Мотивацията е изключително важна за развитието на младите хора
Несигурната икономическа среда и нелоялната конкуренцията са основни пречки за развитие на горивния сектор
Петър Величков, Управител, OMV България:
Каква е дейността на Вашата компания?
OMV България навлиза на българския пазар в края на 1998 г. и от тогава досега компанията се превръща в един от лидерите сред петролните и газови компании в България и един от най-големите инвеститори в страната. Бензиностанциите ОМV са мултифункционални центрове за услуги, като стремежът на компанията е освен висококачествени горива, да предлага винаги и допълнителни услуги, които да направят пътуването на клиентите по-удобно и едновременно с това, да им помогне да спестят време в забързаното ежедневие. В специално обособения център за услуги, с който разполага всеки един обект на компанията, клиентите могат да закупят билети за концерт и спортни събития, да извършат парични преводи в страната и чужбина, да заплащат битовите сметки, както и данъци и такси към държавната и общинските администрации. На разположение също така е магазин с търговска и ресторантска част, предлагащ над 1500 продукта за ежедневните нужди, както и възможност за консумиране на място или за из път на прясно приготвени кафе и закуски. Компанията предлага на своите клиенти и собствена марка ароматно VIVA кафе.
Кои са най-наболелите проблеми, с които се сблъсквате във Вашия сектор?
OMV е компания, за която работят повече от 2000 души в България. Усилията, които полагаме като работодател, със сигурност развиват бизнес средата и оказват положително влияние върху икономиката на страната. Нашите наблюдения са, че специално в горивния сектор, пазарът е много конкурентен и се влияе от множество фактори от една страна, а от друга, клиентите стават все по-взискателни. Веригата на OMV в България е много добре развита като съответно усилията са насочени главно към повишаване удовлетвореността на клиентите от предлаганите горива, продуктите, обслужването и атмосферата на мястото на продажба и най-вече към предлагане на нови допълнителни услуги. Основните пречки за развитието на бизнеса в сектора остават несигурната икономическа среда и нелоялната конкуренцията в бранша, идваща от сивия сектор.
Защо решихте да подкрепите инициативата на PwC България?
Вече 19 години OMV България оперира на българския пазар и във времето сме заставали зад различни обществено значими каузи и инициативи със социален характер, това е заложено в политиката ни за корпоративна социална отговорност и в нашата философия – „We Care More”. Несъмнено образованието на младите хора е едно от най-важните предизвикателствата пред съвременното общество в България, както и намиране на мотивация да останат в България.
Смятате ли, че компаниите трябва да участват активно в подготовката на кадрите за пазара на труда?
Компаниите често страдат от недостиг на кадри, което означава, че инвестиция в качествено образование на младите хора е единствено в техен интерес. Има множество обучителни и стажантски програми, които ако се интегрират в организационната структура, могат да бъдат чудесен инструмент за подготовка на кадри, чиито умения да се ползват в бъдеще.
Как според Вас трябва да се стимулират квалифицираните кадри, за да останат в България?
Мотивацията и удовлетворението от свършената работа са комплексни процеси, като финансовият аспект е само част от цялостната картина. Необходимо е да се вземат предвид и разликите в ценностната система и очакванията на различните поколения. Това до голяма степен се дължи на промените в бизнес средата. Важно е да има лидер, на когото служителите да вярват. Лидер, който определя ясна визия и стратегия за развитие, който ги мотивира и към когото са лоялни. И разбира се, на първо място да обичат работата си, да чувстват, че се развиват и че вървят в правилната посока.
Интервюто е част от кампанията "Tвoитe 25 пpичини дa избepeш Бългapия" на "Прайсуотърхаускупърс България" ЕООД (PwC Bulgaria), в която Economic.bg е партньор.