Най-добрата иновация в авиацията
~ 4 мин.
Когато някой спомене напредъка в авиацията, какви образи ви идват на ум? Най-новата концепция за футуристичен джъмбо джет? Летящи таксита? Раници-реактивни двигатели?
Разбира се, това са изобретения, които грабват заглавията в новините, макар някои от тях да си остават фантазия. Сигурно ще видите странен прототип по телевизията, но това е най-близкото разстояние, на което ще се приближите до него. Такива като Ричард Брансън може и да използват подобни неща някой ден, но обикновените пътници като вас и мен едва ли скоро ще ги докоснат.
За повечето от нас иновациите, които променят пътуването със самолет, са много по-дискретни. Всъщност, почти не ги забелязваме, но те се появяват през цялото време. Летенето се променя бързо, по начини, които често убягват на вниманието, и много от най-големите промени се случват в пътническия салон.
Докато все повече от нас летят и конкуренцията между авиокомпаниите става все по-интензивна, повечето важни нововъведения рядко са най-бляскавите. Вместо това те по-скоро са подобрения, оставащи зад кулисите, които увеличават удобството и ефективността, давайки решаващо предимство на авиокомпаниите, които ги възприемат.
Crystal Cabin Awards е годишна награда, която се връчва на изобретатели и дизайнери, които предложат умни идеи за подобряване на всекидневния живот в пътническите салони на самолетите - за пътниците и екипажа, както и за инвеститорите, които следят печалбата.
Устройствата, които печелят наградата тази година, могат да се окажат на борда следващия път, когато пътувате. Така че, какви устройства можем да очакваме? И как те ще променят начина, по който летим?
Една от любимите ми иновации всъщност не спечели наградата тази година, но съм сигурен, че скоро ще стане стандарт за всяка голяма авиолиния. Както пътуващите често знаят твърде добре, ръчният багаж е голямо главоболие. На претъпкани полети може да отнеме векове, докато всички напъхат ръчния си багаж в багажниците над седалките, а това е бранш, където всяка минута на земята струва луди пари.
За да помогне за облекчаване на този засилващ се проблем, компанията Zodiac Aerospace изобрети нещо, наречено ECOS Baggage System (ECOS от Efficient Cabin, Open Space или ефективен салон, отворено пространство - бел. прев.). Както всички добри идеи и тази е сравнително проста. Зелена лампичка над всеки багажник свети, докато вътре все още има място и изгасва, когато то се запълни. Кабинният екипаж е снабден с още по-умни ръчни устройства, които показват червена, жълта или зелена светлина за всеки багажник според това дали той е пълен, полупълен или празен. Забележително е, че тази проста система увеличава капацитета с близо 40 % и също така ускорява настаняването на пътниците.
Друг вид сензор бе разработен от европейския авиостроител Airbus, този път с цел да елиминира една обичайна, но скъпо струваща грешка. Изглежда, когато кабинният персонал отваря вратите на самолета, дали заради умора или стрес, стюардите и стюардесите често погрешка активират пързалките за аварийно напускане на машината. Невероятно е, но тази човешка грешка, според оценки струва на авиоиндустрията 38 милиона долара годишно в световен мащаб. Сензорът Watchdog предупреждава членовете на екипажа дали близо до дръжката има движение - нещо простичко, натоварено със задачата на спести на авиокомпаниите ценни милиони всяка година.
Изхвърлянето на боклука е друга голяма неприятност в самолетите. ReTrolley на Airbus е количка наполовина на големината на обикновените, но въпреки това тя рециклира боклука на пътниците, докато стюардите я бутат през пътническия салон. Тя има и крачна помпа за компресиране на по-големи предмети, както и отделни отделения за органични и течни отпадъци.
Ходенето до тоалетна също не е нещо, което ни се иска да протакаме, докато пътуваме, но то е значителен проблем при всеки полет. Революционната тоалетна на Zodiac Aviation е направена от материали, които могат да бъдат рециклирани, което я прави с 30 % по-лека, което спестява около 3 килограма на всяка тоалетна. 360-градусовото измиване пък използва с една трета по-малко вода, а и е по-хигиенично.
Ако не сте инвалид или сте с болен спътник, то вероятно никога не сте си и помисляли за предизвикателството да се използва самолетна тоалетна от някой в инвалидна количка. За щастие, учените от Хамбургският университет за приложни науки са разработили специален инвалиден стол със седалка, която се плъзга над тоалетната.
Предстоят всякакви иновации. Diehl Aerospace, в сътрудничество с Люцернския университет за приложни науки и изкуства, е намерил начин да комбинира електрозахранващи кабели и кабели за пренос на данни, сливайки в едно два комплекта от "спагетното окабеляване". Резултатът е значително намаляване на кабелите, теглото и обема, както и понижаване на въглеродните емисии.
Междувременно Технологичният университет в Делфт предлага блутут устройство, наречено Myseat, което води пътниците от гишето за регистрация до самолета.
И все пак, най-прозаичната разработка може да се окаже най-практичната и трайната. Airbus и Recaro са монтирали самолетни седалки на релси, така че конфигурацията на седалките да може лесно да се променя от кабинния екипаж, като сред новите седалки има и сгъваеми. Това е толкова очевидна идея, че се чудите как някой не се е сетил по-рано. Това обаче вероятно са казвали и за изобретателя на колелото, който и да е той.
Разбира се, това са изобретения, които грабват заглавията в новините, макар някои от тях да си остават фантазия. Сигурно ще видите странен прототип по телевизията, но това е най-близкото разстояние, на което ще се приближите до него. Такива като Ричард Брансън може и да използват подобни неща някой ден, но обикновените пътници като вас и мен едва ли скоро ще ги докоснат.
За повечето от нас иновациите, които променят пътуването със самолет, са много по-дискретни. Всъщност, почти не ги забелязваме, но те се появяват през цялото време. Летенето се променя бързо, по начини, които често убягват на вниманието, и много от най-големите промени се случват в пътническия салон.
Докато все повече от нас летят и конкуренцията между авиокомпаниите става все по-интензивна, повечето важни нововъведения рядко са най-бляскавите. Вместо това те по-скоро са подобрения, оставащи зад кулисите, които увеличават удобството и ефективността, давайки решаващо предимство на авиокомпаниите, които ги възприемат.
Crystal Cabin Awards е годишна награда, която се връчва на изобретатели и дизайнери, които предложат умни идеи за подобряване на всекидневния живот в пътническите салони на самолетите - за пътниците и екипажа, както и за инвеститорите, които следят печалбата.
Устройствата, които печелят наградата тази година, могат да се окажат на борда следващия път, когато пътувате. Така че, какви устройства можем да очакваме? И как те ще променят начина, по който летим?
Една от любимите ми иновации всъщност не спечели наградата тази година, но съм сигурен, че скоро ще стане стандарт за всяка голяма авиолиния. Както пътуващите често знаят твърде добре, ръчният багаж е голямо главоболие. На претъпкани полети може да отнеме векове, докато всички напъхат ръчния си багаж в багажниците над седалките, а това е бранш, където всяка минута на земята струва луди пари.
За да помогне за облекчаване на този засилващ се проблем, компанията Zodiac Aerospace изобрети нещо, наречено ECOS Baggage System (ECOS от Efficient Cabin, Open Space или ефективен салон, отворено пространство - бел. прев.). Както всички добри идеи и тази е сравнително проста. Зелена лампичка над всеки багажник свети, докато вътре все още има място и изгасва, когато то се запълни. Кабинният екипаж е снабден с още по-умни ръчни устройства, които показват червена, жълта или зелена светлина за всеки багажник според това дали той е пълен, полупълен или празен. Забележително е, че тази проста система увеличава капацитета с близо 40 % и също така ускорява настаняването на пътниците.
Друг вид сензор бе разработен от европейския авиостроител Airbus, този път с цел да елиминира една обичайна, но скъпо струваща грешка. Изглежда, когато кабинният персонал отваря вратите на самолета, дали заради умора или стрес, стюардите и стюардесите често погрешка активират пързалките за аварийно напускане на машината. Невероятно е, но тази човешка грешка, според оценки струва на авиоиндустрията 38 милиона долара годишно в световен мащаб. Сензорът Watchdog предупреждава членовете на екипажа дали близо до дръжката има движение - нещо простичко, натоварено със задачата на спести на авиокомпаниите ценни милиони всяка година.
Изхвърлянето на боклука е друга голяма неприятност в самолетите. ReTrolley на Airbus е количка наполовина на големината на обикновените, но въпреки това тя рециклира боклука на пътниците, докато стюардите я бутат през пътническия салон. Тя има и крачна помпа за компресиране на по-големи предмети, както и отделни отделения за органични и течни отпадъци.
Ходенето до тоалетна също не е нещо, което ни се иска да протакаме, докато пътуваме, но то е значителен проблем при всеки полет. Революционната тоалетна на Zodiac Aviation е направена от материали, които могат да бъдат рециклирани, което я прави с 30 % по-лека, което спестява около 3 килограма на всяка тоалетна. 360-градусовото измиване пък използва с една трета по-малко вода, а и е по-хигиенично.
Ако не сте инвалид или сте с болен спътник, то вероятно никога не сте си и помисляли за предизвикателството да се използва самолетна тоалетна от някой в инвалидна количка. За щастие, учените от Хамбургският университет за приложни науки са разработили специален инвалиден стол със седалка, която се плъзга над тоалетната.
Предстоят всякакви иновации. Diehl Aerospace, в сътрудничество с Люцернския университет за приложни науки и изкуства, е намерил начин да комбинира електрозахранващи кабели и кабели за пренос на данни, сливайки в едно два комплекта от "спагетното окабеляване". Резултатът е значително намаляване на кабелите, теглото и обема, както и понижаване на въглеродните емисии.
Междувременно Технологичният университет в Делфт предлага блутут устройство, наречено Myseat, което води пътниците от гишето за регистрация до самолета.
И все пак, най-прозаичната разработка може да се окаже най-практичната и трайната. Airbus и Recaro са монтирали самолетни седалки на релси, така че конфигурацията на седалките да може лесно да се променя от кабинния екипаж, като сред новите седалки има и сгъваеми. Това е толкова очевидна идея, че се чудите как някой не се е сетил по-рано. Това обаче вероятно са казвали и за изобретателя на колелото, който и да е той.