Черен петък, но за пътувания? Нова тенденция превзема пазара
Интересът към Туристически вторник нараства значително през последните години
Първо имаше Черен петък, след това се появи Кибер понеделник, а сега жадните за сделки потребители имат причина да пазаруват с отстъпка още един ден – Туристически вторник, или това е първият вторник след американския Ден на благодарността, пише CNBC.
Той е насочен към хората, търсещи отстъпки за пътувания, а не толкова за телевизори с плоски екрани.
Интересът към търсенето на „Travel Tuesday“ (букв. превод – „пътнически вторник“) расте с повече от 500% от 2021 г. до 2023 г., според доклад на консултантската компания McKinsey & Company.
Най-много онлайн търсения по темата има от американските и канадските потребители, но интересът също нараства в Австралия, Обединеното кралство, Холандия и Испания, според McKinsey.
Google Trends подкрепя тези резултати, като показва търсения за Туристически вторник, датиращи от ноември 2017 г., намаляващи по време на пандемията и рязко нарастващи през 2022 и 2023 г., най-вече в Северна Америка, Западна Европа и Австралия.
Европейските туристически компании могат да очакват възможността Туристически вторник да се превърне в нарастващо явление в техния регион“, пишат експертите от McKinsey в своя доклад.
С изключение на Сингапур, Туристическият вторник все още не е навлязъл в Азия, отбелязва докладът, може би поради регионалната популярност на китайския Ден на необвързаните – седмичен период на разпродажби, който достига своя връх всяка година на 11 ноември.
Но това не спира азиатските компании да се включат в продажбата, за да достигнат до глобална клиентела.
Кристен Дженингс Граф, директор продажби и маркетинг в Bawah Reserve, еко-курорт на индонезийските острови Риау, каза, че нейната компания стартира първата си промоция за пътнически вторник през 2023 г.
Имахме оферта, която беше избор – надграждане (бел. ред. – на офертата), отстъпка или един безплатен полет“, каза тя. „Това генерира добри продажби за нас.“
Полети, хотели и круизи
Докладът на McKinsey, озаглавен „Пътническият вторник е истински – и расте“, показа, че резервациите за хотели, полети и круизи сред американските пътуващи са се увеличили на въпросната дата миналата година, когато тя се е падала на 28 ноември 2023 г..
Резервациите за самолетни полети скочили с повече от 60% този ден, а круизите - с повече от 50% спрямо двуседмичния период преди и след него, според доклада.
Хотелските резервации също се увеличили с 28%, въпреки че били леко засенчени от резервациите, направени предишния ден, който бил Кибер понеделник, според доклада. Търсенията за Кибер понеделник са много повече от тези за Пътнически вторник, но интересът към предходното намалява.
„Резервациите за пътувания, направени във вторник, надминаха тези от Кибер понеделник“, коментира Райън Ман, един от авторите на доклада. Той обаче предупреждава, че намаленията за вторник може да не направят това, което Черният петък направи за търговията на дребно.
И на двете дати потребителите търсят най-добрите оферти, каза той.
Но за разлика от някои импулсивни покупки, които потребителите правят на Черния петък, резервациите за пътуване може да изискват повече планиране", отбеляза експертът.
Част от разходите в края на годината
Изправени пред поскъпващи пътувания и инфлационен натиск, туристи казват, че намирането на добра оферта е основен приоритет.
Ден, предназначен за отстъпки за пътувания, може да е победа за пътуващите и възможност за компаниите да увеличат приходите си през период, когато обикновено има затишие в резервациите, смятат от консултантската компания. Късният ноември и началото на декември често се смятат за период, който е твърде късен за зимни резервации, но твърде ранен за летни.
Това може да е и нов дял от разходите в края на годината, отдавна доминирани от физически подаръци.
Повече от половината американци (58%) казват, че предпочитат да харчат парите си за пътуване, вместо за пазаруване, според зимното проучване за пътувания през 2024 г. на компанията за лични финанси WalletHub.
Глобално проучване на Amex Trendex от 2024 г. сред повече от 13 000 възрастни, които правят най-малко $50 000 годишно, показа, че около един на всеки трима респонденти планира да подари „преживяване“ на близък човек или на децата си.
Най-добрите изживявания са за забавление (59%) и пътуване (54%), според проучване на Amex, публикувано през септември.