МОН отделя 90 млн. лв. за изкуства и спорт в училищата
Образователните институции в страната ще получат общо 242.6 млн. лв., или двойно повече от м.г., по 21 национални програми
Детските градини и училищата в страната ще получат общо 242.6 млн. лв., или двойно повече от м.г., по 21 национални програми. Това става ясно от проектите на програмите, които вече са пуснати за обсъждане.
Прави впечатление, че две от програмите са изцяло нови - за спорт и изкуства в училище и за подкрепа на образователните медиатори. Други са обогатени с още модули, а някои от миналогодишните със сходни дейности са обединени. Освен това програмата за оптимизиране на вътрешната структура на персонала, по която се изплащат обезщетения за пенсионирани служители, и тази година взима най-големия дял от средставата за програмите, както в минали години. За обезщетения на около 7000 педагогически и 2800 непедагогически специалисти т.г. са предвидени 69.5 млн лв., докато през 2021 г. парите бяха 86.5 млн.лв.
Интересно е обаче да разберем какво предвиждат програмите и какъв е бюджетът, който ще бъде отделен за тях:
„Заедно в изкуствата и спорта“
Най-голямото перо от бюджета на МОН т.г. е насочено към новата Национална програма “Заедно в изкуствата и спорта”. За нея са предвидени цели 90 млн. лв., които ще се инвестират в личностното развитие на учениците от 1. до 12. клас чрез занимания с колективни спортове и изкуства.
За модул “Изкуства” са предвидени 48 млн. лв., а за модул “Спорт” - 42 млн. лв. Училища с под 400 ученици могат да кандидатстват с до 4 групи или отбора (2 групи по изкуства и 2 за спорт), а тези с над 400 ученици - с до 6 групи. Самите групи може да са по музикално, танцово или театрално изкуство с по 5 до 8 участници. Заниманията ще са общо 80 часа, което значи поне по 2 учебни часа седмично. В областта на спорта групите може да са по баскетбол, волейбол или футбол. Ръководителите на групи могат да бъдат учители от самото училище в сферата на музикалното, танцовото и театралното изкуство, както и външни специалисти в дадената област или треньори - от МОН, МК и др.
Конкретната стойност на финансиране на една група по изкуство е не повече от 8800 лв., а по спорт - максимум 7800 лв. С тези пари ще се се закупуват сценични костюми, инструменти, озвучителна техника, танцов под, декори и др. Що се отнася до възнагражденията на учителите, те ще получават по 18.50 лв. за отработен учебен час. Командировъчните на ръководителите на групите ще са до 800 лв. на специалист – те ще включват транспорт, храна и застраховка при провеждане на творческите изяви на учениците и др. В областта на спорта средствата ще са насочени към осигуряване на екипировка на учениците, спортни уреди и пособия (топки, мрежи, конуси), предсъстезателни физикални медицински прегледи, възнаграждения на специалистите и др.
По програмата държавните и общинските училища могат да кандидатстват самостоятелно или в партньорство с частно училище, като дейностите ще бъдат администрирани от Националния дворец на децата. Очаква се до 70 хил. ученици да участват в до 6000 групи и отбори.
„Подкрепа на образователните медиатори и социалните работници“
Второто перо от бюджета на МОН е насочено към друга изцяло нова програма за подкрепа на образователните медиатори и социалните работници. За нея са планирани 10 млн. лв., с които ще се осигурят възнагражденията на не по-малко от 900 медиатори и социални работници - както вече назначени, така и нови, в училища с концентрация на ученици от уязвими групи. Ще се финансират също дейности с поне 50 хил. родители от уязвими групи и със слабо отношение към образованието. Целта е техните деца да влязат в детски градини или училища.
„Иновации в действие“
Тази програма е създадена преди няколко години, то сега е разширена и допълнена. За нея са планирани планирани 2.3 млн.лв. – с около 300 хил. повече от м.г. Националната програма е пряко свързана с разработването на методика и обучителни ресурси за STEM образование. Те ще бъдат приложени във вече изградените STEM центрове в 263 училища в страната и в други 1980 училища, в които ще се изградят STEM центрове по Националния план за възстановяване и устойчивост. Паралелно, по същата програма училищата ще обменят успешни иновативни практики (до 600 училища, включени в обмен), ще се закупуват материали, учебни средства и пособия за прилагане на иновативни методи на преподаване.
„Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда“
Тук просветното министерство е отделило 5.3 млн. лв. – с 1.7 млн. повече от м.г. Тази програма има за цел даподкрепя целодневното обучение и експерименталната работа по природни науки в профилираните училища. И тази година МОН ще инвестира в уроци в музеи, посещения на театрални постановки и концерти, срещи с актьори и музиканти по теми, свързани с учебното съдържание. Освен това по тази програма е предвидено да се подобрява библиотечната среда и да се изграждат площадки за обучение по безопасност на движението по пътищата. Програмата е и социално насочена - ще се създават и условия за достъп на хора с увреждания и специални образователни потребности. Междувременно ще се повишава и сигурността в училищата чрез видеонаблюдение и други технически средства.
„Заедно за всяко дете“
3. млн. лв., или с 400 хил. лв. повече от м.г., е отделило образователното министерство за тази програма, която ще финансира партньорства с родителите и подкрепа за социализацията на учениците в училище. Освен това програмата ще продължи подпомагането на екипите за обхват за включване на децата и учениците в задължителна предучилищна и училищна възраст в образователната система.
„Мотивирани учители и квалификация“
От край време, това перо от бюджета на МОН е изключително важно. Въпреки това т.г. за квалификация на учителите са планирани по-малко средства - 2.5 млн. лв. при 3 млн. лв. за м.г. През 2022 г. са предвидени 4 вида обучения - на нови за системата специалисти за придобиване на квалификация "учител" и подготовка за включването им в училища с недостиг на специалисти (868 хил. лв.), обучения на заети в системата педагози за придобиване на допълнителна професионална квалификация "учител по…", "ресурсен учител" и "учител по религия" (276 хил. лв.), надграждащо обучение на специалисти с висше образование с квалификация "учител" без досегашен професионален опит като учители (361 хил лв.) и продължаваща квалификация за учители, директори и други педагогически специалисти (1 млн. лв.).
„Отново заедно“
За втора година чрез тази програма ще бъдат осигурени средства за туристически пътувания за ученици от 1 до 11 клас за преодоляване на негативните последици от неприсъственото обучение и пандемията от COVID-19. За целта са осигурени 22.6 млн. лв.
„Профилактика и рехабилитация на педагогическите специалисти“
След като започна пандемията от COVID-19, синдикалните организации в България настояха за това да се обръща по-голямо внимание на психическото състояние на учителите, главно заради пренатоварването през онлайн обучението. Затова тази година възможността за профилактика и рехабилитация на педагогическите специалисти е гарантира с национална програма.
МОН планира да отпусне 400 хил. лв. по тази програма, с които ще се финансират дейности за ранно откриване на заболяване, преди пълното разгръщане на клиничната симптоматика и насочване за ранно лечение на всички, преболедували от COVID-19 педагогически специалисти. Вторият модул ще финансира дейности, отнасящи се до рехабилитация на заболявания по програмата на НОИ въз основа на установена диагноза, посочена в направление от личен или лекуващ лекар за групи заболявания.
„Бизнесът преподава“
100 хил. лв. повече отпуска т.г. просветното министерство за тази програма – така т.г. тя се увеличава на 400 хил лв. Тя дава възможност на специалисти от предприятията да влизат в час, както и на учители по специални предмети да осъвременяват подготовката си в предприятия.
„Напред! Науката е слънце“ и още...програми
МОН отделя 1.9 млн. лв. за програмата за модернизиране на професионалното образование чрез създаване на съвременни учебни програми и подобряване на материалната база.
По програмата за подкрепа на личностното развитие на децата и учениците ще са отделени 1.7 млн. лв., с които ще се изграждат модерни кабинети в центровете за подкрепа на личностното развитие, където има занимания в областта на науките, технологиите, изкуствата и спорта. Освен това ще се подкрепят и астрономически обсерватории и планетариуми, както и Националният дворец на децата. Ще се изграждат и кабинети за терапия и рехабилитация в центровете за работа с деца със специални потребности.
Образователното министерство ще финансира националната програма "Учебници, учебни комплекти и учебни помагала" с 1.5 млн. лв. С тях се предвижда и разработването на помагало по български език като чужд за деца мигранти и чужденци, търсещи или получили закрила.
Остават националните програми "Обучение за ИТ умения и кариера" - 1 млн. лв., "Роден език и култура зад граница" - 2.1 млн. лв., програмите за националното външно оценяване (6.8 млн. лв.) и ученическите олимпиади и състезания (4 млн. лв.), както и за детските градини (400 хил. лв.) и информационните и комуникационните технологии в образованието (12.5 млн. лв.).