Най-големите морски застрахователи се оттеглят от „Турски поток“ и „Северен поток 2“
Организацията отбеляза, че обслужването на корабите може да изложи IG P&I в риск от американски санкции
Международната организация, асоциираща най-големите морски застрахователи в света, International Group P&I Club, издаде предупреждение срещу застрахователни и презастрахователни дейности, свързани с изграждането на газопровода „Северен поток 2“ и „Турски поток“. Това става ясно от документ, подписан от членовете на IG P&I.
Това е асоциация на тринадесетте най-големи застрахователни компании в морската индустрия, които са отговорни за покриването на 90% от световния морски флот.
В изявление, направено от членовете, става ясно, че прилагането на американски санкции както по CAATSA (Закон за противодействие на американските противници чрез санкции), така и по PEESA (Закон за енергийна сигурност на Европа) сериозно заплашва компаниите, които предприемат застрахователни или презастрахователни дейности срещу проекта „Северен поток“ 2.
„Напомняме на членовете на сдружението, че не трябва да предприемат никаква дейност, която би изложила другите членове на сдружението на риск от санкции. Клубът не възнамерява да извършва никакви търговски дейности във връзка с тези два проекта поради пряката заплаха от санкции срещу проектите „Северен поток 2“ и „Турски поток“, се казва в изявлението.
Според асоциацията най-голямата заплаха за корабособствениците и застрахователите може да представлява измененият закон PEESA, който не съдържа пределни стойности на договорите, срещу които биха се прилагали санкции. Както CAATSA, така и PEESA предвиждат пълен набор от ограничения за субекти, участващи в лизинга, продажбата и заемането на кораби, предназначени за изграждането на газопровода "Северен поток 2", както и за застрахователни и презастрахователни компании за този проект.
Според документа на всеки в клуба се напомня, че не трябва да има застрахователно покритие за кораби, които са замесени в „незаконни дейности или които излагат клуба на опасност от нарушаване на санкциите“.
Русия знае за ограниченията
Руското издание РБК пише, че се очаква се това решение допълнително да усложни търсенето на плавателни съдове, които биха могли да завършат изграждането на подводната част на газопровода „Северен поток 2“.
„Наясно сме с препоръките на Международната група IG P&I Clubs. Не можем да коментираме бъдещите бизнес решения на потенциалните изпълнители, както и възможните последици от заплахата от налагане на санкции от САЩ“, заявиха пред РБК от пресслужбата на проектната компания на „Северен поток 2“ (100% собственост на „Газпром“). Те добавят, че „правителствата и Европейската комисия трябва да защитават европейските компании от незаконни екстериториални санкции“.
Газопроводът „Турски поток“ от Русия до Турция е официално въведен в експлоатация в началото на 2020 г. Газопроводът „Северен поток 2“, който трябва да свърже Русия и Германия, все още не е завършен - остава да се положат около 6% в изключителната икономическа зона на Дания. Строителните работи бяха спрени през декември 2019 г., след като Конгресът на САЩ прие закона PEESA, който заплашва да санкционира корабните оператори, участващи в полагането на тръбите.
Взаимните клубове са организации с нестопанска цел, където корабособствениците се застраховат взаимно. В тези клубове, годишните премии (calls) покриват само разходите и исковете за годината. Международната група от P&I клубове (IG P&I) се състои от 13 клуба (застрахователя), покриващи приблизително 90% от световния морски флот. Не-взаимните клубове предлагат P&I застраховки с фиксирана премия.
Кои изгражда „Северен поток 2“
„Сверен поток 2“ никога не е посочил конкретни кораби, които биха могли да участват в завършването на газопровода. Руският министър на енергетиката Александър Новак предположи, че тръбопроводът може да бъде завършен от кораба „Академик Черски“. До началото на 2020 г. той се експлоатира от „Газпром флот“, но след това беше премахнат от уебсайта му. От май 2020 г. услугите за управление на безопасността на корабите на „Академик Черски“ се предоставят от руската Temryuk Trans Marine LLC, следва от базата данни Equasis, цитирана от РБК.
„Газпром флот“ е член на Лондонския британски клуб P&I, член на Международната група клубове, следва от информацията на уебсайта на британския P&I Club. Там например е застрахован корабът „Академик Голицин“, собственост на „Газпром флот“. „Академик Черски“ обаче не е в регистрите на клубовете за взаимно осигуряване. Преди това корабът беше застрахован от руската застрахователна компания SOGAZ, но към края на юни 2020 г. SOGAZ вече не беше застраховател на „Черски“, уточняват от пресслужбата на компанията пред РБК.