Недостигът на чипове вече оскъпява автомобилната продукция. Кой е виновен?
Бързо решение на проблема няма, а гигантите в индустрията вече отново затварят заводи
Най-големите производители на автомобили в света, включително Toyota и Volkswagen, са принудени да спрат или забавят производството си, тъй като глобалният недостиг на компютърни чипове „връзва ръцете“ на доставчиците на автомобилни части. Това е поредният удар, нанесен на индустрията от пандемията, след като през пролетта на 2020 г. тя затвори фабрики и шоуруми и доведе до рекорден спад в продажбите.
Чиповете от своя страна се превърнаха в ключов компонент в съвременните автомобили, оборудвани с функции като сензорни екрани, навигационни системи и Bluetooth свързаност.
От Volkswagen до Fiat Chrysler…
… всички се борят с недостига на полупроводници. Германският концерн заяви пред DW, че недостигът на чипове е повлиял на производството в заводите му в Китай, Северна Америка и Европа. Компанията ограничава и дейността си в завода във Волфсбург - най-големият комплекс за производство на единични автомобили в света.
Daimler от своя страна разкри, че „адаптира“ производството си на Mercedes-Benz в Германия. Renault, Honda, Ford, Nissan и Fiat Chrysler също се борят с недостиг, като някои от тях затвориха цели заводи заради проблема.
Засега изглежда, че BMW удържа фронта, като по последна информация липсата на части не е довела до прекъсвания в поточната линия на компанията.
Именно „адаптация“ са принудени да поискат и най-големите доставчици на автомобилни части в света – Bosch и Continental.
Кой носи вина?
За недостига им вина имат до известна степен и новите модели смартфони на Apple и Samsung, както и новите Playstation конзоли на Sony, обяснява DW. Нарастващото търсене на смартфони, игрови конзоли и друга електроника от милионите хора, останали по домовете си, накара производителите на полупроводници да отклонят капацитета далеч от автомобилната индустрия. Това от своя страна остави големите доставчици на авточасти като Bosch и Continental да се борят да отговорят на търсенето от своите клиенти.
Изключително бързото увеличаване на обема на продукцията от автомобилните гиганти във всички региони на света след пролетния локдаун също доведе до липса на достатъчно полупроводници, коментира говорителят на Continental.
Продажбите на премиум автомобили в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, спаднаха през 2020 г. с 6.8%, което е впечатляващо, след като през февруари сривът бе с 80%.
Бизнесът се върна много по-бързо, отколкото предполагахме“, заяви Кърт Сийвърс, изпълнителен директор на холандския доставчик на автомобилни чипове NXP Semiconductors пред германския бизнес ежедневник Handelsblatt.
Според говорителя на Continental полупроводниковата индустрия „просто не успя да се разрасне достатъчно бързо, за да отговори на този неочакван ръст в търсенето“. Той приписва проблема на прекомерното резервиране на силициевите леярни от други индустрии, като потребителската електроника.
Оскъпяване на производството
NXP Semiconductors вече уведоми клиентите си, че ще трябва да повиши цените на всички продукти поради недостига на чипове и повишаване на разходите за материали, съобщи Reuters.
Известно е и, че производителите на чипове предпочитат да работят с компаниите за потребителска електроника, като Apple, тъй като техните поръчки са по-големи и те плащат по-добре.
Влошаването на нещата за автомобилните производители е фактът, че леярни за чипове, като Taiwan Semiconductor (TSMC), United Microelectronics и Globalfoundries, които доставят на NXP и други компании, се борят да отговорят на търсенето дори от най-добрите си клиенти. Apple и компаниите за конзоли за видеоигри Sony и Microsoft също са оставени да се борят за полупроводници.
Проблемът се усложнява от забраната на САЩ за най-добрия производител на чипове в Китай SMIC и масовите покупки от Huawei преди средата на септември, когато доставчиците му трябваше да се съобразят с американските санкции.
Бързо решение няма
Очаква се фунията в полупроводниковата индустрия да продължи и през 2021 г., причинявайки големи смущения в производството на Continental. VW очаква ситуацията да се подобри най-рано от второто тримесечие. Пол Лунд, старши директор на Fitch Ratings, смята, че проблемът ще продължи около шест месеца, за да позволи на производителите на чипове да увеличат предлагането.
Полупроводниковата индустрия е известна с високите си фиксирани разходи и не може лесно да огъне производството нагоре - изисква време и инвестиции за рестартиране на линиите“, коментира той пред DW.