Мария Габриел: Наша отговорност е да помогнем на „четвъртата власт“
Подходът към фалшивите новини в социалните мрежи трябва да се превърне от национален - в европейски, смята тя
~ 2 мин.
Наша отговорност е да помогнем на „четвъртата власт“ - журналистиката, която е стожер на демокрацията. Това е мнението на българския еврокомисар с ресор цифровизацията Мария Габриел, визирайки проблема с фалшивите новини. Мнението си по този въпрос и част от плановете си за справяне с него тя сподели в интервю за белгийския всекидневник "Еко".
Габриел по принцип защитава тезата, че журналистите имат ключово място в този процес. Тя е категорична, че медийното образование е ключов фактор в борбата с негативния феномен, влязъл във вниманието на регулаторите напоследък.
В интервюто за белгийския вестник Габриел коментира, че „подходът към фалшивите новини в социалните мрежи трябва да се превърне от национален - в европейски“. В тази връзка тя напомня, че през пролетта на 2018 г. предстои да предложи обща стратегия за справянето с проблема. В нея се очаква ЕС да предложи нови инструменти на фона на вече съществуващите такива в световен мащаб като „trusted flaggers“ за доброволно сигнализиране на невярно съдържание в YouTube, или т.нар. „fact checkers“ за проверка на фактите. „От нас зависи да преценим каква добавена стойност може да внесе ЕС“, отбелязва Мария Габриел.
На 9 януари в Брюксел ще се състои среща с представители на 30 интернет платформи, на която ще се дискутират проблемите с невярно съдържание онлайн. Габриел изтъкна, че от платформите се изисква прозрачност, така че потребителят да е информиран за онова, което се определя като незаконно съдържание, както и да сътрудничат на полицията и съдебните власти. Другата основна идея е да се даде възможност на гражданите да подават сигнали.
Припомняме, че през декември Габриел сподели идеята социални мрежи като Facebook и Twitter да се причислят към конвенционалните медии и да влязат под обхвата на Директивата за аудиовизуални медийни услуги. Тогава тя защити тезата, че в съвременния цифров свят има място за отговорност на всички медии и социалните платформи следва да поемат по-голяма такава.