Магията на дигиталното предприемачество
Велизар Величков разказва за постиженията и за турбуленциите, през които е преминал при развитието на различни бизнеси
От малка България да изнасяш в целия голям свят интелектуална услуга под формата на дигитален продукт, като продаваш в 180 държави на 35 езика и тук да се случва цялата тази магия… Това е голямото постижение на 1ForFit според Велизар Величков – актьорът, който се превърна в успешен сериен предприемач. Кой е той и какво прави със своите екипи?
Велизар Величков - Визо е търговски директор и съосновател на платформата за колективно пазаруване Grabo.bg и на Trendo.bg, като инвеститор е ангажиран в редица проекти. Има и доста ранен предприемачески опит - на 15 е помагал с организация на музиката и писането на новини за сайта mp3-bg.com. Тогава не си е давал сметка, че нямат авторски права за това. Когато през 2010-а се задава краят на следването му в Театралната академия, се ражда идеята за създаването на Grabo. Сребрин Ватралов пръв разбира какъв потенциал крие
моделът за групово пазаруване
и колко бърз напредък има навсякъде по света. Практическото осъществяване на родна почва започва така: „Отивам в една пицария и им предлагам да направят 50% намаление на продуктите си, като после ще им вземем и комисиона. Човекът е готов да изкара точилката и да я размаха. Беше много трудно. От 20 бизнеса, 19 ми отказваха. В началото си мислех, че ще е много лесно да продавам, щом съм завършил НАТФИЗ и съм играл Шекспир и Достоевски. Като видях, че не потръгва, си купих книги, за да разбера къде е тайната на продажбите. Така осъзнах, че когато разберем каква е истинската добавена стойност за другия бизнес от това, което ние му предлагаме, чак тогава продажбите потръгват“. Чрез сделки с Нетинфо и MTG през 2014 и 2016 г. Grabo.bg затвърждава лидерските си позиции на пазара.
Пътят към успехите не е безоблачен. Още в началото има
едно голямо ужилване
През 2011 г. Grabo вече има популярност, прави добри обороти и се появява предприемач със скъп часовник и кола хиперлукс. Казва, че е от строителния бизнес и влиза в туристическия бранш, затова пуска екскурзии до Малдивите и остров Корфу. Продават ваучери за над 200 хил. лв. Минават 2-3 месеца и иде време за полетите, но… никой не организира пътуванията, офисът на туристическата компания е затворен. Човекът изчезва. Медиите атакуват Grabo с въпроса „Ще върнете ли парите?“. От това 24-годишният предприемач е в шок, но заедно с партньорите решават да възстановят сумите. Вземат заеми и са на ръба на фалита. В подробностите „Престъпление и наказание“ няма да влизаме, в България това не е едноактна пиеса.
Велизар Величков - Снимка Личен архив
Сега
световният хит
на Велизар Величков и неговите партньори е 1ForFit – компания в сферата на здравословния начин на живот, предлагаща индивидуални планове за хранене. Но и тук се минава през много перипетии. В този бизнес той се включва първо като инвеститор. В началото хранителният режим за клиентите в България е кетъринг услуга, която едва оцелява. През 2017 г. с неговия бизнес партньор Денислав Георгиев решават да опитат как в Румъния ще върви дигиталната услуга. Тя се приема добре и към компанията се присъединява Вихрен Ганев. Правят партньорство с Лазар Ангелов, който е именит фитнес модел и инструктор. Бизнесът потръгва и става глобален. Рекламните бюджети на 1ForFit вече надхвърлят 20 млн. долара годишно и брандовете са използвани от повече от 7 млн. души по света. Дори в Сомалия продават диети. Първо започват със сайтове на английски език, но установяват, че когато предлагането е на езика на съответната държава,
продажбите скачат високо
Обръщат внимание на платежните инструменти, които трябва да са съобразени с местните навици и предпочитания. Локализират и самия продукт, който да е типичен за съответното място. Така хората го възприемат по-добре и му имат по-голямо доверие. Освен диети продават и електронни книги. Един ден идентифицират в колко важен проблем се е превърнало храненето под стрес. Велизар възлага да проучат темата и три часа по-късно му казват, че вече имат готова електронна книга, направена от Chat GPT. Два дни след това тя е напълно готова. В компанията в България работят около 60 души. И за да се увеличи ефективността, се използва изкуствен интелект: „Когато някой си купи хранителен режим, вече е важно да предложим и онлайн нутриционист, това може да е
изкуствен интелект
- така се осигурява интерактивно взаимодействие и грижа за човека, който иска максимално да се придържа към здравословната за него диета, дори когато се храни извън къщи“.
И 1ForFit минава през редица проблеми, например в отношенията с Facebook и Google. „През 2018-а ни писаха от Facebook и помислихме, че е някаква измама", споделя Визо. Но след този разговор 1ForFit става единственият SMB партньор на Facebook за България и дори имат възможността да тестват новите функционалности на рекламната им платформа.
Artvent е друга компания с негово участие. Тя продуцира, организира, разпространява, прави
маркетинг, реклама и ПР на културни събития
– частни театрални постановки и концерти у нас и по света. През март 2021 г. я създават заедно с Ваня Симонска (дългогодишна журналистка и една от първите в екипа на Grabo.bg) и Атанас Боев (бивш търговски директор на Grabo.bg). По-късно към тях се присъединяват Кирил Киров - Кико (Brigada&Co., Global Films, LeaderClass), а също и Захари Бахаров („База Х“) като инвеститор и творчески директор. Артвент работи с едни от най-популярните артисти на българската сцена като Любо Киров, Миро, Захари Бахаров, Димитър Рачков, Стефания Колева, Дарин Ангелов и много други. Компанията има своя иновация в сферата на маркетинга, поради което рекламират по различен начин от всички останали на пазара. Има месеци, в които събитията са над 30 на брой. За две години са продали над 600 хил. билета. Тайната на успеха е в екип, организация, процеси и двигател. Големият стремеж на Artvent е да превърне културата в добър бизнес.
И ето прозренията, превърнати от Велизар Величков в основно негово предприемаческо правило: „Да правя неща, които добавят стойност в живота на потребителите, и наред с това да съм честен. Да, лъгали са ме, но в крайна сметка фактът, че съм бил открит в действията си, ми е донесъл много повече ползи, отколкото негативи“.