11 любопитни факта за самолетите, които не знаете
Какво се случва, когато ги удрят светкавици, и за какво служи малката дупчица на прозорците
Днес въздушният транспорт е ежедневие за милиони хора. Всеки човек на планетата вероятно се е качвал на самолет. С непрекъснатия напредък в аерокосмическите технологии, е трудно да наваксаме информацията за всички невероятни неща, които днес са способни да правят (и да издържат) самолетите, пише „Тайм”.
Вижте 11 любопитни неща, които не сте знаели за самолетите и въздухоплаването:
1. Самолетите са конструирани да издържат удар от светкавици
Самолетите са проектирани да бъдат удряни от светкавици - и те редовно биват удряни. Предполага се, че всеки самолет веднъж годишно го удря мълния - или веднъж на всеки 1000 часа полетно време. И все пак от 1963 г. не се е случвало самолет да бъде свален от светкавица. Защото инженерите са се постарали и конструкцията на самолетите позволява електрическият заряд на мълния да минава през самолета и извън него, обикновено без да причинява повреди.
2. Няма най-безопасно място за сядане в самолета
Федералното министерство на въздухоплаването казва, че няма най-безопасно място в самолета, макар че проучване на TIME е установило, че средните седалки в задната част на самолета са с най-ниска смъртност при катастрофа. Изследванията показват, че при самолетни катастрофи "процентът на смъртност при седящите на седалките в задната третина на самолета е 32 на сто, в сравнение с 39 процента в средната третина седалки и 38% в предната третина".
Въпреки това има толкова много променливи, че е невъзможно да се знае къде да се седне, за да се оцелее при евентуална катастрофа. О, а и самолетните катастрофи са невероятно редки.
3. Някои самолети имат тайни спални за екипажа
При полети на дълги разстояния кабинният екипаж може да работи 16 часа. За да се подпомогне борбата с умората, някои самолети, като Boeing 777 и 787 Dreamliner, са оборудвани с малки спални, където полетният екипаж може да получи малко сън. Спалните обикновено са достъпни чрез скрито стълбище, което води до малка стая с нисък таван с 6 до 10 легла, баня и понякога развлечения по време на полет.
4. Гумите са проектирани да не се пукат при кацане
Гумите на самолетите са проектирани така, че да издържат на невероятно натоварване - (до 38 тона!). Освен това гумите на самолета се надуват до 200 psi, което е около шест пъти по-голямо от налягането, използвано в автомобилната гума.
5. Защо екипажът гаси лампите преди кацане
Когато самолет се приземява през нощта, кабинният екипаж гаси или заглушава вътрешните светлини. Защо? Защото, евентуално, което би могло да се случи доста рядко, ако кацането върви зле и пътниците трябва да се евакуират, очите им вече ще бъдат приспособени към тъмнината.
По същата причина екипажът кара пътниците да повдигнат капаците на прозорците, за да могат да виждат навън и в случай на извънредна ситуация и да преценят дали една от страните на самолета е по-добра за евакуация.
6. Не е нужно и двата двигателя да работят, за да лети самолетът
Представата един от двигателите да започне да издава странно буботене по време на полет, е доста плашеща. Но не се паникьосвайте, всеки търговски самолет може безопасно да лети и само с един двигател. Повечето машини са сертифицирани да летят с часове само с един двигател.
7. Защо все още има пепелници в тоалетните
Макар и пушенето в самолетите да е забранено от години, пътниците знаят, че в тоалетните все още има пепелници. Причината – и производителите, и авиокомпаниит езнаят, че все още има нарушители, които решават да запалят цигара на борда, въпреки множеството знаци за забрана и предупрежденията на стюардесите. Както се досещате, повечето нетърпеливи пушачи предпочитат дазапалят цигара тайно, в затвореното пространство на банята, след което могат да изхвърлят фаса си в пепелника. А не, например, в кошчето, където теоретично може да предизвика пожар. Ако обаче все пак решите да нарушите забраните и да пушите в тоалетната на самолета, очаквайте огромна глоба.
8. За какво служи малката дупчица на прозорците
Краткият и точен отговор – да регулира налягането в кабината. Повечето прозорци на самолета се състоят от три панела от акрил. Външният панел има за цел да поддържа налягането в кабината. Ако евентуално нещо се случи с него, вторият панел действа като опция. Малката дупка във вътрешния прозорец е там, за да регулира налягането на въздуха, така че средното стъкло да остане непокътнато, ако се наложи да „работи”.
9. Защо храната в самолетите има различен, по-лош, вкус
Храната в самолетите има лоша репутация. Но причината не е в качеството й, а във височината. Проучване от 2015 г. на университета "Корнел" установява, че средата в самолета всъщност променя вкуса на храната и напитките. Сладките продукти са по-сладки, докато ароматите се усещат по-силно. За това допринасят най-вече налягането и сухият въздух в кабината.
10. Кислородните маски
Инструкциите за безопасност при повечето полети включват съвети за използването на кислородни маски, които се спускат от тавана, когато внезапно падне налягането в кабината. Онова, което лекарите и екипажът не ви казват, е, че кислородните маски имат кислород само за около 15 минути. Това може да звучи като плашещо кратко време, но в действителност би трябвало да е повече от достатъчно. Не забравяйте, че кислородните маски падат, когато кабината губи налягане, което означава, че се губи и надморска височина. Според Gizmodo пилотът ще реагира на такава ситуация, като сложи кислородната маска и свали самолета на височина под 10 000 фута, където пътниците могат просто да дишат нормално, без необходимост от допълнителен кислород. Този бърз срив обикновено отнема по-малко от 15 минути, което означава, че кислородните маски имат повече от достатъчно въздух, за да предпазят пътниците.
11. Защо самолетите оставят бели следи в небето
Белите линии, които самолетите оставят в небето, са просто кондензационни пътеки. Машините освобождават водни пари като част от процеса на изгаряне. Когато тази гореща водна пара се изпомпва от отработените газове и удря по-хладния въздух на горната атмосфера, тя създава онези бели линии в небето. Това е същата реакция, както когато виждате дъха си, когато е студено навън.