Нетуъркингът не е продаване - не продавайте на контактите си, а чрез тях
Посланията към хората трябва да бъдат прости и лесни за разбиране, обясни пред Economic.bg Анди Лопейта, атор на няколко световни бестселъра
~ 4 мин.
Анди Лопейта е автор на няколко световни бестселъра. От близо 15 години се занимава с нетуъркинг бизнес. Към днешна дата се е фокусирал върху предоставянето на нетуъркинг стратегии на бизнеси и организации в целия свят. Анди Лопейта ще бъде лектор на първото издание на семинара Power Networking, който ще се проведе на 29 октомври.
- Анди, какво е нетуркинг и защо е важно да умеем да го правим?
Нетуъркинг далеч не е само нетуъркинг събития и сайтове, а по-скоро се свързва с хората. Всички имаме опит и сме специалисти в различни области, имаме различни идеи и различен поглед върху нещата, както и различни мрежи от контакти. Ако можем да споделяме тези ресурси един с друг, тогава ще можем да постигнем много повече, отколкото бихме могли сами. Това е нетуъркинг. Много малко хора са постигнали успех сами. Най-успешните хора в бизнеса и политиката са постигнали успех с помощта и подкрепата на други хора. Ако искате да бъдете най-добрия във вашата област, трябва да развиете силна мрежа, за да го постигнете.
- Какво е необходимо да направим, за да бъде комуникацията ни по-ефективна?
За начало, трябва да имаме ясна представа за това, което искаме хората да разберат. Може да изглежда очевидно, но толкова много хора нямат ясна цел, която да следват и да адаптират според ситуацията. Как могат другите да ти помогнат, ако ти самия не знаеш от каква помощ имаш нужда? След това трябва да се обградим с хора, които искат да чуят посланието ни. Няма смисъл да споделяш послание с публика, на която не й пука. И накрая, трябва да запазим нещата прости. Правете посланията си "лепкави" - толкова лесни за разбиране, че хората да могат да ги запомнят и лесно да ги възпроизведат.
- Защо се свързваме с хората - заради личните им качества или заради това, че могат да ни бъдат полезни? Как се изгражда мрежа с хора, които не харесваш?
Бих казал и двете, но основно заради това, което са. Отношенията укрепват мрежата ви, затова свързването с влиятелни хора, с които не се разбирате и не се цените взаимно, няма да ви помогне да стигнете далеч. Хората, с които се свързвате в началото, може и да не са тези, които директно да ви помогнат да постигнете целите си, но те може да познават правилните хора. Веднъж изградили връзка, която да е на място и да е силна, позволете да ви представят на правилните хора. Ако съм принуден да изградя връзка с човек, с когото не се разбирам, ще потърся области, в които имаме общи интереси, и ще се опитам да започна разговор, свързан с тях.
- Каква е ролята на социалните мрежи в процеса на изграждане на мрежа от контакти?
Социалните медии не заместват нетуъркинга лице в лице, но го подобряват. Социалните неуъркинг сайтове са чудесен начин за осъществяване на първоначален контакт с хората и да останете "близо до очите, близо до ума". Не можете да се виждате непрекъснато лично с контактите в мрежата си, но ако общувате онлайн, ще останете в полезрението им. За да се опознаете и да задълбочите връзката си обаче трябва да се стараете да се виждате лично колкото е възможно по-често.
- Кои са основните грешки, които се допускат при изграждане на мрежа от контакти?
Първо бих посъветвал всички да осъзнаят, че нетуъркинга не е продаване и не трябва хората в тази област да се опитват да продават контактите си. Ако хората искат да си купят от вас, това е добре, но се фокусирайте върху това да помогнете на хората в мрежата си и да създадете връзка с тях. Запомнете, че всеки един член на вашата мрежа също има контакти, което ви дава достъп до още хиляди хора. Затова ако искате да продавате, продавайте чрез своята мрежа от контакти, а не на членовете й. Заучените фрази също трябва да се оставят настрана. Вместо да започнете разговор с непознат, питайки "С какво се занимавате?", разберете какво общо наистина имате помежду си. Една от най-големите грешки, които хората допускат, когато изграждат мрежата си е да не поддържат вече създадения контакт при първоначалния разговор. Нетуъркингът е дългосрочна инвестиция, която се базира на взаимоотношенията между хората. Когато говорите с други хора трябва да извадите себе си от уравнението. Много от нас слушат, мислейки как чутото може да задоволи собствените им интереси. Не мислете толкова за себе си, а се фокусирайте върху това, как можете да помогнете на човека отсреща. По този начин има много по-голям шанс другите да помогнат на вас и да изградите стабилна връзка с тях.
- Какво да очакват хората от твоя семинар?
По време на семинара ще разгледаме необходимите умения за успешно изграждане на мрежа от контакти, но посетителите трябва да очакват и много повече. Нетуъркингът включва много повече от нетуъркинг събития и социални нетуъркинг сайтове. Става дума за мрежата от хора, която ще изградите около себе си. Ще обсъдим как тази мрежа може да подпомогне бизнеса и кариерата ви. Ще се фокусираме най-вече върху това, как да създавате нови бизнес възможности с помощта на вашата мрежа, с други думи, как да предразположите хората да ви препоръчват.
Искам денят да е интерактивен. Няма само да седите и да ме слушате. Искам всички да вземат участие, споделяйки своя опит едни с други и с мен и да мислят как идеите, за които говорим, могат да се използват в собствения им бизнес.
- Анди, какво е нетуркинг и защо е важно да умеем да го правим?
Нетуъркинг далеч не е само нетуъркинг събития и сайтове, а по-скоро се свързва с хората. Всички имаме опит и сме специалисти в различни области, имаме различни идеи и различен поглед върху нещата, както и различни мрежи от контакти. Ако можем да споделяме тези ресурси един с друг, тогава ще можем да постигнем много повече, отколкото бихме могли сами. Това е нетуъркинг. Много малко хора са постигнали успех сами. Най-успешните хора в бизнеса и политиката са постигнали успех с помощта и подкрепата на други хора. Ако искате да бъдете най-добрия във вашата област, трябва да развиете силна мрежа, за да го постигнете.
- Какво е необходимо да направим, за да бъде комуникацията ни по-ефективна?
За начало, трябва да имаме ясна представа за това, което искаме хората да разберат. Може да изглежда очевидно, но толкова много хора нямат ясна цел, която да следват и да адаптират според ситуацията. Как могат другите да ти помогнат, ако ти самия не знаеш от каква помощ имаш нужда? След това трябва да се обградим с хора, които искат да чуят посланието ни. Няма смисъл да споделяш послание с публика, на която не й пука. И накрая, трябва да запазим нещата прости. Правете посланията си "лепкави" - толкова лесни за разбиране, че хората да могат да ги запомнят и лесно да ги възпроизведат.
- Защо се свързваме с хората - заради личните им качества или заради това, че могат да ни бъдат полезни? Как се изгражда мрежа с хора, които не харесваш?
Бих казал и двете, но основно заради това, което са. Отношенията укрепват мрежата ви, затова свързването с влиятелни хора, с които не се разбирате и не се цените взаимно, няма да ви помогне да стигнете далеч. Хората, с които се свързвате в началото, може и да не са тези, които директно да ви помогнат да постигнете целите си, но те може да познават правилните хора. Веднъж изградили връзка, която да е на място и да е силна, позволете да ви представят на правилните хора. Ако съм принуден да изградя връзка с човек, с когото не се разбирам, ще потърся области, в които имаме общи интереси, и ще се опитам да започна разговор, свързан с тях.
- Каква е ролята на социалните мрежи в процеса на изграждане на мрежа от контакти?
Социалните медии не заместват нетуъркинга лице в лице, но го подобряват. Социалните неуъркинг сайтове са чудесен начин за осъществяване на първоначален контакт с хората и да останете "близо до очите, близо до ума". Не можете да се виждате непрекъснато лично с контактите в мрежата си, но ако общувате онлайн, ще останете в полезрението им. За да се опознаете и да задълбочите връзката си обаче трябва да се стараете да се виждате лично колкото е възможно по-често.
- Кои са основните грешки, които се допускат при изграждане на мрежа от контакти?
Първо бих посъветвал всички да осъзнаят, че нетуъркинга не е продаване и не трябва хората в тази област да се опитват да продават контактите си. Ако хората искат да си купят от вас, това е добре, но се фокусирайте върху това да помогнете на хората в мрежата си и да създадете връзка с тях. Запомнете, че всеки един член на вашата мрежа също има контакти, което ви дава достъп до още хиляди хора. Затова ако искате да продавате, продавайте чрез своята мрежа от контакти, а не на членовете й. Заучените фрази също трябва да се оставят настрана. Вместо да започнете разговор с непознат, питайки "С какво се занимавате?", разберете какво общо наистина имате помежду си. Една от най-големите грешки, които хората допускат, когато изграждат мрежата си е да не поддържат вече създадения контакт при първоначалния разговор. Нетуъркингът е дългосрочна инвестиция, която се базира на взаимоотношенията между хората. Когато говорите с други хора трябва да извадите себе си от уравнението. Много от нас слушат, мислейки как чутото може да задоволи собствените им интереси. Не мислете толкова за себе си, а се фокусирайте върху това, как можете да помогнете на човека отсреща. По този начин има много по-голям шанс другите да помогнат на вас и да изградите стабилна връзка с тях.
- Какво да очакват хората от твоя семинар?
По време на семинара ще разгледаме необходимите умения за успешно изграждане на мрежа от контакти, но посетителите трябва да очакват и много повече. Нетуъркингът включва много повече от нетуъркинг събития и социални нетуъркинг сайтове. Става дума за мрежата от хора, която ще изградите около себе си. Ще обсъдим как тази мрежа може да подпомогне бизнеса и кариерата ви. Ще се фокусираме най-вече върху това, как да създавате нови бизнес възможности с помощта на вашата мрежа, с други думи, как да предразположите хората да ви препоръчват.
Искам денят да е интерактивен. Няма само да седите и да ме слушате. Искам всички да вземат участие, споделяйки своя опит едни с други и с мен и да мислят как идеите, за които говорим, могат да се използват в собствения им бизнес.