Най-новата студена война: Големите медии по света блокират ChatGPT
Издателите са под „екзистенциална заплаха“ да бъдат заличени чрез собственото им съдържание
Новинарските организации са в студена война със създателя на ChatGPT, пише CNN. Макар все още да не е произведен нито един изстрел, някои от най-големите и авторитетни медии активно предприемат защитни действия, за да предпазят съдържанието си от чатбота с изкуствен интелект. Той се разглежда като потенциален враг за и без това изпитващата затруднения новинарска индустрия.
Множество водещи редакции наскоро инжектираха код в уебсайтовете си, който блокира обхождащия бот на OpenAI, GPTBot, за да не сканира съдържанието им. Миналата седмица Ариел Богле от The Guardian съобщи, че CNN, The New York Times и Reuters са блокирали достъпа на софтуера до техните платформи.
Reliable Sources обаче установи, че още няколко новинарски и медийни гиганта също са предприели тази стъпка тихомълком, включително Disney, Bloomberg, The Washington Post, The Atlantic, Axios, Insider, ABC News, ESPN, Gothamist и др. Издатели като Condé Nast, Hearst и Vox Media, които са собственици на няколко известни издания, също са предприели защитната мярка.
Дълбоките архиви и правата на интелектуална собственост на тези новинарски организации са изключително ценни – може би от решаващо значение – за обучението на AI модели като ChatGPT, които се опитват да предоставят на потребителите точна информация.
По-голямата част от интернет е боклук. От друга страна, традиционните медийни издатели се водят от фактите и предлагат качествено съдържание“, коментира един от ръководителите на новинарска компания, пожелал анонимност, тъй като не е упълномощен да говори публично от името на своята организация.
Издателите като цяло са пестеливи да коментират блокирането на GPTBot, но ходът им е красноречив сигнал. Вмъкването на код, който не позволява на OpenAI да използва техните архиви със съдържание, за да обучава своя постоянно учещ се бот, отразява страха им от тази технология.
Даниел Кофи, президент и главен изпълнителен директор на News Media Alliance, коментира пред CNN тази седмица, че новинарските организации наистина са разтревожени от бързо развиващата се технология. Кофи заяви, че News Media Alliance, който представлява близо 2000 издатели в САЩ, смята, че новинарските редакции „са на солидна правна основа, когато става въпрос за защита на авторските права“. Въпреки това те са обезпокоени от начина, по който компании като OpenAI биха могли да влошат още повече положението на и без това застрашения новинарски сектор.
Според него е налице чувство на спешност по отношение на въпроса как медиите да се справят със злоупотребата със съдържание. Някои издатели виждат „екзистенциална заплаха“ с навлизането на ChatGPT и този тип модели.
Какво ще направят медийните гиганти по-нататък, предстои да се разбере. Междувременно Associated Press тръгна по друг път, като сключи собствено лицензионно споразумение с разработчика на изкуствен интелект, условията по което остават тайна.
Ако въпросът не бъде решен, може да бъдат нанесени огромни щети на издателската индустрия, което ще застраши информационната среда още повече, отколкото е сега. Не е трудно да си представим как AI ботовете, интегрирани в търсачките, приложенията и повсеместно разпространените смарт устройства, могат да извадят от бизнеса много новинарски редакции – използвайки по ирония на съдбата информация, която са получили от същите тези редакции.
Заличаването на медии ще създаде дефицит от авторитетни източници за обучение на моделите на изкуствения интелект и дезинформацията ще разцъфти още повече, предавана от объркани ботове, хранещи се с лоша информация.
Ако не остане нищо качествено, с което да се „храним“, тогава всички нас ни чака много мрачно бъдеще“, коментира Кофи.
Въпреки че залогът е огромен, по-голямата част от новинарските организации засега отказват да се занимават публично с този въпрос. Вместо това те просто предпочитат дискретно да заключат съдържанието си в защитен сейф, докато не бъде изработен по-конкретен план за борба.