Мобилните телефони са опасни за самолетите на Boeing 737 и 777
Над 1300 летателни машини в Съединените щати са били оборудвани с екрани, уязвими от Wi-Fi смущения
Мобилните устройства на пътниците и всички останали радио сигнали могат да бъдат опасни за моделите 737 и 777 на Boeing. За проблема с безопасността се посочва в доклад на Федералната авиационна администрация (ФАА) от 2014 г., съобщава Bloomberg.
Според данните повече от 1300 летателни машини, регистрирани в Съединените щати, са били оборудвани с екрани в пилотската кабина, уязвими от Wi-Fi смущения, телефони и дори от извънчестотни устройства, като например метеорологичен радар.
Жертви на хитовите смартфони се оказват дисплейните устройства, дело на компанията Honeywell International. До този момент е оповестен само един случай, в който и шестте дисплея в кабината на пилотите са изгаснали. Но все пак авиокомпаниите имат вече поставен срок до ноември 2019-та да сменят произведените от въпросната компания дисплейни устройства.
Към днешна дата стотици самолети по света летят с опасните системи, се казва още в доклада. Критичните за летенето данни, включително въздушната скорост, надморската височина и навигацията, могат да изчезнат и „да доведат до загуба на самолетен контрол на височина, недостатъчна за възстановяване“, гласи малка част от изявлението.
Засегнатите самолети 737 са представители на „Модели от следващо поколение“ - предшественици на Boeing 737 Max, който участва в две фатални катастрофи за няколко месеца. Дисплеите там конкретно не са били произведени от Honeywell, а са направени от компанията Rockwell Collins, която сега принадлежи на United Technologies Corporation.
През септември 2018 г. пилоти от 737-700 забелязват, че някои показатели могат и се изключват, предоставяйки същевременно различни височини и скорости на въздуха. След това основният дисплей губи сигнал. „В този момент решихме, че най-доброто решение е да свалим самолета на земята“, коментират пилотите.
През януари 2017-та, по време на полет от Коста Рика, изчезват всички навигационни дисплеи с карти и компютрите за управление от двете страни на кабината. Локацията е била критична, заради планински терен отдолу. Единият от пилотите категорично заявява, че „ако информацията е била изгубена в лоши метеорологични условия или през нощта, е можело да се случи най-пагубното – катастрофа“.
При друг напрегнат случай, капитанът съобщил, че ключовите данни за полета му периодично изчезват, самолетът преминава през турболенция, а екраните губят връзка още повече по време на спускането. След приземяването, екипите по поддръжка не успяват да открият конкретни причини за неприятната ситуация.
Доста авиокомпании сега позволяват на пътниците да сложат телефоните си на "самолетен режим", който позволява Wi-Fi. Но въпреки това, те работят на по-високи нива на мощност, тъй като сигналите трябва да достигнат до клетъчна кула, а не само до местна антена или рутер.
През 2013 г. ФАА стартира процес по разрешаване на по-широко използване на електронни устройства в самолетите, при условие, че бъде демонстрирана безопасност. Това обаче предизвика протести на потребителски групи, загрижени за това, че пътниците ще провеждат разговори, и то без особен контрол. Нито една американска авиокомпания не прие това и през 2018 г. Конгресът забрани използването на мобилни телефони за позвънявания по време на полет.