съобрази с исканията на Москва – под заплаха от глоби – за това кои публикации могат да бъдат включени в новинарския му агрегатор. Това обаче ѝ навлече остри критики от защитниците на свободата на словото.
Москва на теория към момента не е блокирала достъпа до повечето чуждоезични медии, които остават достъпни в Русия и в Yandex. Резултатите от търсенето обаче наистина ограничават достъпа до сайтовете, които комуникационният регулатор „Роскомнадзор“ е забранил, много от които са рускоезични независими медии.
През февруари Yandex започна да предупреждава руските потребители, търсещи информация за събития в Украйна, че информацията онлайн не е надеждна.
Бившият ръководител на Yandex News, Лев Гершензон, на 1 март описа Yandex като ключов елемент в укриването на информация за конфликта в Украйна. Компанията отрече да е съучастник в цензурата.
Ние купуваме свободата си“, каза източник, близък до Yandex. „Този бизнес беше такава тежест.“
„Това ще ни позволи да направим бизнеса си значително деполитизиран, практически напълно деполитизиран.“
Доминация при търсенето
Yandex доминира руския пазар за онлайн търсене с дял от около 62%, показва собственият му аналитичен инструмент Yandex Radar. Google има около 36%, а mail.ru на VK е под 1%.
Тази хватка над пазара за онлайн търсене вероятно ще продължи.
Yandex.ru показва пакет от новини под лентата за търсене, последван от поток от съдържание.
Yandex.ru, неговият канал за новини и Zen ще бъдат преименувани на dzen.ru, става ясно от изявлението на Yandex, като VK ще поеме развитието и контрола върху „съдържанието, външния вид и (потребителското) преживяване“.
Бартерът между двете компании изисква одобрение от антимонополните органи, като се очаква то да отнеме няколко месеца.