КЗП: Нелоялните търговци вдигат цената преди Черния петък, а след това я намаляват
Българските потребители започнаха да следят цените от по-рано, заяви председателят на КЗП Димитър Маргаритов
Кампаниите за намаление не би трябвало да са само кампании на процентите. Те би трябвало да са кампании на реалните цени, на които хората ще могат да си купят стоките, които са планирали. Това заяви председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов в предаването „Имате думата“ по Канал 3. И добави, че възможността за заблуда от фиктивни намаления е може би най-големият риск.
„Малко преди началото на кампанията търговците вдигат цената, след което привидно я намаляват, а всъщност продават стоките на същите цени, на които те са били продавани в предшестващите периоди“, обясни механизма на нелоялната практика Маргаритов. Той каза още, че част от гражданите се обръщат към Комисията именно с опасението или констатацията, че намаленията са недействителни.
„Все повече български потребители планират по-отдалеч своите покупки, следят динамиката на цените и виждат как се случва това нерегламентирано завишаване и след това – опит за подвеждане, че ще бъде направено реално намаление“, посочи Маргаритов. Полезните съвети тук са проучване и съпоставяне на оферти, за да се направи информиран и разумен извод за реалната цена на продукта.
„Поради интензивните поръчки по време на мащабни кампании за намаление в онлайн магазините, могат да се забавят сроковете за доставка“, обърна внимание Маргаритов. „Това тревожи потребителите, забавя техните намерения, неизвестно с колко. Търговците и куриерските фирми, които работят с тях, са длъжни, когато преценят и очакват, че поръчките ще бъдат с много по-големи обеми и оттам – сроковете може би ще се наложи да се удължат, да обявяват това предварително“, обясни председателят на КЗП.
Все по-често в кампаниите за намаление участват и различен тип услуги като почивки, козметични процедури, масажи и пр., които се предоставят след закупуване на ваучер и могат да бъдат ползвани в конкретен период от време.
„Компромиси с качеството не бива да се правят. Трябва да държим максимално добре да бъдем информирани за периода, в който ще могат да се ползват услугите. Понякога търговците се изкушават да продават много ваучери със съответната коректно поднесена отстъпка, но после не са в състояние да изпълнят в срок всички ангажименти, които произтичат от това сериозно предлагане“, обясни Маргаритов. Той каза, че това е нарушение, което се санкционира, но е преди всичко неприятен момент за потребителите.
„Ако има такива проблеми, ние сме готови да реагираме и да потърсим не само отговорността на този, който се е надценил, но и да съдействаме да се открие начин той да компенсира потребителите, предоставяйки услугата в пълния обем и качество за цената, за която се е ангажирал да го направи“, добави председателят на КЗП.