Лято 2023: Усещане за успех, но с едно наум
Официалните данни показват рекорди в приходите, но браншът не е напълно доволен
Летният туристически сезон в България е към края си. Обикновено по южните курорти има туристи до края на септември, но заради наводненията, които се случиха там в началото на месеца, за удължаване на сезона няма как да се говори. В момента усилията са насочени към помощ на хората от пострадалите райони.
Затова Economic.bg реши да провери как е преминал тазгодишният летен сезон според официалната статистика, но и според бранша.
Статистика
Националният статистически институт (НСИ) изнесе данни за дейността за местата за настаняване през юли 2023 г. От тях става ясно, че за трети пореден месец приходите в сектора са повече в сравнение с предпандемичната 2019 г., която се смяташе за рекордна.
След като последователно през май и юни националната статистика отчете положителен темп на нарастване на приходите от нощувки спрямо знаковата за българския туризъм 2019 г., НСИ обяви тази седмица, че приходите от нощувки през юли достигат 454.5 млн. лв., или със 17.6 на сто повече спрямо същия месец на предходната година.
За сравнение приходите от нощувки през юли 2019 г. са били 345.8 млн. лв., или с 2.9 на сто повече в сравнение с юли 2018 година.
Тази година е отчетено увеличение както от чужди граждани - с 19.5 на сто, така и от български - с 13.2 на сто.
Броят на пренощувалите през юли в местата за настаняване се увеличава с 9% в сравнение със същия месец на 2022 г. и достига 1 441,3 хил., като е отчетено увеличение както при чуждите граждани - с 13 на сто, така и при българските - с 4,8 на сто. Нощувалите български граждани са 675 000 и са направили средно по 3,2 нощувки. Чуждите граждани са 766 300, със средно по 4,8 нощувки, като 72,3 на сто от тях са пребивавали в хотели с 4 и 5 звезди.
Въпреки рекордните резултати от бранша все пак казват, че не всичко е било толкова добре.
Беше един прекрасен сезон с много туристи, но малко печалби. Бяхме атакувани по всички фронтове. Но все пак, в бизнеса един път печелиш, един път губиш“, каза пред Econоmic.bg Румен Мончев, хотелиер в Слънчев бряг.
Според него сезонът е бил изключително успешен от гледна точка на туристи и се надява догодина да се върнат всички чужденци. Но казва, че без политическа воля и подкрепа това няма как да стане. И дава за пример инициативата на хотелиерите „Чиста е!“, която имаше за цел да докаже, че водите на Черно море са безопасни въпреки разлива на язовир „Нова Каховка“.
Ние и сами се справихме. Пихме дори вода от морето, за да докажем, че е чисто. Благодарение на общите ни усилия сезонът приключва изключително добре откъм бройка туристи“, казва Мончев и признава, че и приходите са много по-големи в сравнение с 2019 г., но казва, че разходите също са доста повече.
Проблеми и пак проблеми
Летният сезон беше натоварен с големи очаквания – някои от тях се реализираха успешно, други – не толкова. Добрата новина е, че туристическите пътувания догониха предпандемичните нива – тренд, който се наблюдава не само у нас, но и на глобално ниво. За съжаление обаче, той разкри колко неподготвени за него се оказаха някои съпътстващи туризма индустрии.
„Говоря за авиационните компании. Проблемите и хаоса, който създадоха с отмяната и закъснението на полетите, които ни костваха много нерви и свръхразходи за репатриране на закъсали в чужбина групи“, казва Павлина Илиева, председател на Управителния съвет на Обединение „Бъдеще за туризма“.
Според нея в България няма правилна верига на туризъм.
Не съществува такъв продукт, нито пък търговец, който да продава дестинация България. Това ни е глобалният проблем. Директно идващите само и единствено западни туристи от 3-4 европейски държави ни поставя в остра зависимост от тях и ни обрича на загуба, защото те тази година за съжаление не дойдоха. Не дойдоха заради инфлацията и кризата, която неизменно настъпва след пандемията“, казва Илиева.
Румен Мончев също потвърждава, че това лято са липсвали туристите от обичайните дестинации, но работят за тяхното привличане в следващата година.
„Ние работим на европейския пазар. За съжаление, туроператорите не реагират на нашите молби за повдигане на цените. Всеки си гледа интереса. Ние успяхме да договорим леко покачване за цените за догодина. Успяхме да вдигнем между 2 и 5 евро на някои от пакетите си, което е нищожно малко“, казва Мончев.
От Обединение „Бъдеще за туризма“ все още не се ангажират с прогнози за следващия летен сезон, но са обнадеждени за предстоящия зимен.