МОН ще оценява училищата според постиженията на учениците
Едни от най-големите показатели за ефективността на образователния процес, ще са оценките от външното оценяване и матурите
Образователният напредък на учениците, който те показват в различните етапи на своето обучение, ще бъде основен критерий, по който ще бъдат оценявани училищата, съобщават от пресцентъра на Министерството на образованието и науката (МОН).
Новите критерии бяха представени днес пред социалните партньори на заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование. Системата е основана на математически модел, предложен от екип на Световната банка, доработен и адаптиран към българските условия през последните години от учени от Софийския университет.
Съгласно новата методика се предвижда училищата да бъдат разпределени в определени групи въз основа на комбинация от външни за тях фактори. Такива са например видът населено място, в което се намират, типът училище, преобладаващият език, който се говори в семействата на учениците, образователният, социалният и трудовият статус на родителите и др. Целта е всяко училище да се съпоставя със сходни на него други училища.
Освен това едни от най-големите показатели за ефективността на образователния процес, ще са оценките на учениците от Националното външно оценяване (НВО) и матурите (ДЗИ).
По този начин ще бъде определян средният напредък на учениците във всяка група училища. Така ще се преценява влиянието на един или друг външен, или вътрешен фактор, върху този резултат. Ще става ясно също кои конкретни училища са над или под тази средна стойност. Това ще даде възможност за детайлен анализ и предприемане на конкретни действия съответно за мултиплициране на добрите практики в едни училища и за отстраняване на причините за изоставането в други.
Общата оценка на качеството във всяко училище ще включва още параметри, освен добавената стойност, които ще бъдат различни за различните типове училища. При професионалните гимназии ще се взима предвид например броят завършили ученици, които са си намерили работа по изучаваната професия.
Новата методика на МОН предстои да бъде представена за обществено обсъждане.