Лондон се превръща в скъпо място за колите на бензин и дизел
За движение на автомобили, регистрирани преди октомври 2015 г., ще бъде налагана такса 24 часа в денонощието
Ако шофирате по-стар и замърсяващ автомобил в Лондон, от днес ще трябва да плащате по 12.50 паунда (15.70 долара) на ден за достъп до административната зона на английската столица, предава CNN.
През 2019 г. градът стана първият в света, който въведе денонощна зона с ултраниски емисии (ULEZ). В границите на тази зона автомобилите и другите превозни средства трябва да отговарят на определени екологични стандарти или да плащат такса.
Тази мярка дойде след въвеждането на такси през 2003 г. с цел намаляване на задръстванията в Централен Лондон. ULEZ беше разширена през 2021 г., а от днес влиза в сила още едно разширяване, което този път ще обхване по-външни райони и предградия. Таксата ще бъде налагана 24 часа в денонощието за движение на бензинови автомобили, които са регистрирани преди 2006 г., както и за дизелови коли, регистрирани преди октомври 2015 г.
Все още има прекалено много токсично замърсяване на въздуха, което уврежда трайно здравето на младите лондончани и води до хиляди смъртни случаи всяка година,” заяви през ноември кметът на Лондон Садик Хан, когато обяви разширяването на зоната.
“Разширяването на ULEZ в Лондон ще означава, че още 5 милиона души ще могат да дишат по-чист въздух и да живеят по-здравословен живот”, допълни той.
В Стокхолм също има такси по пътищата от 2007 г. с цел намаляване на задръстванията, а в Сингапур тази мярка датира още от 1975 г. Ню Йорк най-накрая наваксва в това отношение. Губернаторът на щата Ню Йорк Кати Хоукъл заяви през юни, че градът вече може да започне да таксува шофьорите, които влизат в центъра на Манхатън.
Това означава, че още през следващата пролет Ню Йорк може да се превърна в първия американски град, въвел такса задръстване, след като подобни опити се правят от повече от половин век. Предложенията за таксуване на автомобилите варират от 9 до 23 долара в пиковите часове.
Този план обаче вече беше оспорен в съда. През юли Ню Джърси заведе дело срещу Министерството на транспорта на САЩ, предоставило окончателното одобрение за въвеждането на такса задръства в Ню Йорк.
Разширението на ULEZ в Лондон също беше спорно. То доведе до неуспешно оспорване в съда от страна на местните власти в четири по-външни района на столицата и на окръг, който граничи с града.
Противопоставянето за разширението доминираше на изборите през юли за нов член на парламента за Ъксбридж, регион в западната част на Лондон. Лейбъристката партия на Садик Хан загуби на косъм надпреварата за мястото, заемано преди това от консервативния бивш премиер Борис Джонсън.
В началото на август Хан разшири програмата за субсидиране на част от разходите за купуване на по-нов автомобил, която предлага до 2 000 паунда на всеки лондончанин с кола или мотоциклет, които не отговарят на екологичните стандарти за движение в ULEZ.