Facebook обмисля забрана на политическата реклама в Европа
Компанията майка Meta не вярва, че ще се справи с готвените нови регулации от Европейския съюз
Ръководителите на Meta обсъждат забрана за политическа реклама в Европа заради опасения, че нейните платформи като Facebook и Instagram няма да могат да се съобразят с предстоящите разпоредби на Европейския съюз, насочени към онлайн кампаниите.
Брюкселските регулатори изготвят нови закони, които да влязат в сила през следващата година, предназначени да принудят големи интернет групи да разкрият повече за политическите групи зад онлайн кампаниите и към кои потребители са насочени.
Meta, ръководена от главния изпълнителен директор Марк Зукърбърг, е загрижена, че дефиницията на политическите реклами ще бъде толкова широка, че ще бъде по-лесно да се откажат всички платени политически кампании в платформите, според двама души по информация на Financial Times.
Според тях този ход също се обмисля сериозно, тъй като потребителите до голяма степен не се интересуват от подобно съдържание и приходите, генерирани от политически реклами, са малки в сравнение с по-широкия бизнес.
Между 2019 и 2020 г. компанията е генерирала малко под 800 млн. долара приходи от политическа реклама в САЩ, според изследователската група Insider Intelligence. Това се равнява на под 1% от общите ѝ приходи от реклама за периода.
Хора, близки до въпроса, предупредиха, че разговорите между висшите ръководители на Meta продължават и някои са против забраната за политически реклами. Окончателно решение ще бъде взето, след като Европейският съюз се съгласи с дефиницията на това какво представлява политическа реклама в новите разпоредби.
След изборите в САЩ през 2016 г. социалните медийни платформи, включително Facebook, TikTok и Twitter, бяха критикувани за това, че не са успели да овладеят дезинформацията и конспирациите, за да предотвратят изборната манипулация.
Зукърбърг, по-специално, отказа да проверява политическата реклама с аргумента, че частните компании не трябва да бъдат „арбитър на истината“. Въпреки това Meta временно спря политическата реклама преди и по време на важни гласувания, като например президентските избори в САЩ през 2020 г.
Съгласно предложенията на ЕС групи като Facebook и Google ще бъдат принудени да бъдат по-прозрачни в начина, по който разпространяват политическа реклама, като например да показват колко струват рекламите, кой им е платил и колко хора са гледали съдържанието.
Европейската комисия, Европейският парламент и държавите членки на ЕС трябва да съгласуват окончателното определение за политическа реклама съгласно новия регламент до 5 юни.
Според служител от Европейската комисия ходът на Meta има за цел да увеличи натиска върху ЕС да стесни допълнително дефиницията си за политическа реклама, за да направи по-лесно прилагането на новите правила.