Московски: Ще компенсираме местните превозвачи заради тол системата
Има механизми, които могат частично да компенсират натовареността към локалния бизнес, каза транспортният министър
~ 2 мин.
Българските превозвачи ще бъдат компенсирани заради по-високите такси, които ще трябва да плащат след въвеждането на тол системата. Това каза министърът на транспорта Ивайло Московски в интервю за bTV. Според него тол системата трябва да се фокусира върху транзитно преминаващите камиони, защото те са 50% от товарния трафик.
"Има механизми, които могат частично да компенсират натовареността към локалния бизнес. Не би могло да се направи по официален начин, че за местни фирми не важи, тъй като е дискриминационно", уточни Московски, без да посочи конкретните механизми. Той се надява на нормален диалог между транспортния бранш и правителството около въвеждането на тол системата.
Министърът посочи, че при сега действащата винетна система камион може да премине през България с еднодневна винетка на цена от 10 евро, а в съседни държави и в страни от Западна Европа, цените са между 8 и 10 пъти по-високи. Той цитира доклад на Световната банка, според който приходите за българската държава от въвежданеот на тол такси биха били не по-малко от 1 млрд. на година.
"Важно е да се знае, че ако процедурата продължи да бъде в тези процеси на постоянно обжалване, държавата има вариант и най-вероятно ще го приложи", каза още Московски. В събота премиерът Бойко Борисов заяви, че тол-системата ще бъде изградена с държавни средства, ако продължат обжалванията на обществените поръчки за избор на изпълнител. Вчера бяха отворени офертите в поредния търг за изпълнител на тол системата. Кандидатите са шестима.
Московски съобщи още, че се очаква да започне нова процедура за отдаването на Летище София на концесия, след като служебното правителство на Огнян Герджиков спря обявения от втория кабинет "Борисов" търг. Очакват се преговори с Европейската инвестиционна банка, която да извършва наблюдение на процедурата. Той отхвърли обвиненията, че концесията ще доведе до оскъпяване на летищните такси и отлив на трафик и даде пример със западни държави, където летищата са дадени на концесия.
"Има механизми, които могат частично да компенсират натовареността към локалния бизнес. Не би могло да се направи по официален начин, че за местни фирми не важи, тъй като е дискриминационно", уточни Московски, без да посочи конкретните механизми. Той се надява на нормален диалог между транспортния бранш и правителството около въвеждането на тол системата.
Министърът посочи, че при сега действащата винетна система камион може да премине през България с еднодневна винетка на цена от 10 евро, а в съседни държави и в страни от Западна Европа, цените са между 8 и 10 пъти по-високи. Той цитира доклад на Световната банка, според който приходите за българската държава от въвежданеот на тол такси биха били не по-малко от 1 млрд. на година.
"Важно е да се знае, че ако процедурата продължи да бъде в тези процеси на постоянно обжалване, държавата има вариант и най-вероятно ще го приложи", каза още Московски. В събота премиерът Бойко Борисов заяви, че тол-системата ще бъде изградена с държавни средства, ако продължат обжалванията на обществените поръчки за избор на изпълнител. Вчера бяха отворени офертите в поредния търг за изпълнител на тол системата. Кандидатите са шестима.
Московски съобщи още, че се очаква да започне нова процедура за отдаването на Летище София на концесия, след като служебното правителство на Огнян Герджиков спря обявения от втория кабинет "Борисов" търг. Очакват се преговори с Европейската инвестиционна банка, която да извършва наблюдение на процедурата. Той отхвърли обвиненията, че концесията ще доведе до оскъпяване на летищните такси и отлив на трафик и даде пример със западни държави, където летищата са дадени на концесия.