Мениджърите на бъдещето учат чрез VR
Изживяването във виртуална среда ангажира напълно съзнанието и дава по-ефективни резултати
Напредъкът в технологиите дава все повече възможности на модерните компании да се развиват. Гладът за пазарен дял изисква бърза мисъл и смели, но подчинени на предишен опит решения.
С навлизането на виртуалната реалност (VR) гъвкавият бизнес започна да прави обучения за най-ценните си кадри - хората на управленски позиции, посредством новата технология. Това споделя Ивайло Иванов, съосновател на компанията за обучения VR Nautics.
Става все по-очевидно, че интересът към иновативния начин на учене се увеличава. През 2016 г. пазарът на VR се оценява на 6.1 млрд. долара, а за 2020 г. тази сума се е увеличила три пъти, преминавайки 18 млрд. долара, по прогнози на Statista. Причината за бързо растящото търсене е в пробивите от страна на програмистите. Виртуалната среда позволява да се представи почти всичко, хрумнало на дизайнера и режисьора.
VR започва развитието си преди десетилетия. Технологията е предизвиквала интерес и тогава, но цената на оборудването е била преграда за много голяма част от потенциалните клиенти. Първите комерсиални очила се появяват през 20214 г. Това отваря
нови врати
на цялата индустрия. Днес VR намира все по-голяма роля в корпоративния свят, благодарение на близкото до реалността изживяване за потребителите. Предимствата на този метод на учене са, че ангажира напълно съзнанието, потапя човека в случващото се пред очите му и го подтиква да бъде активен участник във въображаемия свят.
Обученията с VR стават все по-търсени. Тхнологията вече е достъпна финансово, а компаниите, които я предлагат, стават все повече. Сред другите предимствата пред традиционните методи на учене е, че във VR хората учат 4 пъти по-бързо, 275% по-уверени са да прилагат знанията си в практиката и са 4 пъти по-фокусирани, отколкото в традиционните програми за онлайн обучение, според проучване на PwC.
Първите сведения за VR са от 50-те години на 20 век, като днес все още тази технология не се е утвърдил достатъчно, за да кажем, че е припозната от обществото. За умните компании обаче това не е проблем, защото знаейки предимствата на технологията, са крачка пред конкурентите.
Представете си
шпионска игра
чието действие се развива малко след края на втората световна война, няма правилен и грешен отговор, а вие учите, потопени в напълно нов вълнуващ свят. Това обучение вече съществува и чрез него мениджъри от България и Близкия изток развиват меки умения, техники за управление на хора и проекти. Пътеката, през която преминават мениджърите, е създадена от професионални обучители, съобразена е с потребностите на позицията на участниците и по никакъв начин не накърнява достойнството им, защото няма правилен и грешен отговор. Обратната връзка се осъществява чрез анализ на предприетите действия във виртуална среда едва след приключване на 40-минутното преживяване.
Другите възможности
за получаване на нови знания имат някои конкретни недостатъци и VR успява да оглави класациите. Онлайн има много ресурси, но проблемът при тях е, че не могат да задържат вниманието на аудиторията така. В Европа електронното образование беше приложено много бързо, но то само доказа ниска ангажираност заради т.нар. „крадци на внимание” - телефон, имейл, колеги или близки.
Експертите са категорични, че голямата сила на VR е във възможността да потопим участниците в максимално реалистична среда. Ако на екранът при e-learning имаме само текст, видео или аудио като презентационни средства, то във VR се изгражда една цяла среда, която направлява участниците в заложена от обучители посока, защото преживяното във виртуална среда се разпознава от мозъка ни като реален опит. По тази причина участниците след VR тренинг споделят, че се чувстват много по-уверени да приложат новите умения.
Какво можем да очакваме от VR обученията
след 10 години
остава загадка, защото никой не смее да се ангажира с прогноза за индустрия с толкова голям потенциал за развитие. По света има над 170 млн. потребители, като здравната криза също е оказала влияние върху статистиката, тласкайки интереса към технологията.
Текстът е част от бр. 101 на сп. „Икономика“.