КЗК проверява „Кауфланд“ за нелоялни практики спрямо доставчици
Антимонополният регулатор е установил договорни клаузи, които вдигат цените за крайните клиенти, а печалбата остава във веригата
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува производство срещу „Кауфланд България“ за използването на нелоялни практики при договорите с доставчиците и производителите, установи проверка на Economic.bg.
Докладната записка е по повод извършено предварително проучване във връзка с нарастващите цени към крайните потребители на хранителни продукти в магазинната мрежа в началото на 2023 г. и конкретно – в големите търговски вериги.
В медийните публикации, които отразяват това, като причина за увеличението на цените се сочат високите надценки и условията, налагани на доставчиците/производителите от страна на търговските вериги“, пишат от антимонополната комисия.
За какво е проверката?
КЗК е изискала от производители и доставчици информация относно механизма и критериите, по които се сключват договорите и спогодбите за рамкови условия с търговски вериги. Изискана е и информация относно начина на определяне на доставните цени (на едро) в процеса на сключване на договорите с търговските вериги, включително и с „Кауфланд България ЕООД енд КО“ КД. Представени са и действащите в периода ноември 2021 г. – началото на 2023 г. общи търговски условия на големите търговски вериги.
От получената информация и събраните доказателства, касаещи „Кауфланд България“, става ясно, че в сключените договори се съдържат клаузи, които са в несъответствие със Закона за защита на конкуренцията.
Такива са например изискването за ежемесечно заплащане от страна на доставчиците към купувача за услуги, които не са пряко свързани с продажбата на селскостопански и хранителни продукти; липса или непълна уредба относно срока за предоговаряне на цени при наличието на обективни фактори като инфлация, увеличение на цените на суровини и материали, електроенергия, както и сключване на анекси към договорите за доставка на стоки със задна дата.
Заради всичко това от Антимонополната комисия започват проверка на веригата.
Поредно нарушение
Високите цени в търговските вериги бяха гореща тема през цялата изминаваща година. Още през февруари служебният кабинет обвини търговските вериги в спекула и нелоялни практики.
Налице са редица нелоялни търговски практики, възникват съмнения и за необосновано високи печалби и други нарушения, които ощетяват правата на потребителите“, заяви тогава служебният вицепремиер по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев.
От думите на тогавашната служебна власт надценките, които се плащат от крайния потребител, се получават през различни такси, които се искат от производителите. Това са например такси за реклама на асортимент, отстъпки за оборот и други. Това са пари, които се вземат от клиентите, но не стигат до производителите.
Новата проверка на КЗК е именно по тази линия.
Всъщност, „Кауфланд България“ не за първи път нарушава закона по отношение на договорки и скрити клаузи. Още през септември 2020 г. регулаторът установи злоупотреба с по-силна позиция при договаряне от страна на „Кауфланд България ЕООД енд КО“ КД и наложи имуществена санкция в размер на 343 417 лв. А през април тази година, Върховният административен съд (ВАС) потвърди глобата.
Става въпрос за случай, в който търговската верига е преустановила реализацията чрез търговските си обекти на немалка част от асортимента на един доставчик с цел да му наложи определени неизгодни търговски условия. В резултат е постигнато намаление на доставните цени, което, обаче, обезпечава единствено печалбата на "Кауфланд", без това да води до намаление на крайната продажна цена на стоките, което не е в интерес на потребителите и ги уврежда.
При сегашното производство обаче става въпрос за договори не с един конкретен доставчик, а с много такива.