Кризата с Volkswagen: Как може да оцелее автомобилната индустрия в Европа?
Защо Volkswagen и други европейски автомобилни производители обмислят затваряне на заводи, а китайските конкуренти търсят производствени площадки на континента
Европейската автомобилна индустрия изпадна в трудни времена: продават се по-малко коли, отколкото се очакваше, а новите модели на електрически превозни средства (EV) се борят за благоволението сред клиентите. Не само най-големият производител на автомобили на континента Volkswagen е изправен пред потенциално затваряне на фабрики. Френският производител на автомобили Renault и италианската автомобилна група Stellantis с 14 марки също произвеждат значително повече коли, отколкото могат да продадат, пише в специален материал DW.
Според компанията за бизнес данни и проучвания Bloomberg Intelligence, една от всеки три европейски фабрики на гиганти в производството на автомобили като BMW, Mercedes, Stellantis, Renault и Volkswagen не се използва достатъчно. В някои от техните заводи всъщност се произвеждат по-малко от половината превозни средства, които теоретично биха могли да бъдат произведени.
Ситуацията е особено тежка във фабриката на Stellantis в Мирафиори, Италия, където се произвежда напълно електрическият Fiat 500e. Производството там спадна с повече от 60% през първата половина на 2024 г. Междувременно дори белгийският завод на първокласния автомобилен производител Audi, който произвежда луксозния модел Q8 e-tron, е изправен пред риск да бъде затворен.
Проблемите с продажбите също помрачават настроението в завода на Renault в Дуе, Северна Франция, и във VW в Дрезден, Германия. Произвежданите там електрически автомобили трудно намират купувачи, а производителите търпят загуби.
Главният икономист в холандската банка ING, Карстен Бжески, вижда европейската автомобилна индустрия „в средата на структурна трансформация“, която не засяга само VW, но и цялата автомобилна индустрия.
Ясно виждаме, че глобалната тенденция към повече електрическа мобилност води до повече конкуренция“, каза Бжески пред DW.
Ожесточена конкуренция в Европа
Натискът върху европейските автомобилни производители е особено силен от Китай. Въпреки митата на ЕС върху произведените в Китай електромобили, производителите от азиатската страна са решени да установят опорна точка на европейския пазар. За да заобиколят по-високите мита върху колите си, производители като Geely, Chery, Great Wall Motor и BYD дори планират да произвеждат електрически автомобили в собствените си фабрики в Европа.
Карстен Бжески казва, че европейската автомобилна индустрия в момента се бори с много проблеми едновременно и че множество проблеми се сливат, като засилената глобална конкуренция и намаляващата конкурентоспособност на Европа.
Ханс-Вернер Зин, бивш президент на базирания в Мюнхен институт Ifo, отхвърля широко разпространените критики, че мениджърите на компаниите са се провалили. „Не може да се каже, че някой е проспал пазарната тенденция“, каза той за DW. „Провалът“ се крие в непризнаването „колко бързо и решително про-EV политиките в Китай и Европа се прилагат“.
Като един от най-известните германски икономисти, Зин твърди, че политики като европейската Зелена сделка, забраната на ЕС за двигатели с вътрешно горене от 2035 г. и все по-строгите стандарти за емисиите от автопарка радикално са разстроили пазарните условия за сравнително кратък период от време. Това принуди индустрията към политически мотивиран курс на трансформация, който оставя тези компании встрани, които не успяват да се приспособят достатъчно бързо. Освен това скандалът с дизеловите емисии на VW постави цялата индустрия в отбранителна позиция.
Син също така каза, че Китай и отчасти Франция са видели увеличаването на производството на електромобили като възможност да се прекъсне доминацията на немските автомобилни производители в технологията на двигателите с вътрешно горене. Междувременно обаче всички производители на автомобили в Европа биха смятали китайците за свои основни конкуренти, тъй като в момента те се възползват най-много от трансформацията.
Бжески обвинява „напред-назад“ моделът при вземането на политически решения за настоящите проблеми като въпроси като
Ами двигателят с вътрешно горене? Остава ли или не? Кога се случва постепенното спиране? Ще бъде ли удължено или не?“, което предизвиква несигурност. Особено „нещастно решение“, добави той, беше внезапното премахване на субсидията за EV от германското правителство в края на 2023 г.
Как може автомобилната индустрия да обърне нещата?
За главния икономист на ING Бжески няма съмнение, че упадъкът на автомобилната индустрия в Германия и Европа ще застраши просперитета на региона. Само в Германия автомобилният сектор - включително доставчици, продавачи и други компании в зависимост от сектора - представлява 7% до 8% от годишното икономическо производство на страната.
За да запази индустрията в Европа и, най-важното, нейните хиляди добре платени работни места, Ханс-Вернер Зин предлага така наречения климатичен клуб, целящ да изравни условията за всички производители на автомобили, работещи на световния автомобилен пазар.
За първи път предложена от германския канцлер Олаф Шолц, идеята е да се убедят развитите и развиващите се страни - особено най-големите източници на CO2 като ЕС, Китай, Индия, Бразилия и САЩ - да намалят подкрепата и използването на изкопаеми горива.
Всичко друго би било „най-тъмната форма на централно планиране, която няма място в пазарната икономика“, каза Син пред DW. Привеждането в съответствие на европейските икономики, включително техните производители на автомобили, с широкообхватни цели в областта на климата може да е „добронамерено“, но ще „насочи брадвата към нашето развитие", предупреди той. Всякакви опити за "надделяващи пазарни принципи" "в крайна сметка ще съсипят" европейските икономики.
Можете да видите общественото недоволство по тези въпроси и сега то се засилва с проблемите във VW. Това вече се вижда в изборните резултати“, каза Син, имайки предвид крайнодясното изместване на последните избори в Източна Германия.
Франк Швопе, експерт по автомобилната индустрия в Университета за приложни науки за малки и средни предприятия (FHM) в Хановер, Германия, е убеден, че VW ще успее да преодолее текущия спад на продажбите.
„Истината е, че Volkswagen прави много значителни печалби“, каза той пред германската регионална радиостанция NDR и посочи оперативната печалба на автомобилния производител от 22.6 милиарда евро през 2023 г. и очакваната оперативна печалба от 20 милиарда евро тази година . Според него ръководството на VW е създало сценарий, целящ да потисне настоящите изисквания за заплати и да настоява за нови държавни субсидии за електромобили.
Италианският производител Stellantis наистина удря спирачки поради кризата в продажбите. В завода Mirafiori близо до Торино производството на Fiat 500e ще бъде спряно за един месец, обяви автомобилният производител.
Ханс-Вернер Зин не е толкова сигурен в способността на индустрията да преодолее кризата. VW е само „първа жертва“, каза той пред DW, добавяйки, че
предстоят още“.