НКЖИ стартира поръчка за довеждаща жп връзка към Икономическа зона „Доброславци“
На нея се възлагат големи надежди за привличане на инвеститори в сектора на автомобилостроенето
Икономическа зона „Доброславци“, която в момента се изгражда и върху която се залагат големи очаквания да привлече международни производители от автомобилната индустрия, съвсем логично ще разполага с железопътна връзка. За целта Национална компания „Железопътна инфраструктура“ стартира обществена поръчка за изготвяне на идеен проект за изграждане на довеждаща жп свързаност.
Прогнозната стойност на процедурата е малко над 303 хил. лв. без ДДС. Оферти се подават до 2 септември.
Общият срок за изпълнение на дейностите по договора е 3 месеца, в който се включват необходимите периоди за изпълнение на всички поставените задачи, но без съгласувателните процедури.
Детайли
Основната идея е да бъде проектирана връзка между югоизточната граница на обособения имот за Икономическа зона „Доброславци“ и северната гърловина на гара Илиянци от съществуваща II-ра железопътна линия София – Горна Оряховица – Варна, по която да бъде изграден нов жп участък.
На карта в документацията към процедурата е посочено примерно направление на бъдещия жп участък.
Избраният изпълнител ще трябва да изготви идейни варианти за изграждането на въпросната довеждаща жп връзка, както и екологичен анализ. Трябва да бъде направено предложение и за основен вариант. Ще има за задача да изготви и уведомление за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС за инвестиционно предложение. Ще изготвя и проектни части за избрания основен вариант, както и проект за ПУП и проекти за изменение на кадастрални карти.
При изготвянето на вариантите трябва да бъдат разгледани минимум 3 опции. За всеки един от тях трябва да бъде разработена крайна/маневрена гара с минимум 3 коловоза, която да е непосредствено на границата на зоната. Трябва да се осигури възможност за извършване на товаро-разтоварни операции на контейнери с ричстакери и на масови товари с портални кранове.
Вариантите трябва да са за еднопътна електрифицирана железопътна линия III категория
със скорост до 60 км/час, за смесено движение (пътническо и товарно), свързана със системите за сигнализация, телекомуникации и ОТ на гара Илиянци с безконфликтно пресичане със Софийски околовръстен път и варианти за пресичане на другите второстепенни пътища на едно или две нива“, е записано още в документацията.
Вариантите трябва да бъдат съобразени с възможностите и проектните решения за осигуряване на довеждаща инфраструктура (пътна, водоснабдяване и канализация, газоснабдяване, електроснабдяване, комуникации и др.) до Икономическа зона „Доброславци” и общия ѝ генерален план.
Проектните разработки подлежат на преглед и съгласуване с едноличното акционерно дружество, собственост на българската държава чрез Министерството на иновациите и растежа, което ще управлява икономическа зона „Доброславци“.
Икономическата зона „Доброславци“
Тя бе лансирана през март 2023 г. от предишния служебен кабинет на президента Румен Радев, като основната цел бе територията на летището в Доброславци да стане дом на инвеститори в сектора на автомобилостроенето.
Преди седмица настоящият служебен кабинет отпусна допълнителни 21.3 млн. лв. за увеличение на капитала на държавната „Национална компания индустриални зона“ ЕАД и развитието на зоната.
В документацията към поръчката на НКЖИ се посочва, че страната ни има най-висок потенциал за привличане на инвестиции именно в автомобилостроенето. Отлична предпоставка за развитието на електрическата мобилност в България е наличието на екосистема, включваща: производител на аноди/електролитна мед, производител на батерии, вкл. литиево-йонни, производител на решения за електрическа инфраструктура, производител на кутии за батерии и на алуминиеви корпуси, отскоро и производител на електромобили, както и наличието на 790 зарядни станции, се допълва още.
България участва и достига до финала в процедури за конкурентен избор на локация за големи проекти в автомобилната индустрия. Понастоящем интерес към страната като инвестиционна дестинация проявяват няколко големи компании в сектора“, пише още, но без повече подробности.
По данни на Automotive Cluster Bulgaria през 2021 г. секторът обединява над 300 компании с оборот от 4.3 млрд. евро и принос към БВП от 11 %, почти 100% експортна насоченост на производствата, 30 развойни центъра, генерираната заетост е за над 67 000 дългосрочно поддържани работни места.
Автомобилостроенето спада към високотехнологичните дейности от индустриалния сектор, които се насърчават с приоритет по Закона за насърчаване на инвестициите (ЗНИ). За периода януари 2005 – февруари 2023 г. по ЗНИ са издадени 53 сертификата в автомобилната промишленост. Общият размер на инвестициите по сертифицираните проекти е 1.7 млрд. лв., генерираната заетост – 18482 нови работни места, сочат данните в документацията.