Кубчето на Рубик владее света вече половин век. Как започна всичко?
През 2022 г. глобалните продажби на 3D пъзела нарастват с близо 4% до общо 75.3 млн. долара
Първият човек, който решава кубчето на Рубик, се нуждае от месец въртене и усукване. Този човек е Ерно Рубик, сега 79-годишен, създател на емблематичния 3D пъзел.
Замислен като математически инструмент, който да помогне на учениците да разберат триизмерното движение, магическият куб, както е наречен първоначално, е сглобен първоначално от дървени и хартиени кубчета, свързани с гумени ленти, лепило и кламери, разказва CNBC в свой материал.
Едва след като унгарският скулптор и професор по архитектура разбърква готовия куб и се опитва да подреди цветните блокчета, той разбира, че е създал пъзел.
Помислих си, че ако аз не мога да го направя, никой друг не може да го направи или много малко хора могат да го направят", казва Рубик пред CNBC. "Това беше доказателство, че е възможно да се пусне на пазара, да се демонстрира пред обществеността“.
Източник на гордост, завист и разочарование, тази година кубчето на Рубик навършва 50 години под собствеността на Spin Master.
Кубчето на Рубик не е просто играчка“, казва Сам Суш, старши директор на глобалния маркетинг в Spin Master. „Той е изкуство. Това е спорт. Това е наука. Това е математика“.
От създаването си през 1974 г. кубчето на Рубик се е разпространило в попкултурния пейзаж, появявайки се във филми и телевизионни предавания, музикални клипове, комикси, видеоигри и музеи. Емблематичната решетка с размери 3 на 3 е украсявала тениски, превръщала се е в ключодържатели, вдъхновявала е архитектурата и е предизвикала цял поджанр на изкуството.
Ентусиастите се надпреварват да намалят времето за решаване на пъзела, което създателят му е направил за един месец, като настоящият световен рекорд е едва 3.13 секунди.
Придобиване
Базираната в Торонто Spin Master, известна с марки като Hatchimals, Tech Deck и Kinetic Sand, придоби марката Rubik’s Cube през 2021 г., пет години след като сграбчи емблематичния Etch-a-Sketch.
"Искам да кажа, че в индустрията за играчки и игри не се случва често да попаднете на възможността да придобиете вечнозелена, емблематична марка“, каза Суш. „И тази марка е просто нещо, което има такава невероятна издръжливост.“
Добавянето на изпитани вечнозелени продукти към своето портфолио позволява на Spin Master да поема рискове с нови марки, знаейки, че има набор от продукти, които винаги ще имат място на рафтовете на дребно.
Rubik’s е просто марка, която не показва признаци, че някога ще изчезне“, каза Зан. „Завинаги ще се счита за класика.“
Понастоящем кубчето има 42% пазарен дял в категорията на мозъчните дразнители, според Susz. И продажбите продължават да растат.
През 2022 г. глобалните продажби на дребно на кубчето на Рубик нарастват с близо 4% на годишна база и достигат 75.3 млн. долара, което е резултат от близо 6 млн. продадени бройки. Това число не включва десетките милиони долари от продажби на свързани, вдъхновени от кубчето на Рубик кубчета, казва Суз. Към ноември 2023 г. продажбите от началото на годината са се увеличили с 14% спрямо 2022 г.
Следващите 50 години
Традиционното кубче на Рубик остава популярно, но Spin Master реши да разработи и нови негови версии. Това включва фантома на Рубик, познатото кубче 3 на 3, отпечатано с термохромно мастило, което изглежда изцяло черно, докато топлината от ръцете ви активира цветовете, и Невъзможното кубче на Рубик – с преливащи се плочки, които променят цвета си, когато се гледат от различни ъгли.
Вероятно няма по-трудно предизвикателство от това да се опиташ да въведеш иновация в нещо, което съществува от 50 години“, каза Суз.