На 3-о място в Европа сме по разходи за лятна почивка
Домакинствата у нас инвестират над половината от месечния си доход за ваканция
България е на трето място в Европа по разходи на домакинствата за лятна почивка тази година, сочи проучване на Фератум Груп.
Проучването „Европейски летен барометър“ е направено сред 17 европейски държави сред 5 685 домакинства, изследвайки нагласите на европейските семейства и сравнявайки техните разходи за планирани почивки през това лято.
Данните показват, че България се нарежда на трето място в класацията, като родните домакинства планират да инвестират 56,6% от месечните си приходи, или 702,14 лв., в семейна лятна почивка през 2015 г. Оказва се, че в източноевропейските страни относителните разходи за почивки са много по-високи отколкото на Запад (с изключение на Испания) и жителите им са склонни да отделят почти половината от разполагаемия доход на домакинство за лятна почивка. Естония и Латвия са на челни позиции с над 60% от месечните доходи, отделяни за почивки.
В края на класацията се нареждат Дания и Германия, които харчат най-малко (съответно 27% и 28% от доходите). С малка разлика след тях са северните държави и Обединеното Кралство, които са по-консервативни по отношение на парите, които възнамеряват да похарчат за лятна почивка тази година.
Въпреки тези данни цялостната ситуация в Европа се е подобрила спрямо миналото лято. Повече от 30% от анкетираните домакинства на Стария континент планират да отделят повече пари в сравнение с възможностите си в предходния летен сезон, докато 40% възнамеряват да похарчат сума равна на тази от миналата година.
Най-често европейските туристи харчат за пътувания в собствената държава, които възлизат на 17% от разполагаемия доход на домакинствата. Испанците отделят най-много за пътешествия из родната страна (25%), следвани от Литва (21%) и Дания (20%). Швеция, Финландия и България се подреждат на 4-та позиция с 19%. Най-страстните пътешественици зад граница това лято се оказват холандците и британците (17%), следвани от датчаните и шведите (15%), германците (13%) и българите (12%).
Втората по големина група летни разходи се формират от социални активности като развлечения по барове, ресторанти и прекарване на време на плажа. Отново испанците са на челна позиция с 24% вложени суми в подобни дейности. Датчаните и шведите също са любители на посещаването на заведения и ресторанти (16%), следвани неотлъчно от Полша и Хърватия.
Проучването показва, че 12% от общите разходи на европейците през лятото се правят за подобрения по дома, градината и освежаване на гардероба. Българите (21%) и латвийците (19%) използват благоприятното време на сезона за осъществяване на проекти от типа „направи си сам“ и градинарство, докато германците го приемат като възможност да похарчат 14% от приходите си за ново лятно облекло.
За голяма изненада летните фестивали и спортните събития всъщност не са толкова популярни, както може би се предполага. Едва 5-6% от разходите на европейците отиват за подобни събития.