Между бързата мода и лукса: Марта Ортега дава тона в обновяването на Zara
Тъй като чувствителните към цените купувачи бяха притиснати от инфлацията, Inditex се насочи към богатите, като повиши цените и инвестира повече във водещи магазини на първокласни места
След една година начело на най-големия моден търговец на дребно в света, Марта Ортега се опитва да разчупи имиджа на Inditex, собственик на Zara. Целта е да привлече повече потенциални купувачи, според анализатори и инвеститори.
Тази стратегия вече помогна на Inditex да увеличи продажбите и печалбите, тъй като търговецът на дребно прехвърли по-високите разходи на потребителите чрез увеличения на цените.
Inditex завърши рестартирането на ръководството и предаването на поколенията, когато Ортега, най-малкото дете на основателя Амансио Ортега, стана неизпълнителен председател на 1 април миналата година, само няколко месеца след като Оскар Масейрас пое поста главен изпълнителен директор.
Амансио Ортега създава първия магазин на Zara в Ла Коруня в северозападната част на Испания през 1975 г. Сега групата включва седем марки, включително Pull&Bear и Bershka, но флагманът Zara представлява 73% от продажбите.
Марта Ортега започна от дъното в Inditex, подреждайки рафтове в магазин Bershka, когато беше на 23 години.
Първоначално назначаването ѝ беше посрещнато със скептицизъм, но откакто 39-годишната изпълнителка влезе в длъжност, акциите на Inditex се повишиха с около 50% и компанията отчете най-силната си година на продажби през 2022 г.
Подобно на други публично регистрирани семейни компании, Inditex трябва да намери баланс между интересите на семейството и стабилна структура на корпоративно управление, на която акционерите могат да се доверят.
Смяната на ръководството на Inditex премина гладко благодарение на това, че семейство Ортега повериха ежедневното управление на компанията на професионални ръководители, според Хосеп Тапиес, професор в IESE Business School в Испания. Но някои акционери биха искали повече информация за мисленето на Ортега като председател.
Ортега, чийто баща притежава 59.3% от Inditex, е работил основно на заден план, оставяйки светлината на прожекторите на главния изпълнителен директор. Говорител на Inditex каза, че тя се е съсредоточила върху „дефинирането на марката и продуктовата стратегия на Zara“. Ортега отхвърли искането за интервю.
Потвърждаването, че Zara продава мода, а не само дрехи, позволи на Inditex да увеличи цените и да защити маржовете сред инфлационната буря“, каза Патрисия Сифуентес, анализатор в отдела за инвестиционно банкиране на испанската инвестиционна фирма Bestinver.
Тъй като чувствителните към цените купувачи бяха притиснати от инфлацията, Inditex се насочи към богатите, като повиши цените и инвестира повече във водещи магазини на първокласни места, като парижкия Rue de Rivoli, като същевременно затвори по-малките магазини.
Значението на семейството е, че то вгражда дългосрочен начин на мислене в бизнеса“, каза Алистър Витет, портфолио мениджър в Comgest в Париж, който държи акции на Inditex. Това освобождава ръководството да не се тревожи, че трябва да постига много краткосрочни резултати за сметка на дългосрочни решения.“
Масейрас отказа да каже дали Inditex ще повиши още цените тази година. В отговор на въпросите на Reuters Inditex каза, че се фокусира върху "най-високо качество на достъпни и стабилни цени".
Ортега намекна за амбициите си за компанията в годишния доклад на Inditex за 2022 г., като написа: „Ние не искаме да бъдем бързи; ние искаме да бъдем пъргави и гъвкави.“ Това е отклонение за компанията, смятана за пионер на бързата мода и известна с бързото въвеждане на нови стилове в магазините.
Личните проекти на Ортега също съвпадат с опита на Inditex да бъде възприеман като по-висок клас. Миналата година тя създаде фондация за изкуство и мода с изложбено пространство в родния ѝ град Ла Коруня, където е централата на Inditex.