Lidl и Kaufland получили над 800 млн. евро от банкови фондове
Заемите са предоставени с цел подобряването на общественото развитие и бизнеса
Германските търговски вериги Lidl и Kaufland са били финансирани с над 800 млн. евро по програми за обществено развитие само за последното десетилетие. Това разкрива разследване на The Guardian, пише „Дневник”.
За развиване на бизнеса си, включително в България, компаниите, притежание на търговския концерн Schwarz Group, са получили заеми от поделение на Световната банка, както и от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).
Двете публични институции са собственост на правителства, като са финансирани от данъкоплатци. Те имат изричната задача да повишат местното развитие в страните, където инвестират средствата си.
Банките заявяват, че осигурената финансова подкрепа за Lidl и Kaufland ще помогне на компаниите да разширят бизнеса си в Централна и Източна Европа. По този начин ще бъдат създадени работни места и нови пазари за местните производители, а супермаркетите ще предлагат "хранителни продукти в добро състояние и на достъпна цена" на по-бедните потребители.
Kaufland и Lidl имат отворени над 120 обекта само в България, като компаниите понастоящем се намират съответно на първо и второ място в класацията по големина и пазарен дял на вериги за търговия на дребно. Kaufland стъпи на българския пазар през 2006 г., а Lidl го последва през 2010 г.
В Румъния Lidl е открила повече от 185 магазина от 2011 г. насам, което прави средно по 1 на седмица в продължение на 4 г. В Букурещ почти всички обекти на веригата са на пешеходно разстояние от по-стар местен пазар.
Разкритията на The Guardian провокираха негативни реакции у специалисти. Според Ян Чажасти, професор във Варшавското училище по икономика, количеството на обществени средства, които Schwarz Group е получила шокиращо надвишава допустимото.
Според записите на Международната финансова корпорация (МФК), която е по-малко известно, но все по-влиятелно, крило на Световната банка, Schwarz Group е получила първия си заем през 2004 г. на стойност 90 млн. евро.
Следващото финансиране е било през 2009 г. – от 68 млн. евро за подмомагане на развитието на Kaufland в България и Румъния, както и 59 млн. евро през 2011 г. за това на Lidl в Румъния. През 2013 г. нови 95 млн. евро са били отпуснати за плановете на Lidl за развитие в България и Хърватска и за отварянето на първите й магазини в Сърбия.