Надежда за 5G в България: Най-рано от догодина
Държавата може най-накрая да освободи честотите за мрежите от ново поколение
~ 3 мин.
Докато в Южна Корея стартира първите 5G услуги, България все още се бави с освобождаването на честотния спектър, необходим за мрежите от ново поколение. Разговорите между мобилните операторите и регулатора и ресорното министерство на транспорта, информационните и комуникационни технологии обаче най-сетне са потръгнали и очакванията са казусът да бъде разрешен догодина. Това стана ясно от думите на Радослав Златков, технически директор на Vivacom. „Ние сме готови“, каза той по време на събитие по-рано днес.
Какво трябва за 5G?
Стандартът е наличен. A в първите години мрежите от пето поколение ще работят в съжителство с всички останали, като основно ще си партнират с 4G. „Трябват ни честоти. В България сме изостанали с честотите с ниски обхвати, които са подходящи за покритие от мрежите от пето поколение“, коментира Златков. Той обясни, че за 5G са подходящи честотите от 700 MHz, а тези от 800 MHz – за мрежите от четвърто поколение. „Те все още се ползват от военните“, припомни той.
За тяхното освобождаване се говори вече години наред, но като че ли сега има известна промяна. „Диалогът, който водим в момента с регулатора и ресорното ведомство е значително по-добър“, каза Златков. Така че българските оператори и държавата „работим наистина в посоката 5G да бъде наличен, колкото се може по-бързо“, каза Златков.
Спектърът от 3.5 GHz също е наличен. Тук въпросът е цената му да бъде адаптирана и оптимизирана с най-добрите практики в Европейския съюз (ЕС), така че тя да бъде достъпна за българската реалност и потребители.
С увеличаване на честотите и техния спектър обаче трябва да има и повече съоръжения. Проблемът е, че към момента регулаторният режим за разрешителни за изграждане на базови станции е тежък и „изграждането на едно съоръжение отнема между 1-2 години“, обяснява Златков и казва, че процесът трябва да се олекоти.
Не на последно място, трябват крайни устройства, прототипи на каквито бяха показани през последните месеци. „Сега трябва да станат и достъпни на една разумна цена, така че потребителите да могат да си ги позволяват и да ги използват“, казва Златков.
Какво ще донесе 5G?
Първо поколение мобилни мрежи предоставяше само пренос на глас, който беше много скъп. Във второто той стана значително по-евтин и достъпен. Трето поколение донесе интернет свързаност, а четвърто направи това масово, бързо и много по-ефективно.
Това качество, на което сме свикнали в момента, ще бъде намалено значително в следващите няколко години. Причината е, че потреблението расте с бързи темпове, както и свързаните устройства заради развитието на IoT технологиите. „Спектрите, които се ползват от 4G и самите мрежи обаче са лимитирани“, обясни Златков, според когото „5G е необходимост и бъдеще“.
Петото поколение ще подобри нещата в няколко основни сегмента. Ще помогне за свързаността на десетките милиарди устройства, за увеличаващите се скорости и ще подобри и повиши действието, така че да стимулира навлизането на автономните превозни средства и свързването на роботизираните производства. 5G ще направи възможен и стриймингът на видео игри.
„Това са едни съвсем нови сегменти“, казва Радослав Златков и добавя, че има още едно важно нещо, което обаче остава невидимо за масовия потребител. „Става дума за виртуална мрежа от пето поколение, която ще може да предоставяме на наши бизнес партньори. Например представете си една фабрика с огромно количество роботи. Ние ще може да предоставяме специфично част от нашата мрежа от край до край за управление на това производство на този наш партньор. Това е огромна новост, свързана с бизнеса“, убеден е техническият директор на Vivacom.
Къде сме ние?
Включително заради регулаторните пречки, Европа изгуби преднината си от преди години. Към днешна дата САЩ и Южна Корея са значително по-напред в разгръщането на 5G мрежи от ново поколение. Инвестициите в инфраструктура са големи. Ние купуваме оборудване за едни същи суми с всички останали, но трябва да съобразим крайните цените с покупателната възможност на местните потребители, обяснява Радослав Златков. Той обаче вярва, че бизнес моделът ще проработи.
През последните пет години например Vivacom е инвестирала общо над 1 млрд. лева, от които 746 млн. лв. са в инфраструктура. Към днешна дата телекомът може да се похвали с над 99% покритие на населението.