Летище Русе може да се сертифицира за граждански полети
Кметът на Русе казва, че това е част от Генералния план на съвместното дружество на бизнесмените Христо Крушарски и Антони Търницов, които получиха право на ползване за 10 години
Дружеството „Еърпорт Русе“ е внесло документи в Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ за сертифицирането на летище Русе за граждански полети. Това става ясно от публикация на кмета на града Пенчо Милков във Facebook.
По думите му това ще позволи излитането и кацането на самолети Airbus 320 и Boeing 737, като ще бъдат изградени един или два хангара за техническо обслужване на самолетите. Кметът добавя, че сертифицирането на летището край с. Щръклево за граждански полети, е част от Генералния план на дружеството „Еърпорт Русе“.
Припомняме, че въпросното дружество е съвместно между фирмите „СтройПроект“ и „Щраплан“, като техни собственици са съответно Христо Крушарски и Антони Търницов. Двамата бизнесмени получиха правото на ползване на инфраструктурния обект за срок от 10 години, след като Общинският съвет гласува решението през януари тази година. Те обещаха да инвестират 14 млн. евро в летището.
През последните месеци бяха вложени значителни средства за модернизиране на летището“, пише в поста си кметът Милков, но не посочва каква е инвестицията до момента.
Решението на Общинския съвет бе атакувано пред Административният съд в Русе от представител на „Продължаваме промяната“ – Рена Стефанова. Според нея право на ползване върху летище може да бъде учредено единствено по Закона за концесиите. Въпреки жалбата отдаването не бе спряно, тъй като съдът прие молбата за допускане на предварително изпълнение на оспорения акт от Общинския съвет.
Развръзката на казуса идва през май месец, след като Върховният административен съд потвърждава определение на Административен съд Русе. Според него е била подадена жалба от девет лица, които обаче нямат „пряк и непосредствен интерес от обжалване на описаното решение на общинския съвет.“
С процесното определение първата инстанция е направила преценка от фактическа страна, че няма представени и ангажирани доказателства, които да обосноват наличие на пряк и непосредствен правен интерес от атакуване на процесното решение. Не са посочени нито засегнати права нито законни интереси, нито са възникнали за лицата задължения.“
Борбата за летището
Драмата с възобновяването на аеропорта продължи около година. Кабинетът „Петков“ отпусна 2.6 млрд. лв. за ремонт, но средствата така и не бяха изразходвани от общината, тъй като местната власт трябваше сама да доказва пред ЕК, че парите не представляват държавна помощ. През това време бившият транспортен министър Николай Събев обещаваше полетите да бъдат възобновени още от април 2022 г. Датата впоследствие се отложи за края на 2022 г., а след като се разбра, че държавата не подпомага общината с документацията, Събев поиска летището да стане държавно. Кметът на Русе отказа. Така възстановяването на аеропорта вървеше към пълен провал.
Едва в началото на 2023 г. стана ясен и интересът на въпросните две частни компании. Бизнесмените развиват дейност в сферата на противоградна защита. „Стройпроект“ притежава и Национално свидетелство за Авиационен Оператор. Именно заради това, когато фирмите обявиха интереса си към летището, се повдигна въпросът дали всъщност няма да го използват, за да разширят дейността си в противоградната защита.