КЗК проверява „Тир Паркинг Русе“ за злоупотреба с господстващо положение
Частният оператор бе избран от Община Русе да управлява паркигна до пункта и „виртуалната опашка“ за камиони на „Дунав мост“
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще проверява оператора „Тир Паркинг Русе“ за евентуална злоупотреба с господстващо положение и нарушения, свързани с Договора за функциониране на Европейския съюз (ДФЕС). Производството е образувано на 26 март, като Антимонополният орган се е самосезирал, но и е получил редица сигнали за нарушения.
Припомняме, че „Тир Паркинг Русе“ е частният оператор, който бе избран през 2022 г. от Община Русе да изгради паркинг за тирове върху общински терен от 163 дка. Впоследствие получи и правото да управлява т.нар. „виртуална опашка“, при която превозвачите (международни и български) получават номер и изчакват, за да преминат границата.
Решението на КЗК идва почти две години, след като редица медии сигнализираха, че се повтаря схемата с ГКПП „Капитан Андреево“. Според медийните публикации фирмите, които са се явили на тръжната процедура, са пряко или косвено свързани с Размиг Чакърян-Ами, с когото се свързват операторите на паркинга на „Капитан Андреево“, а допреди известно време и лабораторията за фитосанитарен контрол там.
В края на миналата година „Свободна Европа“ пък излезе с информация, че общината се е отказала от потенциални печалби за милиони в полза на частната фирма.
Само преди месец Националният съюз на автомобилните превозвачи в Румъния сигнализира, че камионите им прекарват по 7 дни на границата и обвиниха в непрозрачно управление на опашката именно частния оператор. Румънските превозвачи дори поискаха отделянето на страната ни по пътя към сухопътния Шенген.
В отговор на запитване от Economic.bg всички отговорни институции – НАП, „Митници“ и „Гранична полиция“ – заявиха, че няма съществена промяна при проверките на границите, които да затрудняват преминаването на превозвачите. От Община Русе обаче не отговориха на запитванията, свързани с „Тир Паркинг Русе“.
За какво става въпрос?
От решението на КЗК става ясно, че Антимонополният орган е получил сигнал от Влад Георге, член на Европейския парламент от Румъния, през юни 2023 г. В него се посочва, че румънските превозвачи са принудени да преминават през територията на частен паркинг, за което им се начислява паркинг такса в размер на 50 лева и само при това условие получават достъп до граничния пункт. Същевременно с това входната такса за достъп до паркинга, която се заплаща от българските превозвачи, е в размер на 15 лева.
Ефектът от тази практика, според подателя на сигнала, се изразява в създаването на дискриминационно предимство за българските превозвачи за сметка на румънските им конкуренти.“
Националният съюз на автомобилните превозвачи в Румъния е сигнализирал КЗК на 8 февруари за проблема. Излагат твърдения, че
системата „виртуална опашка“ се управлява по начин, който на практика облагодетелства българските превозвачи, освен с дискриминационните тарифи, и като им позволява да преминат през ГКПП „Дунав мост“ по-бързо от румънските им конкуренти.“
С писмо от 5 март народният представител от ПП-ДБ Ивайло Мирчев също насочва вниманието на КЗК към проблема. Освен това в писмото се твърди, че на 3.01.2024 г. е въведен в експлоатация като паркинг за тежкотоварни автомобили нов общински парцел, намиращ се в непосредствена близост до обекта на „Тир Паркинг Русе“ ООД.
Според г-н Мирчев, близостта на този обект до вече функциониращия „буферен паркинг“ създава пречки той да бъде управляван самостоятелно, а с това и потенциална възможност за окрупняване на контрола в района на граничния пункт и засилване на позицията на „Тир Паркинг Русе“ ООД.“
Отговорите на община Русе и частния оператор
Антимонополният орган е изпратил искане за предоставяне на информация до кмета на Община Русе, с което изиска документи и информация, както и от дружеството, стопанисващо паркинга. КЗК се е допитала и до конкурентите на частния оператор. Въпросните искания са изпращани в периода юли – декември миналата година.
Кметът на община Русе е информирал, че изграждането на паркинга и виртуалната опашка са били наложителни заради затруднения трафик в района. Допълва се, че регистрацията в информационната система е безплатна и всяко лице може да заяви включване както физически на място на паркинга, който се намира непосредствено преди входа за ГКПП „Дунав мост“, така и от разстояние, от всеки друг паркинг за тежкотоварни автомобили на територията на гр. Русе.
Самото дружество, стопанисващо паркинга, посочва пред КЗК, че предоставя на клиентите си услуги по престой на тежкотоварни ППС на територията на обекта, както и бани, тоалетни, охрана, видеонаблюдение, ресторант, супермаркет и др. услуги, свързани с престоя на камионите. Цената на основната услуга по паркиране е в размер на 50 лв. без ДДС за еднократно посещение на обекта. При сключен с дружеството договор клиентите ползват отстъпки в зависимост от броя на посещенията, времетраенето на престоя и използваните услуги на годишна база.
Що се отнася до информационната система, фирмата твърди, че същата е изградена и патентована изцяло от дружеството, като част от ангажиментите му по участието му в конкурсната процедура на Община Русе.
Конкурентите
При допитването си до конкурентите на „Тир Паркинг Русе“ ООД, предоставящи паркинг площи за престой на тежкотоварни автомобили, Комисията е информирана, че информационната система „виртуална опашка“ се управлява по начин, който потенциално облагодетелства „Тир Паркинг Русе” ООД. Останалите доставчици на такива услуги казват, че не притежават достъп до системата, чрез който да могат да проследяват как се разпределя и контролира потокът към граничния пункт и дали поредността на регистриране в системата е определяща за достъпа до него.
Смята се, че преминаването на границата става по-лесно за клиентите на „Тир Паркинг Русе“ ООД.
Посочва се още, че служители на паркинга насочват трафика по начин, който не позволява отклоняването на товарен автомобил към съседни паркинги.“
Действията на КЗК
Антимонополният орган посочва, че трябва да се направи цялостен анализ на пазарната позиция на оператора, за да стане ясно дали има наличие на господстващо положение на пазара и за възприето анти-конкурентно поведение.
Въпреки това Комисията счита, че в конкретния случай са налице безспорни индикатори за притежавано от „Тир Паркинг Русе“ ООД сериозно конкурентно предимство, което се корени именно в делегираните ексклузивни права да управлява и контролира информационната система, регулираща достъпа до граничния пункт, който пък от своя страна е основният двигател на търсенето за предлаганата от „Тир Паркинг Русе“ ООД услуга по престой на тежкотоварни автомобили на специално обособени за това паркинг площи.
Налице е обективна възможност за паркинг оператора, възползвайки се от привилегирования си достъп до информационната система „виртуална опашка“, да влияе върху избора на превозвачите, като повиши нивото на атрактивност на стопанисвания от него обект, за сметка на други конкурентни паркинги.“
Самата възможност на един-единствен участник на пазара да контролира тази система, без да са предвидени ефективни средства за надзор от страна на независим орган, би могла да въздейства демотивиращо на потенциални конкуренти да навлязат на пазара и евентуално да предложат на потребителите по-качествена услуга.
На следващо място, Комисията разполага и с предварителни данни, че „Тир Паркинг Русе“ ООД прилага различни тарифи за един и същи вид услуга, спрямо различни категории клиенти, което на настоящия етап от проучването изглежда необосновано. Подобен тип поведение би могло да има чисто експлоатативни ефекти,
но също така и да повлияе върху конкуренцията между превозвачите, като повиши стойността на предлаганата от някои от тях услуга.“
Не на последно място всеки един от разгледаните аспекти на поведението на „Тир Паркинг Русе“ ООД разкрива изключително висок потенциал да влияе върху търговията между държавите членки на ЕС, тъй като непосредствено касае вноса и износа на стоки през граница. Предварителните данни, които Комисията анализира, сочат на дискриминационни практики, основани на национален признак.
Това потенциално поставя българските превозвачи в привилегирована позиция спрямо румънските, с което спомага за разделяне на пазарите в национален мащаб и възпрепятства икономическото взаимно обвързване, което ДФЕС цели да постигне.“
Заради всички тези признаци за злоупотреба с господстващо положение и нарушение на европейските норми, КЗК образува производство.
Решението не подлежи на обжалване.