Мамят с етикетите на оцетните имитации
\"Активни потребители\" призоваха търговските вериги да са по-отговорни
Оцет и кисела имитация са наредени един до друг на рафтовете в магазините. Така купувачът получава информация, че това са два еднакви продукта, но единият е на по-ниска цена. Естествено потребителят посяга към по-евтината стока. На етикета й от пръв поглед се вижда илюстрация на ябълка, грозде, зимнина и с големи букви фигурира думата „консервиране”. Ако не се чете внимателно етикета, няма как да разбере, че всъщност това е заместител на оцета, който може да прати цялата зимнина по дяволите. Така вместо да спести пари от оцет, купувачът губи средства, време, енергия и ток за направата на туршия, която за нищо няма да става, защото вместо с оцет е била приготвяна с … бензин. Киселите овкусители са основно продукти, използващи синтетична оцетна киселина–петролен дериват Е260, чиито най-големи производители са гигантите в петролната и химическа промишленост - Бритиш Петролеум Кемикълс и Селаниз.
Българинът масово приготвя туршии със заместител на оцета, който се
прави с петролни съставки, алармират от Асоциация "Активни
потребители". Това е алтернативата на оцета, т.нар. оцетна киселина или
кисел продукт, а всъщност имитации или дори фалшификати и ментета.
Над 90% от производителите на имитации умишлено заблуждават, че продуктите им са подходящи за консервиране, показа проверка на асоциацията в хипермаркетите. Това става чрез снимки за зимнина и надпис „за консервиране" на етикета. Залъгващи са и изображения на туршии, зеленчуци, салати, ябълки, грозде и детски лица, както и с надписи „винен вкус", „винен аромат" и „аромат ябълка" на синтетичните продукти, в които няма естествена суровина, а само вода и Е-та, предупредиха от "Активни потребители". Заради 50 стотинки по-малко хората рискуват да им се развали цялата зимнина, каза шефът на асоциацията Богомил Николов. Върху опаковката на истинския оцет в магазините трябва да пише „оцет".
Под
наименованието „оцет“ в търговската мрежа може да се предлагат продукти,
получени чрез оцетно-кисела ферментация или алкохолна и оцетно-кисела
ферментация на вино, плодове (всяка тяхна част и/или сок), плодово вино и
етилов алкохол от земеделски произход. Всички останали кисели овкусители
(основно продукти използващи синтетична оцетна киселина–петролен дериват Е260)
нямат право да използват наименованието „оцет”. Такива продукти се предлагат под търговски наименования, като: „кисела
подправка“, „кисел продукт“, „оцетен заместител“, „подкислител“ и т.н. Многобройните
оплаквания от потребители и становището на Българската агенция по безопасност
на храните категорично поддържат разбирането, че оцетните заместители не са
пригодни за консервиране.
Ако
искате да произведете 100 буркана туршия, ще ви трябват приблизително 5 литра
оцет /0,50мл./буркан/, при което ще спестите средно малко над 1 лев, но може да
ви се похабят всичките 100 буркана.
Как лъжат производителите, за да
пробутат подкислител вместо оцет:
Изображения
Картинката на ябълка води до асоциация, че продуктът е произведен от ябълкова суровина. Снимка на дете намеква, че продуктът е подходящ за деца. Снимка на туршия пък навежда на мисълта, че продуктът е подходящ за консервиране.
Графични трикове
Думата „Оцетен“ е изписана на етикета с намаляващи букви и "заместител" с дребен шрифт. Така се постига лесна четимост на първите букви О-Ц-Е-Т и по трудно различим остатъка от надписа "Оцетен заместител", което лесно може да заблуди че това е оцет, а не заместител. Друг графичен трик са изписване е акцентиране върху думите "винен" и "ябълков" чрез използване на по-голям шрифт и по-ярък цвят.
Неправилно изписване на оцетната
киселина